Strona główna
Aktualności
Biblioteka
Biuletyn
Komisje i zespoły
Konferencje
Konkursy
Konsultanci i opinie
Magazyn Pielęgniarki i Położnej
O Izbie
Ośrodek Informacyjno
Edukacyjny
Pielęgniarki i Położne w UE
Zamówienia publiczne
Praca
Prawo
Szkolenia
Ubezpieczenia - nowość
Uchwały
XXV-lecie Samorządu Pielęgniarek i Położnych
Linki
Kontakt
Galeria
Wnioski do pobrania
SMK

 

Za³±cznik nr 4 do  Rozporz±dzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wy¿szego z dnia 9.05.2012r.

w sprawie standardów kszta³cenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielêgniarstwa i po³o¿nictwa (Dz.U.2012.631)

 

Standardy kszta³cenia dla kierunku studiów:

Pielêgniarstwo

 

A. STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA

I. WYMAGANIA OGÓLNE

1. Studia pierwszego stopnia na kierunku pielêgniarstwo trwaj± nie krócej ni¿ 6 semestrów.

2. Liczba godzin zajêæ i praktyk nie mo¿e byæ mniejsza ni¿ 4720.

3. Liczba punktów ECTS wynosi nie mniej ni¿ 180.

4. Studia maj± profil praktyczny.

5. Kierunek studiów mie¶ci siê w obszarze kszta³cenia z zakresu nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej.

II. OGÓLNE EFEKTY KSZTA£CENIA

Dyplom licencjata pielêgniarstwa uzyskuje absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku pielêgniarstwo, który:

1) w zakresie wiedzy posiada:

a) szczegó³ow± wiedzê z zakresu pielêgniarstwa,

b) ogóln± wiedzê z zakresu innych nauk medycznych,

c) znajomo¶æ regulacji prawnych, norm etycznych i deontologii odnosz±cych siê do wykonywania zawodu pielêgniarki;

2) w zakresie umiejêtno¶ci potrafi:

a) korzystaæ z aktualnej wiedzy dla zapewnienia bezpieczeñstwa i wysokiego poziomu opieki,

b) udzielaæ ¶wiadczeñ w zakresie promowania, zachowania zdrowia i zapobiegania chorobom,

c) sprawowaæ ca³o¶ciow± i zindywidualizowan± opiekê nad pacjentem niepe³nosprawnym i umieraj±cym,

d) samodzielnie wykonywaæ zawód, zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego podej¶cia do pacjenta, uwzglêdniaj±cego poszanowanie i respektowanie jego praw,

e) organizowaæ pracê w³asn±; nawi±zywaæ wspó³pracê w zespo³ach opieki zdrowotnej oraz inicjowaæ i wspieraæ dzia³ania spo³eczno¶ci lokalnej na rzecz zdrowia;

3) w zakresie kompetencji spo³ecznych:

a) skutecznie i z empati± porozumiewa siê z pacjentem,

b) posiada ¶wiadomo¶æ czynników wp³ywaj±cych na reakcje w³asne i pacjenta,

c) posiada ¶wiadomo¶æ konieczno¶ci permanentnego, ustawicznego kszta³cenia siê.

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku pielêgniarstwo jest przygotowany do podjêcia studiów drugiego stopnia.

III. SZCZEGÓ£OWE EFEKTY KSZTA£CENIA

A. NAUKI PODSTAWOWE (anatomia, fizjologia, patologia, genetyka, biochemia i biofizyka, mikrobiologia i parazytologia, farmakologia, radiologia)

W zakresie wiedzy absolwent:

A.W1. pos³uguje siê mianownictwem anatomicznym;

A.W2. omawia budowê cia³a ludzkiego w podej¶ciu topograficznym (koñczyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, g³owa) oraz czynno¶ciowym (uk³ad kostno-stawowy, uk³ad miê¶niowy, uk³ad kr±¿enia, uk³ad oddechowy, uk³ad pokarmowy, uk³ad moczowy, uk³ady p³ciowe, uk³ad nerwowy i narz±dy zmys³ów, pow³oka wspólna);

A.W3. rozumie neurohormonaln± regulacjê procesów fizjologicznych oraz procesów elektrofizjologicznych;

A.W4. charakteryzuje specyfikacjê i znaczenie gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej w utrzymaniu homeostazy ustroju;

A.W5. okre¶la podstawowe reakcje zwi±zków nieorganicznych i organicznych w roztworach wodnych oraz prawa fizyczne wp³ywaj±ce na przep³yw cieczy, a tak¿e czynniki oddzia³uj±ce na opór naczyniowy przep³ywu krwi;

A.W6. wyja¶nia podstawy fizykochemiczne dzia³ania zmys³ów wykorzystuj±cych fizyczne no¶niki informacji (fale d¼wiêkowe i elektromagnetyczne);

A.W7. okre¶la fizyczne podstawy nieinwazyjnych i inwazyjnych metod obrazowania;

A.W8. posiada wiedzê z zakresu diagnostyki radiologicznej;

A.W9. ró¿nicuje budowê aminokwasów, nukleozydów, monosacharydów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych, wchodz±cych w sk³ad makrocz±steczek obecnych w komórkach, macierzy zewn±trzkomórkowej i p³ynach ustrojowych, ró¿nicuje witaminy;

A.W10. omawia funkcje genomu, transkryptomu i proteomu cz³owieka oraz podstawowe koncepcje regulacji ekspresji genów, w tym regulacji epigenetycznej;

A.W11. opisuje budowê chromosomów oraz molekularne pod³o¿e mutagenezy; zna profile metaboliczne podstawowych narz±dów;

A.W12. wymienia zasady dziedziczenia ró¿nej liczby cech, dziedziczenia cech ilo¶ciowych, niezale¿nego dziedziczenia cech oraz dziedziczenia pozaj±drowej informacji genetycznej;

A.W13. wylicza enzymy bior±ce udzia³ w trawieniu, obja¶nia podstawowe defekty enzymów trawiennych oraz okre¶la skutki tych zaburzeñ;

A.W14. definiuje podstawowe pojêcia z zakresu mikrobiologii i parazytologii;

A.W15. ró¿nicuje epidemiologiê zaka¿eñ wirusami, bakteriami oraz zaka¿eñ grzybami i paso¿ytami, z uwzglêdnieniem geograficznego zasiêgu ich wystêpowania;

A.W16. charakteryzuje poszczególne grupy ¶rodków leczniczych, g³ówne mechanizmy dzia³ania, przemiany w ustroju i dzia³ania uboczne;

A.W17. omawia podstawowe zasady farmakoterapii;

A.W18. charakteryzuje poszczególne grupy leków i ich zastosowanie lecznicze oraz zasady leczenia krwi± i ¶rodkami krwiozastêpczymi;

A.W19. definiuje podstawowe pojêcia z zakresu patologii ogólnej, w tym zaburzeñ w kr±¿eniu, zmian wstecznych, zmian postêpowych, zapaleñ i nowotworów;

A.W20. omawia wybrane zagadnienia z zakresu patologii narz±dowej uk³adu kr±¿enia, uk³adu oddechowego, trawiennego, moczowo-p³ciowego i nerwowego;

A.W21. wymienia czynniki chorobotwórcze zewnêtrzne i wewnêtrzne, modyfikowanie i niemodyfikowalne.

W zakresie umiejêtno¶ci absolwent:

A.U1. pos³uguje siê w praktyce mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystuje znajomo¶æ topografii narz±dów cia³a ludzkiego;

A.U2. wykazuje ró¿nice w budowie i charakteryzuje funkcje ¿yciowe cz³owieka doros³ego i dziecka;

A.U3. prognozuje kierunek procesów biochemicznych w poszczególnych stanach klinicznych;

A.U4. konstruuje wzór wykorzystania podstaw wiedzy anatomicznej w badaniu przedmiotowym;

A.U5. rozpoznaje najczê¶ciej spotykane paso¿yty cz³owieka na podstawie ich budowy i cykli ¿yciowych oraz objawów chorobowych;

A.U6. szacuje ryzyko ujawnienia siê danej choroby w oparciu o zasady dziedziczenia i wp³yw czynników ¶rodowiskowych;

A.U7. wykorzystuje znajomo¶æ praw fizyki do opisu zagadnieñ z zakresu biologii komórek, tkanek oraz procesów fizjologicznych, w szczególno¶ci do wyja¶nienia wp³ywu na organizm ludzki czynników zewnêtrznych, takich jak: temperatura, grawitacja, ci¶nienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizuj±ce;

A.U8. ocenia wp³yw leczenia farmakologicznego na fizjologiczne i biochemiczne procesy zachodz±ce w poszczególnych narz±dach;

A.U9. ró¿nicuje poszczególne grupy leków i ich zastosowanie lecznicze;

A.U10. zna problematykê leczenia krwi± i ¶rodkami krwiozastêpczymi;

A.U11. opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako ca³o¶ci w sytuacji zaburzenia jego homeostazy;

A.U12. powi±zuje obrazy uszkodzeñ tkankowych i narz±dowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badañ diagnostycznych;

A.U13. wykorzystuje wiedzê na temat chorób uwarunkowanych genetycznie w profilaktyce nowotworów oraz diagnostyce prenatalnej;

A.U14. klasyfikuje drobnoustroje, z uwzglêdnieniem mikroorganizmów chorobotwórczych i obecnych we florze fizjologicznej;

A.U15. wykorzystuje wiedzê na temat funkcjonowania uk³adu paso¿yt - ¿ywiciel dla prawid³owej terapii chorób wywo³anych przez paso¿yty;

A.U16. szacuje niebezpieczeñstwo toksykologiczne w okre¶lonych grupach wiekowych oraz w ró¿nych stanach klinicznych;

A.U17. ocenia szkodliwo¶æ dawki promieniowania jonizuj±cego i stosuje siê do zasad ochrony radiologicznej.

B. NAUKI SPO£ECZNE (psychologia, socjologia, pedagogika, prawo, zdrowie publiczne, filozofia i etyka zawodu pielêgniarki)

W zakresie wiedzy absolwent:

B.W1. zna podstawy psychologii w zakresie zachowania i rozwoju cz³owieka, uwarunkowañ jego prawid³owego i zaburzonego funkcjonowania;

B.W2. zna problematykê relacji cz³owiek - ¶rodowisko spo³eczne;

B.W3. omawia mechanizmy funkcjonowania cz³owieka w sytuacjach trudnych;

B.W4. wymienia etapy i prawid³owo¶ci rozwoju psychicznego cz³owieka;

B.W5. ró¿nicuje pojêcie emocji i motywacji oraz zna pojêcie osobowo¶ci i jej zaburzeñ;

B.W6. charakteryzuje istotê i strukturê zjawisk zachodz±cych w procesie przekazywania i wymiany informacji;

B.W7. definiuje modele i style komunikacji interpersonalnej;

B.W8. zna techniki redukowania lêku i sposoby relaksacji oraz mechanizmy powstawania, dzia³ania i zapobiegania zespo³owi wypalenia zawodowego;

B.W9. omawia maj±ce zastosowanie w pielêgniarstwie wybrane teorie i metody modelowania rzeczywisto¶ci z perspektywy socjologii;

B.W10. omawia wybrane obszary odrêbno¶ci kulturowych i religijnych;

B.W11. charakteryzuje zakres interakcji spo³ecznej i procesu socjalizacji oraz dzia³anie lokalnych spo³eczno¶ci i ekosystemu;

B.W12. definiuje pojêcia grupy, organizacji, instytucji, populacji, spo³eczno¶ci i ekosystemu oraz zna zasady ich funkcjonowania;

B.W13. ró¿nicuje pojêcia dewiacji i zaburzenia ze szczególnym uwzglêdnieniem patologii dzieciêcej;

B.W14. rozumie procesy poznawcze i ró¿nicuje zachowania prawid³owe, zaburzone i patologiczne;

B.W15. definiuje i interpretuje zjawisko nierówno¶ci klasowej, etnicznej i p³ci oraz dyskryminacji;

B.W16. obja¶nia podstawowe pojêcia i zagadnienia z zakresu pedagogiki jako nauki stosowanej i procesu wychowania w aspekcie zjawiska spo³ecznego (chorowania, zdrowienia, hospitalizacji, umierania);

B.W17. wykazuje znajomo¶æ procesu kszta³cenia w ujêciu edukacji zdrowotnej;

B.W18. zna problematykê metodyki edukacji zdrowotnej w odniesieniu do dzieci, m³odzie¿y i doros³ych;

B.W19. zna podstawowe pojêcia z zakresu prawa i jego miejsce w ¿yciu spo³eczeñstwa, ze szczególnym uwzglêdnieniem praw cz³owieka i prawa pracy;

B.W20. zna na poziomie podstawowym problematykê ubezpieczeñ zdrowotnych i ich systemu w Polsce i w Unii Europejskiej, charakteryzuje ubezpieczenia obowi±zkowe i dobrowolne oraz wybrane kierunki polityki ochrony zdrowia w Polsce i w pañstwach cz³onkowskich Unii Europejskiej;

B.W21. zna podstawy prawne wykonywania zawodów medycznych: prawa i obowi±zki pielêgniarki, strukturê organizacyjn± i zasady funkcjonowania samorz±du zawodowego pielêgniarek i po³o¿nych, zadania samorz±du w zakresie przyznawania prawa wykonywania zawodu i wydawania pozwolenia na wykonywanie indywidualnej lub grupowej praktyki pielêgniarskiej;

B.W22. ró¿nicuje odpowiedzialno¶æ karn±, cywiln± i pracownicz± zwi±zan± z wykonywaniem zawodu pielêgniarki;

B.W23. zna Kartê Praw Pacjenta, Kartê Praw Cz³owieka i Kartê Praw Dziecka;

B.W24. przedstawia genezê, za³o¿enia i zadania zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia;

B.W25. wskazuje kulturowe, spo³eczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego;

B.W26. zna podstawowe pojêcia dotycz±ce zdrowia i choroby;

B.W27. klasyfikuje czynniki warunkuj±ce zdrowie w ujêciu jednostkowym i globalnym;

B.W28. omawia zasady racjonalnego ¿ywienia w ¶wietle najnowszych badañ naukowych;

B.W29. charakteryzuje istotê profilaktyki i prewencji chorób;

B.W30. omawia podstawy organizacji Narodowego Systemu Zdrowia w Polsce;

B.W31. wyja¶nia za³o¿enia modeli edukacji zdrowotnej, w tym model medycyny rodzinnej, rolê i zadania pielêgniarki podstawowej opieki zdrowotnej;

B.W32. wymienia zasady funkcjonowania rynku us³ug medycznych w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej;

B.W33. okre¶la swoiste zagro¿enia zdrowotne wystêpuj±ce w ¶rodowisku zamieszkania, edukacji i pracy;

B.W34. omawia strukturê i funkcje jednostek opieki zdrowotnej;

B.W35. omawia pojêcia: stanowisko pracy, odpowiedzialno¶æ, obowi±zki i uprawnienia, czas pracy, praca zmianowa, rozk³ad czasu pracy, standard opieki, procedura, algorytm;

B.W36. charakteryzuje podstawowe metody organizacji opieki pielêgniarskiej i rodzaje dokumentacji obowi±zuj±cej na pielêgniarskich stanowiskach pracy;

B.W37. definiuje pojêcia: obci±¿enie prac±, choroba zawodowa i wypadek przy pracy;

B.W38. wskazuje typowe etapy procesu poszukiwania pracy;

B.W39. opisuje etapy planowania pracy w³asnej i ich znaczenie w rozwoju zawodowym;

B.W40. definiuje pojêcie jako¶ci w opiece zdrowotnej i pielêgnowaniu, ró¿nicuje kryteria opieki zdrowotnej oraz pielêgniarskiej;

B.W41. ró¿nicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;

B.W42. posiada wiedzê z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w pielêgniarstwie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna, etyka niezale¿na Tadeusza Kotarbiñskiego);

B.W43. charakteryzuje istotê podejmowania decyzji etycznych i rozwi±zywania dylematów moralnych w pracy pielêgniarki;

B.W44. zna problematykê etyki normatywnej, w tym aksjologii warto¶ci, powinno¶ci i sprawno¶ci moralnych istotnych w pracy pielêgniarki;

B.W45. rozumie tre¶æ kodeksu etyki zawodowej pielêgniarki;

B.W46. zna jêzyk angielski na poziomie bieg³o¶ci B1 Europejskiego Systemu Opisu Kszta³cenia Jêzykowego.

W zakresie umiejêtno¶ci absolwent:

B.U1. opracowuje zestawienia podstawowych determinantów zdrowia;

B.U2. ocenia wp³yw choroby, hospitalizacji i innych sytuacji trudnych na stan fizyczny, psychiczny i funkcjonowanie spo³eczne cz³owieka;

B.U3. projektuje i realizuje w warunkach symulowanych elementarne formy pomocy psychologicznej;

B.U4. prognozuje wp³yw choroby i hospitalizacji na stan psychiczny cz³owieka oraz zale¿no¶ci somatopsychiczne;

B.U5. analizuje postawy ludzkie, proces ich kszta³towania i zmiany;

B.U6. ocenia funkcjonowanie cz³owieka w sytuacjach trudnych (stres, konflikt, frustracja);

B.U7. zna psychologiczne aspekty funkcjonowania cz³owieka w ró¿nych okresach rozwojowych;

B.U8. zna psychospo³eczne aspekty wychowania seksualnego i prorodzinnego;

B.U9. kontroluje b³êdy i bariery w procesie komunikowania siê;

B.U10. wykazuje umiejêtno¶æ aktywnego s³uchania;

B.U11. wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej, niewerbalnej i parawerbalnej w opiece zdrowotnej;

B.U12. tworzy warunki do prawid³owej komunikacji pielêgniarka - pacjent oraz pielêgniarka - personel medyczny;

B.U13. dokonuje wyboru w³a¶ciwych technik redukowania lêku i metod relaksacyjnych;

B.U14. stosuje techniki zapobiegania zespo³owi wypalenia zawodowego;

B.U15. analizuje i krytycznie ocenia zjawisko dyskryminacji i rasizmu;

B.U16. kontroluje i koordynuje dzia³ania zapobiegaj±ce dewiacjom i patologiom w¶ród dzieci i m³odzie¿y;

B.U17. zna przepisy prawne dotycz±ce wykonywania zawodu pielêgniarki i udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych;

B.U18. zna mo¿liwo¶ci stosowania odpowiedzialno¶ci zawodowej, karnej i cywilnej w zakresie funkcjonowania systemu ochrony zdrowia i udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych;

B.U19. opracowuje projekty pielêgniarskich dzia³añ prozdrowotnych w ¶rodowisku zamieszkania, edukacji i pracy;

B.U20. ocenia globalne trendy dotycz±ce ochrony zdrowia w aspekcie najnowszych danych epidemiologicznych i demograficznych;

B.U21. interpretuje dzia³ania w zakresie polityki zdrowotnej i spo³ecznej prowadzonej przez pañstwo na rzecz zdrowia publicznego;

B.U22. dokonuje analizy i oceny funkcjonowania ró¿nych systemów opieki medycznej oraz identyfikowania ¼róde³ ich finansowania;

B.U23. projektuje metody i formy profilaktyki i prewencji chorób oraz kszta³towania prawid³owych zachowañ zdrowotnych wobec ró¿nych grup spo³ecznych;

B.U24. kontroluje czynniki obci±¿aj±ce w pracy pielêgniarki oraz sprzyjaj±ce wystêpowaniu chorób zawodowych i wypadków przy pracy;

B.U25. rozwija umiejêtno¶ci aktywnego poszukiwania pracy (metody poszukiwania, curriculum vitae, list motywacyjny, rozmowa kwalifikacyjna, autoprezentacja);

B.U26. przeprowadza ocenê jako¶ci opieki pielêgniarskiej dla potrzeb doskonalenia pielêgnowania;

B.U27. ró¿nicuje zakres uprawnieñ, obowi±zków zawodowych i powinno¶ci moralnych w zindywidualizowanej sytuacji podmiotu opieki;

B.U28. szanuje godno¶æ osoby ludzkiej w relacji z podopiecznym i jego rodzin±;

B.U29. wie, jak rozwi±zywaæ dylematy moralne w praktyce zawodowej;

B.U30. dba o rozwój moralny i kszta³towanie sumienia;

B.U32. analizuje pi¶miennictwo w jêzyku angielskim;

B.U33. porozumiewa siê w jêzyku angielskim w sposób odpowiadaj±cy poziomowi bieg³o¶ci B1 Europejskiego Systemu Opisu Kszta³cenia Jêzykowego.

C. NAUKI W ZAKRESIE PODSTAW OPIEKI PIELÊGNIARSKIEJ (podstawy pielêgniarstwa, promocja zdrowia, podstawowa opieka, dietetyka, badania fizykalne, badania naukowe w pielêgniarstwie, zajêcia fakultatywne do wyboru: zaka¿enia szpitalne, jêzyk migowy, promocja zdrowia psychicznego)

W zakresie wiedzy absolwent:

C.W1. wskazuje uwarunkowania rozwoju pielêgniarstwa z perspektywy czasu (przesz³o¶æ, tera¼niejszo¶æ, przysz³o¶æ) na tle transformacji opieki;

C.W2. omawia istotê wspó³czesnego pielêgniarstwa w wymiarze teoretycznym i praktycznym oraz proces jego profesjonalizacji;

C.W3. definiuje pielêgnowanie oraz okre¶la w nim miejsce wspierania, pomagania i towarzyszenia;

C.W4. charakteryzuje rolê i funkcje zawodowe pielêgniarki oraz rolê pacjenta w procesie realizacji opieki zdrowotnej;

C.W5. opisuje proces pielêgnowania (istota, etapy, zasady stosowania) i primary nursing (istota, odrêbno¶ci) oraz wp³yw pielêgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielêgniarskiej;

C.W6. zna i stosuje klasyfikacje diagnoz pielêgniarskich;

C.W7. okre¶la istotê opieki pielêgniarskiej opartej o za³o¿enia teoretyczne F. Nightingale, V. Henderson, D. Orem, C. Roy i B. Neuman oraz innych teorii klasycznych pielêgniarstwa;

C.W8. ró¿nicuje udzia³ pielêgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji;

C.W9. wyja¶nia zakres dzia³añ pielêgniarki w zale¿no¶ci od stanu pacjenta, w tym: d³ugotrwale unieruchomionego, z bólem, gor±czk±, zaburzeniami snu;

C.W10. ró¿nicuje zadania pielêgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagro¿onym chorob±, chorym i o niepomy¶lnym rokowaniu;

C.W11. charakteryzuje warunki pracy i zakres zadañ zawodowych pielêgniarki;

C.W12. opisuje istotê, cel, wskazania, przeciwwskazania, niebezpieczeñstwa, obowi±zuj±ce zasady i strukturê wykonywania podstawowych czynno¶ci pielêgniarskich;

C.W13. definiuje zdrowie, promocjê zdrowia, profilaktykê, zachowania zdrowotne, styl ¿ycia oraz wskazuje ich podstawy teoretyczne;

C.W14. wyja¶nia paradygmaty zdrowia i ich wp³yw na promocjê zdrowia i profilaktykê zdrowotn±;

C.W15. okre¶la zakres i charakter zadañ pielêgniarki w promocji zdrowia, zna zasady konstruowania programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej;

C.W16. zna strategie promocji zdrowia o zasiêgu lokalnym, narodowym i ponadnarodowym;

C.W17. charakteryzuje podstawow± opiekê zdrowotn± w Polsce i na ¶wiecie z uwzglêdnieniem zadañ pielêgniarki i innych pracowników ochrony zdrowia;

C.W18. zna system zarz±dzania informacj± w podstawowej opiece zdrowotnej;

C.W19. wskazuje determinanty i mierniki jako¶ci podstawowej opieki zdrowotnej;

C.W20. omawia modele opieki ¶rodowiskowo-rodzinnej i formy ¶wiadczenia opieki pielêgniarskiej w ramach podstawowej opieki zdrowotnej;

C.W21. formu³uje odrêbno¶ci w opiece ¶rodowiskowo-rodzinnej w zakresie gromadzenia informacji, diagnozowania, metod pracy i dokumentowania, ze wzglêdu na ¶rodowisko zamieszkania, nauki i pracy;

C.W22. formu³uje odrêbno¶ci w opiece ¶rodowiskowo-rodzinnej w zakresie gromadzenia informacji, diagnozowania, metod pracy i dokumentowania, ze wzglêdu na odbiorcê indywidualnego i jego stan, charakterystykê rodziny i spo³eczno¶ci lokalnej;

C.W23. realizuje ¶wiadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, w tym ¶wiadczenia gwarantowane i zapewnianie opieki nad pacjentem chorym;

C.W24. ocenia ¶rodowisko nauczania i wychowania w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych dzieci i m³odzie¿y;

C.W25. przygotowuje sprzêt i ¶rodki do realizacji opieki pielêgniarskiej w ¶rodowisku zamieszkania pacjenta;

C.W26. stosuje standardy i procedury pielêgniarskie w podstawowej opiece zdrowotnej;

C.W27. definiuje zapotrzebowanie (ilo¶ciowe i jako¶ciowe) organizmu na sk³adniki pokarmowe niezbêdne do utrzymania ¿ycia w warunkach zdrowia i choroby;

C.W28. wymienia zasady ¿ywienia osób zdrowych w ró¿nym wieku i charakteryzuje istotê ¿ywienia dojelitowego i pozajelitowego;

C.W29. zna zasady profilaktyki i leczenia dietetycznego oraz powik³ania dietoterapii;

C.W30. omawia badanie podmiotowe ogólne i szczegó³owe, zasady jego prowadzenia i dokumentowania;

C.W31. charakteryzuje techniki badania fizykalnego i kompleksowego badania fizykalnego pacjenta dla potrzeb opieki pielêgniarskiej;

C.W32. okre¶la znaczenie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formu³owaniu oceny stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki pielêgniarskiej;

C.W33. definiuje przedmiot, cel, obszar badañ oraz paradygmaty pielêgniarstwa;

C.W34. charakteryzuje etapy postêpowania badawczego;

C.W35. opisuje metody i techniki badañ;

C.W36. okre¶la zasady interpretowania danych empirycznych i wnioskowania;

C.W37. zna podstawowe przepisy z zakresu prawa autorskiego i ochrony w³asno¶ci intelektualnej;

C.W38. okre¶la znaczenie etyki w badaniach naukowych;

C.W39. definiuje zaka¿enia szpitalne, z uwzglêdnieniem ¼róde³ i rezerwuaru drobnoustrojów w ¶rodowisku szpitalnym, dróg szerzenia, zapobiegania i zwalczania zaka¿eñ szpitalnych;

C.W40. wyja¶nia sposoby kontroli szerzenia siê, zapobiegania i zwalczania zaka¿eñ szpitalnych, w tym mikroflory ¶rodowiska szpitalnego;

C.W41. wyja¶nia mechanizm i sposoby postêpowania w zaka¿eniu krwi, zaka¿eniu ogólnoustrojowym, szpitalnym zapaleniu p³uc, zaka¿eniu dróg moczowych i zaka¿eniu grzybiczym;

C.W42. analizuje zagro¿enia epidemiologiczne w skupiskach ludzi, takich jak szko³y, przedszkola, uczelnie, szpitale, koncerty, koszary wojskowe;

C.W43. wyja¶nia przyczyny zaburzeñ s³uchu i mowy w kontek¶cie porozumiewania siê i rozumie znaczenie wczesnego ich wykrywania;

C.W44. rozró¿nia sposoby i ¶rodki komunikowania siê osób z uszkodzeniem s³uchu;

C.W45. rozpoznaje znaki daktylograficzne: statyczne, dynamiczne, liczbowe i idiograficzne w zakresie gromadzenia informacji o sytuacji zdrowotnej pacjenta;

C.W46. zna zasady komunikacji z pacjentem nies³ysz±cym;

C.W47. charakteryzuje teorie rozwojowe zdrowia psychicznego i definiuje zdrowie psychiczne;

C.W48. rozpoznaje zagro¿enia i pozytywne czynniki w kszta³towaniu zdrowia psychicznego;

C.W49. omawia stres jako determinant równowagi biopsychospo³ecznej organizmu w aspekcie zdrowia psychicznego;

C.W50. wskazuje rolê pielêgniarki w profilaktyce wypalenia zawodowego, agresji, przemocy i mobbingu w ró¿nych okresach ¿ycia cz³owieka.

W zakresie umiejêtno¶ci absolwent:

C.U1. proponuje model pielêgnowania i stosuje w praktyce wybrane teorie pielêgniarstwa;

C.U2. gromadzi informacje metod± wywiadu, obserwacji, pomiarów bezpo¶rednich i po¶rednich (skale), analizy dokumentacji (w tym analizy badañ diagnostycznych), badania fizykalnego w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformu³owania diagnozy pielêgniarskiej;

C.U3. wykonuje testy diagnostyczne dla oznaczenia cia³ ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi, a tak¿e inne testy paskowe;

C.U4. oznacza glikemiê za pomoc± gleukometru;

C.U5. ustala cele i plan opieki nad cz³owiekiem chorym lub niepe³nosprawnym; C.U6. planuje i realizuje opiekê pielêgniarsk± wspólnie z chorym lub niepe³nosprawnym i jego rodzin±;

C.U7. monitoruje stan zdrowia pacjenta na wszystkich etapach jego pobytu w szpitalu lub innych placówkach opieki zdrowotnej, miêdzy innymi przez ocenê podstawowych parametrów ¿yciowych: temperatury, têtna, ci¶nienia têtniczego krwi, oddechu i ¶wiadomo¶ci, masy cia³a i wzrostu;

C.U8. dokonuje bie¿±cej i koñcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i skuteczno¶ci dzia³añ pielêgniarskich;

C.U9. przechowuje leki zgodnie z obowi±zuj±cymi standardami;

C.U10. podaje choremu leki ró¿nymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza oraz oblicza dawki leków;

C.U11. pomaga choremu w jedzeniu, wydalaniu, poruszaniu siê i dbaniu o higienê osobist±;

C.U12. pielêgnuje skórê i jej wytwory oraz b³ony ¶luzowe z zastosowaniem ¶rodków farmakologicznych i materia³ów medycznych, w tym stosuje k±piele lecznicze;

C.U13. dobiera technikê i sposoby zak³adania opatrunków na rany, w tym wykorzystuje banda¿owanie;

C.U14. wykorzystuje ró¿ne techniki karmienia pacjenta;

C.U15. wykonuje zabiegi doodbytnicze - lewatywê, wlewkê, kroplówkê, such± rurkê do odbytu;

C.U16. zak³ada cewnik do pêcherza moczowego, monitoruje diurezê, usuwa cewnik, wykonuje p³ukanie pêcherza moczowego;

C.U17. uk³ada chorego w ³ó¿ku w pozycjach terapeutycznych i zmienia te pozycje;

C.U18. wykonuje gimnastykê oddechow± i drena¿ z³o¿eniowy, inhalacjê i od¶luzowywanie dróg oddechowych;

C.U19. wykonuje nacieranie, oklepywanie i inne techniki masa¿u klasycznego, æwiczenia czynne i bierne;

C.U20. zapewnia choremu bezpieczne otoczenie;

C.U21. stwarza choremu warunki do snu i wypoczynku;

C.U22. wykonuje p³ukanie oka i ucha;

C.U23. pod³±cza i obs³uguje zestawy do kroplowych wlewów do¿ylnych;

C.U24. zak³ada zg³êbnik do ¿o³±dka i odbarcza tre¶ci;

C.U25. stosuje zabiegi przeciwzapalne i bañki lekarskie;

C.U26. zak³ada i usuwa cewnik z ¿y³ obwodowych;

C.U27. monitoruje, ocenia i pielêgnuje miejsce wk³ucia centralnego, obwodowego i portu naczyniowego;

C.U28. wykonuje pulsoksymetriê i kapnometriê;

C.U29. asystuje lekarzowi przy badaniach diagnostycznych: nak³uciu jamy brzusznej, op³ucnej, pobieraniu szpiku i punkcji lêd¼wiowej;

C.U30. pobiera materia³ do badañ laboratoryjnych i bakteriologicznych;

C.U31. wykonuje k±piel noworodka i niemowlêcia oraz monitoruje jego rozwój;

C.U32. przygotowuje siebie i sprzêt do instrumentowania i zmiany opatrunku na ranie;

C.U33. prowadzi dokumentacjê opieki pielêgniarskiej, w tym historiê pielêgnowania, kartê obserwacji, kartê gor±czkow±, ksi±¿kê raportów, kartê profilaktyki i leczenia odle¿yn;

C.U34. odnotowuje wykonanie zleceñ w karcie zleceñ lekarskich;

C.U35. pomaga pacjentowi w adaptacji do warunków panuj±cych w szpitalu i w innych przedsiêbiorstwach podmiotu leczniczego;

C.U36. ocenia stan zdrowia jednostki i rodziny - "potencja³ zdrowotny cz³owieka" z wykorzystaniem swoistej metodyki (skale, siatki, pomiary przyrz±dowe);

C.U37. rozpoznaje uwarunkowania zachowañ zdrowotnych jednostki i czynniki ryzyka chorób wynikaj±cych ze stylu ¿ycia;

C.U38. uczy odbiorcê us³ug pielêgniarskich samokontroli stanu zdrowia i motywuje do zachowañ prozdrowotnych;

C.U39. inicjuje i wspiera jednostkê i rodzinê w utrzymaniu zdrowia przez tworzenie ¶rodowiskowej "koalicji na rzecz zdrowia";

C.U40. realizuje programy promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej dostosowane do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych;

C.U41. opracowuje i wdra¿a indywidualne programy promocji zdrowia jednostek i rodzin;

C.U42. realizuje ¶wiadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, w tym ¶wiadczenia gwarantowane i zapewnianie opieki nad pacjentem chorym;

C.U43. ocenia ¶rodowisko nauczania i wychowania w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych dzieci i m³odzie¿y;

C.U44. przygotowuje sprzêt i ¶rodki do realizacji opieki pielêgniarskiej w ¶rodowisku zamieszkania pacjenta;

C.U45. stosuje standardy i procedury pielêgniarskie w podstawowej opiece medycznej;

C.U46. ocenia stan od¿ywienia organizmu z wykorzystaniem metod antropometrycznych, biochemicznych i badania podmiotowego;

C.U47. prowadzi poradnictwo w zakresie ¿ywienia doros³ych oraz dzieci zdrowych;

C.U48. stosuje wybrane diety terapeutyczne w oty³o¶ci, niedo¿ywieniu, cukrzycy, hyperlipidemii, nadci¶nieniu têtniczym, chorobach serca i naczyñ krwiono¶nych, trzustki i w±troby;

C.U49. przeprowadza badanie podmiotowe pacjenta, analizuje i interpretuje wyniki dla potrzeb diagnozy pielêgniarskiej i jej dokumentowania;

C.U50. rozpoznaje i interpretuje podstawowe odrêbno¶ci w badaniu noworodka, niemowlêcia, osoby doros³ej i w wieku geriatrycznym;

C.U51. wykorzystuje techniki badania fizykalnego do oceny fizjologicznych funkcji skóry, zmys³ów, g³owy, klatki piersiowej, w tym uk³adu sercowo-naczyniowego, uk³adu oddechowego, gruczo³ów piersiowych, jamy brzusznej, narz±dów p³ciowych, obwodowego uk³adu kr±¿enia, uk³adu miê¶niowo-szkieletowego i uk³adu nerwowego;

C.U52. dokumentuje wyniki badania fizykalnego i ich wykorzystywanie w zakresie oceny stanu zdrowia pacjenta;

C.U53. wykonuje badanie fizykalne umo¿liwiaj±ce wczesne wykrywanie chorób sutka i uczy pacjentów samobadania piersi;

C.U54. uczestniczy w realizacji projektu badawczego;

C.U55. krytycznie analizuje publikowane wyniki badañ naukowych;

C.U56. wykorzystuje wyniki badañ naukowych w zapewnianiu wysokiej jako¶ci opieki nad pacjentem;

C.U57. uczestniczy w kszta³ceniu zawodowym studentów;

C.U58. opracowuje i realizuje w³asny projekt badawczy w ramach badañ o charakterze jako¶ciowym;

C.U59. analizuje i opracowuje raporty z badañ naukowych (np. artyku³y naukowe);

C.U60. postêpuje zgodnie z zasadami etyki badañ naukowych i ochrony w³asno¶ci intelektualnej;

C.U61. wdra¿a standardy postêpowania zapobiegaj±cego zaka¿eniom szpitalnym i zaka¿eniom w innych przedsiêbiorstwach podmiotu leczniczego;

C.U62. prowadzi ocenê i izoluje chorych potencjalnie zaka¿onych lub chorych zaka¼nie;

C.U63. bezpiecznie stosuje ¶rodki dezynfekcyjne i segreguje odpady medyczne;

C.U64. nawi±zuje kontakt z osob± s³abo s³ysz±c± i nies³ysz±c±;

C.U65. pos³uguje siê znakami jêzyka migowego w opiece nad pacjentem g³uchoniemym w celu przygotowania do ¶wiadomego uczestnictwa w procedurach medyczno-opiekuñczych;

C.U66. pos³uguje siê jêzykiem migowym w zakresie terminologii sytuacyjnej: udzielanie pierwszej pomocy, przekazywanie informacji rodzinie;

C.U67. podejmuje dzia³ania promuj±ce zdrowie psychiczne i rozpoznaje sieci wsparcia spo³ecznego;

C.U68. podejmuje dzia³ania zapobiegaj±ce oraz diagnostyczne dotycz±ce wystêpowania przemocy, agresji, mobbingu i wypalenia zawodowego.

D. NAUKI W ZAKRESIE OPIEKI SPECJALISTYCZNEJ (choroby wewnêtrzne i pielêgniarstwo internistyczne, pediatria i pielêgniarstwo pediatryczne, chirurgia i pielêgniarstwo chirurgiczne, po³o¿nictwo, ginekologia i pielêgniarstwo po³o¿niczo-ginekologiczne, psychiatria i pielêgniarstwo psychiatryczne, anestezjologia i pielêgniarstwo w zagro¿eniu ¿ycia, rehabilitacja i pielêgnowanie niepe³nosprawnych, neurologia i pielêgniarstwo neurologiczne, geriatria i pielêgniarstwo geriatryczne, opieka paliatywna, podstawy ratownictwa medycznego)

W zakresie wiedzy absolwent:

D.W1. wymienia objawy zagro¿enia ¿ycia u pacjentów w ró¿nym wieku;

D.W2. charakteryzuje czynniki ryzyka i zagro¿eñ zdrowotnych pacjentów w ró¿nym wieku i stanie zdrowia;

D.W3. wyja¶nia etiopatogenezê, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i opiekê pielêgniarsk± w schorzeniach: uk³adu kr±¿enia (serca, naczyñ krwiono¶nych), uk³adu oddechowego, uk³adu nerwowego, uk³adu pokarmowego (¿o³±dka, jelit, wielkich gruczo³ów), w±troby, trzustki, uk³adu moczowego (nerek i pêcherza moczowego), uk³adu kostno-stawowego, miê¶ni, uk³adu dokrewnego oraz krwi;

D.W4. zna zasady oceny stanu chorego w zale¿no¶ci od wieku;

D.W5. zna zasady diagnozowania w pielêgniarstwie internistycznym, geriatrycznym, chirurgicznym, pediatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, anestezjologicznym, po³o¿niczo-ginekologicznym i opiece paliatywnej;

D.W6. zna zasady planowania opieki nad chorymi w zale¿no¶ci od wieku i stanu zdrowia;

D.W7. zna zasady przygotowania, opieki w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych wykonywanych u pacjentów w ró¿nym wieku i stanie zdrowia;

DW8. charakteryzuje grupy leków i ich dzia³anie na uk³ady i narz±dy chorego w ró¿nych schorzeniach, w zale¿no¶ci od wieku i stanu zdrowia, z uwzglêdnieniem dzia³añ niepo¿±danych, interakcji z innymi lekami i dróg podania;

D.W9. charakteryzuje techniki i procedury pielêgniarskie stosowane w opiece nad chorym w zale¿no¶ci od jego wieku i stanu zdrowia;

D.W10. zna zasady przygotowania chorego do samoopieki w zale¿no¶ci od jego wieku i stanu zdrowia;

D.W11. ró¿nicuje reakcje chorego na chorobê i hospitalizacjê w zale¿no¶ci od jego wieku i stanu zdrowia;

D.W12. zna rolê pielêgniarki przy przyjêciu chorego do przedsiêbiorstwa podmiotu leczniczego w zale¿no¶ci od wieku i stanu zdrowia pacjenta;

D.W13. charakteryzuje proces starzenia siê w aspekcie bio-psycho-spo³eczno-ekonomicznym;

D.W14. zna swoiste zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej oraz systemu ratownictwa medycznego w Polsce);

D.W15. ró¿nicuje etiopatogenezê schorzeñ wieku podesz³ego: cukrzycy, chorób serca, nadci¶nienia têtniczego, mia¿d¿ycy, zespo³ów otêpiennych, zespo³u Parkinsona i depresji;

D.W16. charakteryzuje narzêdzia i skale oceny wsparcia osób starszych i ich rodzin;

D.W17. zna zasady aktywizacji chorego niepe³nosprawnego i objêtego opiek± geriatryczn±;

D.W18. wyja¶nia patofizjologiê i objawy kliniczne chorób wieku rozwojowego: uk³adu oddechowego, uk³adu kr±¿enia, dróg moczowych, uk³adu pokarmowego, chorób alergicznych oraz chorób krwi;

D.W19. omawia patofizjologiê i objawy kliniczne chorób i stanów zagro¿enia ¿ycia noworodka i wcze¶niaka;

D.W20. charakteryzuje podstawy opieki nad wcze¶niakiem i noworodkiem;

D.W21. wyja¶nia cel i zasady opieki przedkoncepcyjnej;

D.W22. charakteryzuje mechanizm i okresy porodu fizjologicznego;

D.W23. zna zasady planowania opieki nad kobiet± w ci±¿y fizjologicznej i po³ogu;

D.W24. identyfikuje etiopatogenezê schorzeñ ginekologicznych;

D.W25. zna nastêpstwa d³ugotrwa³ego unieruchomienia;

D.W26. zna metody, techniki i narzêdzia oceny stanu ¶wiadomo¶ci i przytomno¶ci;

D.W27. zna etiopatogenezê i objawy kliniczne podstawowych zaburzeñ psychicznych;

D.W28. zna zasady obowi±zuj±ce przy zastosowaniu przymusu bezpo¶redniego;

D.W29. zna mo¿liwo¶ci stosowania psychoterapii u chorych z zaburzeniami uk³adu nerwowego;

D.W30. zna zasady ¿ywienia chorych, z uwzglêdnieniem leczenia dietetycznego, wskazañ przed- i pooperacyjnych;

D.W31. charakteryzuje czynniki zwiêkszaj±ce ryzyko oko³ooperacyjne;

D.W32. zna zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym i planowym oraz w chirurgii jednego dnia;

D.W33. zna kierunki obserwacji pacjenta po zabiegu operacyjnym, w celu zapobiegania wczesnym i pó¼nym powik³aniom;

D.W34. wymienia objawy, charakteryzuje przebieg i sposoby postêpowania w okre¶lonych jednostkach chorobowych leczonych chirurgicznie;

D.W35. wyja¶nia dzia³ania zintegrowanego systemu opieki stomijnej i innych stowarzyszeñ na rzecz zdrowia;

D.W36. wyja¶nia patofizjologiê zaburzeñ wystêpuj±cych w przebiegu chorób, urazów uk³adu nerwowego i gro¿±cych powik³añ;

D.W37. zna podstawowe kierunki rehabilitacji leczniczej (ergoterapia, psychoterapia, kinezyterapia, fizjoterapia);

D.W38. charakteryzuje przebieg i sposoby postêpowania rehabilitacyjnego w jednostkach chorobowych;

D.W39. zna formy rehabilitacji zawodowej;

D.W40. zna standardy i procedury postêpowania w stanach nag³ych i zabiegach ratuj±cych ¿ycie;

D.W41. zna zasady przygotowania sali operacyjnej do zabiegu w znieczuleniu ogólnym i regionalnym;

D.W42. charakteryzuje kierunki obserwacji pacjenta w trakcie zabiegu operacyjnego, obejmuj±ce monitorowanie w zakresie podstawowym i rozszerzonym;

D.W43. zna przebieg procesu znieczulania oraz zasady i metody opieki nad pacjentem po znieczuleniu;

D.W44. charakteryzuje metody znieczulenia regionalnego i zadania pielêgniarki anestezjologicznej w trakcie i po znieczuleniu regionalnym;

D.W45. rozpoznaje stany zagro¿enia ¿ycia i opisuje monitorowanie pacjentów metodami przyrz±dowymi i bezprzyrz±dowymi;

D.W46. obja¶nia algorytmy postêpowania resuscytacyjnego w zakresie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (BLS - basic life support) i zaawansowanego podtrzymywania ¿ycia (ALS - advanced life support);

D.W47. zna zasady profilaktyki zaka¿eñ w oddzia³ach intensywnej terapii i na bloku operacyjnym;

D.W48. opisuje procedury zabezpieczenia medycznego w zdarzeniach masowych i katastrofach oraz w sytuacjach szczególnych, takich jak ska¿enia chemiczne, radiacyjne i biologiczne;

D.W49. zna zasady pierwszej pomocy przedmedycznej;

D.W50. zna patofizjologiê, objawy kliniczne i powik³ania chorób nowotworowych;

D.W51. zna procedurê postêpowania z cia³em pacjenta zmar³ego.

W zakresie umiejêtno¶ci absolwent:

D.U1. gromadzi informacje, formu³uje diagnozê pielêgniarsk±, ustala cele i plan opieki, wdra¿a interwencje pielêgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki;

D.U2. rozpoznaje uwarunkowania zachowania zdrowia odbiorców opieki w ró¿nym wieku i stanie zdrowia;

D.U3. prowadzi poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w ró¿nym wieku i stanie zdrowia, dotycz±ce wad rozwojowych, chorób i uzale¿nieñ;

D.U4. motywuje chorego i jego opiekunów do wej¶cia do grup wsparcia spo³ecznego;

D.U5. prowadzi profilaktykê powik³añ w przebiegu chorób;

D.U6. organizuje izolacjê chorych zaka¼nie w miejscach publicznych i w warunkach domowych;

D.U7. ocenia rozwój psychofizyczny dziecka, wykonuje testy przesiewowe, wykrywa zaburzenia w rozwoju;

D.U8. diagnozuje stopieñ ryzyka rozwoju odle¿yn i dokonuje ich klasyfikacji;

D.U9. pobiera materia³ do badañ diagnostycznych;

D.U10. ocenia stan ogólny pacjenta w kierunku powik³añ po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i powik³añ pooperacyjnych;

D.U11. dora¼nie podaje tlen, modyfikuje dawkê sta³± insuliny szybko i krótko dzia³aj±cej;

D.U12. przygotowuje chorego do badañ diagnostycznych pod wzglêdem fizycznym i psychicznym;

D.U13. dokumentuje sytuacjê zdrowotn± pacjenta, jej dynamikê zmian i realizowan± opiekê pielêgniarsk±;

D.U14. dora¼nie unieruchamia z³amania ko¶ci, zwichniêcia i skrêcenia oraz przygotowuje pacjenta do transportu;

D.U15. prowadzi edukacjê w zakresie udzielania pierwszej pomocy w stanach zagro¿enia zdrowia;

D.U16. rozpoznaje stany nag³ego zagro¿enia zdrowia;

D.U17. wykonuje defibrylacjê automatyczn± (AED) i bezprzyrz±dowe udra¿nianie dróg oddechowych;

D.U18. instruuje pacjenta i jego opiekuna w zakresie u¿ytkowania sprzêtu pielêgnacyjno-rehabilitacyjnego oraz ¶rodków pomocniczych;

D.U19. prowadzi ¿ywienie enteralne i parenteralne doros³ych i dzieci z wykorzystaniem ró¿nych technik, w tym pompy obrotowo-perystaltycznej;

D.U20. rozpoznaje powik³ania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielêgnacyjnego;

D.U21. pielêgnuje pacjenta z przetok±, rurk± intubacyjn± i tracheotomijn±;

D.U22. prowadzi rozmowê terapeutyczn±;

D.U23. dora¼nie tamuje krwawienia i krwotoki;

D.U24. prowadzi rehabilitacjê przy³ó¿kow± i usprawnianie ruchowe pacjenta oraz aktywizacjê z wykorzystaniem elementów terapii zajêciowej;

D.U25. prowadzi, dokumentuje i ocenia bilans p³ynów pacjenta;

D.U26. przekazuje informacje o stanie zdrowia chorego cz³onkom zespo³u terapeutycznego;

D.U27. asystuje lekarzowi w trakcie badañ diagnostycznych i leczniczych;

D.U28. prowadzi dokumentacjê opieki nad chorym: kartê obserwacji, zabiegów pielêgniarskich i raportów, kartê rejestru zaka¿eñ szpitalnych, profilaktyki i leczenia odle¿yn oraz kartê informacyjn± z zaleceniami w zakresie samoopieki;

D.U29. ocenia poziom bólu, reakcjê chorego na ból i nasilenie bólu oraz stosuje postêpowanie przeciwbólowe;

D.U30. tworzy pacjentowi warunki do godnego umierania;

D.U31. przewiduje skutki postêpowania pacjenta z okre¶lonymi zaburzeniami psychicznymi;

D.U32. dostosowuje interwencje pielêgniarskie do rodzaju problemów pielêgnacyjnych;

D.U33. przygotowuje i podaje leki ró¿nymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza.

W zakresie kompetencji spo³ecznych absolwent:

D.K1. szanuje godno¶æ i autonomiê osób powierzonych opiece;

D.K2. systematycznie wzbogaca wiedzê zawodow± i kszta³tuje umiejêtno¶ci, d±¿±c do profesjonalizmu;

D.K3. przestrzega warto¶ci, powinno¶ci i sprawno¶ci moralnych w opiece;

D.K4. wykazuje odpowiedzialno¶æ moraln± za cz³owieka i wykonywanie zadañ zawodowych;

D.K5. przestrzega praw pacjenta;

D.K6. rzetelnie i dok³adnie wykonuje powierzone obowi±zki zawodowe;

D.K7. przestrzega tajemnicy zawodowej;

D.K8. wspó³dzia³a w ramach zespo³u interdyscyplinarnego w rozwi±zywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej;

D.K9. jest otwarty na rozwój podmiotowo¶ci w³asnej i pacjenta;

D.K10. przejawia empatiê w relacji z pacjentem i jego rodzin± oraz wspó³pracownikami.

IV. ORGANIZACJA STUDIÓW

Proces kszta³cenia mo¿e byæ zorganizowany w formie kursów (przedmiotów) odpowiadaj±cych poszczególnym dyscyplinom nauk medycznych (np. anatomii, fizjologii, patologii, chirurgii czy radiologii), kursów zintegrowanych, ³±cz±cych czê¶æ pielêgniarsk± z kliniczn± tej samej dyscypliny (np. pielêgniarstwo chirurgiczne i chirurgia) oraz wielodyscyplinarnych modu³ów po¶wiêconych okre¶lonym tematom (np. opieka geriatryczna). Modu³owa konstrukcja programu kszta³cenia stwarza mo¿liwo¶æ bardziej równomiernego obci±¿enia studentów przez przypisanie modu³om takiej samej, powtarzalnej warto¶ci punktowej ECTS (np. 5, 6, 10).

Nauczanie przedmiotów (tre¶ci kierunkowych lub zawodowych) z zakresu podstaw opieki pielêgniarskiej i opieki specjalistycznej, przedmiotów dotycz±cych w swojej tre¶ci opieki pielêgniarskiej (opieki sprawowanej przez pielêgniarkê i obszarów funkcjonowania pielêgniarstwa i zawodu pielêgniarki) oraz zajêcia praktyczne prowadz± nauczyciele akademiccy posiadaj±cy prawo wykonywania zawodu pielêgniarki lub po³o¿nej oraz co najmniej roczn± praktykê zawodow± zgodn± z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajêciami.

Promotorem pracy licencjackiej (kazuistycznej) mo¿e byæ nauczyciel akademicki posiadaj±cy prawo wykonywania zawodu pielêgniarki i co najmniej tytu³ zawodowy magistra.

1. MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJÊÆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ PUNKTÓW ECTS

Grupy szczegó³owych efektów kszta³cenia

Godziny

Punkty ECTS

A. Nauki podstawowe

480

16

B. Nauki spo³eczne z jêzykiem angielskim

360 + 120 = 480

16

C. Nauki w zakresie podstaw opieki pielêgniarskiej

600

24

D. Nauki w zakresie opieki specjalistycznej

860

34

Zajêcia praktyczne

1100

55

Praktyki zawodowe

1200

30

Egzamin dyplomowy

-

5

Razem

4720

180

Na studiach pierwszego stopnia jest realizowany jêzyk angielski na poziomie bieg³o¶ci B1 Europejskiego Systemu Opisu Kszta³cenia Jêzykowego, który jest sprofilowany zawodowo, w wymiarze nie mniejszym ni¿ 120 godzin. Nale¿y mu przypisaæ nie mniej ni¿ 4 punkty ECTS.

Uczelnia mo¿e realizowaæ program kszta³cenia bez udzia³u nauczyciela akademickiego w zakresie:

1) nauk podstawowych i nauk spo³ecznych - po 25% wymiaru godzin w ka¿dym z tych zakresów (nie wiêcej ni¿ 240 godzin);

2) teoretycznych i praktycznych podstaw opieki pielêgniarskiej i opieki specjalistycznej oraz podstaw klinicznych - po 35% wymiaru godzin w ka¿dym z tych zakresów (nie wiêcej ni¿ 511 godzin).

Za przygotowanie pracy dyplomowej i przygotowanie do egzaminu dyplomowego, sk³adaj±cego siê z czê¶ci teoretycznej i praktycznej, student otrzymuje 5 punktów ECTS.

2. KSZTA£CENIE PRAKTYCZNE

Kszta³towanie umiejêtno¶ci praktycznych w warunkach naturalnych jest poprzedzone kszta³towaniem tych umiejêtno¶ci w warunkach symulowanych - w pracowniach umiejêtno¶ci pielêgniarskich.

Kszta³cenie praktyczne mo¿e odbywaæ siê w oparciu o bazê w³asn± uczelni lub w przedsiêbiorstwach podmiotu leczniczego. Miejscem kszta³cenia praktycznego - zajêæ praktycznych i praktyk zawodowych - powinny byæ oddzia³y: internistyczne, chirurgiczne, pediatryczne (niemowlêce, patologii noworodka), neurologiczne, psychiatryczne, medycyny ratunkowej, intensywnej terapii, opieki d³ugoterminowej, po³o¿nicze i ginekologiczne w wieloprofilowych szpitalach o zasiêgu regionalnym, w o¶rodkach pielêgniarskiej opieki domowej, ¶rodowiskowej i szkolnej oraz hospicja. Zajêcia praktyczne s± realizowane pod kierunkiem i bezpo¶rednim nadzorem nauczyciela akademickiego. Praktyki zawodowe s± realizowane pod kierunkiem osoby prowadz±cej praktykê (pielêgniarki), pracownika danego przedsiêbiorstwa podmiotu leczniczego. Nadzór nad realizacj± praktyk zawodowych sprawuje opiekun praktyk w uczelni.

3. ZAJÊCIA PRAKTYCZNE I PRAKTYKI ZAWODOWE

W trakcie kszta³cenia praktycznego - zajêæ praktycznych i praktyk zawodowych - w zakresie podstaw opieki pielêgniarskiej i opieki specjalistycznej student studiów pierwszego stopnia nabywa umiejêtno¶ci obejmuj±ce:

1) samodzielne wykonywanie zawodu zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego i zindywidualizowanego podej¶cia do pacjenta, z poszanowaniem i respektowaniem jego praw;

2) rozpoznawanie warunków i potrzeb zdrowotnych pacjenta;

3) promowanie zdrowia i edukacji zdrowotnej jednostki i grupy spo³ecznej;

4) rozpoznawanie problemów pielêgnacyjnych pacjenta;

5) planowanie i sprawowanie opieki pielêgnacyjnej nad pacjentem;

6) samodzielne udzielanie w okre¶lonym zakresie ¶wiadczeñ zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych oraz wykonywanie medycznych czynno¶ci ratunkowych;

7) podejmowanie wspó³pracy z cz³onkami zespo³u terapeutycznego w procesie zapobiegania, diagnozowania, terapii, rehabilitacji i pielêgnowania;

8) samodzielne orzekanie o rodzaju i zakresie ¶wiadczeñ opiekuñczo-pielêgnacyjnych;

9) organizowanie ¶rodowiska opieki szpitalnej i domowej;

10) organizowanie i planowanie pracy na w³asnym stanowisku pracy;

11) przygotowanie pacjenta do samoopieki oraz opiekuna do sprawowania opieki nad pacjentem.

Zakres kszta³cenia praktycznego

Zajêcia praktyczne

Punkty ECTS

Praktyki zawodowe

Punkty ECTS

1

2

3

4

5

1. Podstawy pielêgniarstwa

80 godzin/

2 tygodnie

4

120 godzin/

3 tygodnie

3

2. Promocja zdrowia

20 godzin/

1/2 tygodnia

1

-

-

3. Podstawowa opieka zdrowotna

120 godzin/

3 tygodnie

6

200 godzin/

5 tygodni

5

4. Po³o¿nictwo, ginekologia i pielêgniarstwo po³o¿niczo-ginekologiczne

80 godzin/

2 tygodnie

4

40 godzin/

1 tydzieñ

1

5. Pediatria i pielêgniarstwo pediatryczne

160 godzin/

4 tygodnie

8

160 godzin/

4 tygodnie

4

6. Choroby wewnêtrzne i pielêgniarstwo internistyczne

120 godzin/

3 tygodnie

6

160 godzin/

4 tygodnie

4

7. Chirurgia i pielêgniarstwo chirurgiczne

120 godzin/

3 tygodnie

6

160 godzin/

4 tygodnie

4

8. Rehabilitacja i pielêgnowanie niepe³nosprawnych

80 godzin/

2 tygodnie

4

80 godzin/

2 tygodnie

2

9. Geriatria i pielêgniarstwo geriatryczne

80 godzin/

2 tygodnie

4

80 godzin/

2 tygodnie

2

10. Neurologia i pielêgniarstwo neurologiczne

80 godzin/

2 tygodnie

4

80 godzin/

2 tygodnie

2

11. Psychiatria i pielêgniarstwo psychiatryczne

80 godzin/

2 tygodnie

4

40 godzin/

1 tydzieñ

1

12. Anestezjologia i pielêgniarstwo w zagro¿eniu ¿ycia

40 godzin/

1 tydzieñ

2

40 godzin/

1 tydzieñ

1

13. Opieka paliatywna

40 godzin/

1 tydzieñ

2

40 godzin/

1 tydzieñ

1

Razem

1100 godzin/

27,5 tygodnia

55

1200 godzin/

30 tygodni

30

W ramach kszta³cenia praktycznego s± realizowane efekty kszta³cenia zawarte w grupach C i D szczegó³owych efektów kszta³cenia.

Zasady i formê odbywania praktyk ustala jednostka uczelni prowadz±ca kszta³cenie.

4. INNE WYMAGANIA

Wychowanie fizyczne jest przedmiotem nieobowi±zkowym. Uczelnie medyczne zapewniaj± studentom bezp³atny dostêp do obiektów sportowych, umo¿liwiaj±c uprawianie sportu, uczestniczenie w zajêciach rekreacyjnych oraz kszta³towanie prozdrowotnych postaw, w wymiarze co najmniej 30 godzin rocznie.

V. SPOSOBY OCENY EFEKTÓW KSZTA£CENIA

Sprawdzenie osi±gniêcia za³o¿onych efektów kszta³cenia wymaga zastosowania zró¿nicowanych form oceniania studentów, adekwatnych do obszarów, których dotycz± te efekty.

Efekty kszta³cenia w zakresie wiedzy mo¿na sprawdzaæ za pomoc± egzaminów pisemnych lub ustnych.

Jako formy egzaminów pisemnych mo¿na stosowaæ eseje, raporty, krótkie ustrukturyzowane pytania oraz testy: wielokrotnego wyboru (MCQ - Multiple Choice Questions), wielokrotnej odpowiedzi (MRQ - Multiple Response Questions), wyboru Tak/Nie i dopasowania odpowiedzi.

Egzaminy ustne powinny byæ standaryzowane oraz ukierunkowane na sprawdzenie wiedzy na poziomie wy¿szym ni¿ sama znajomo¶æ faktów (poziom zrozumienia, umiejêtno¶æ analizy, syntezy, rozwi±zywania problemów).

Sprawdzenie osi±gniêcia efektów kszta³cenia w zakresie umiejêtno¶ci praktycznych, zarówno tych, które dotycz± komunikowania siê, jak i proceduralnych (manualnych), wymaga bezpo¶redniej obserwacji studenta demonstruj±cego umiejêtno¶æ w czasie tradycyjnego egzaminu lub egzaminu standaryzowanego (OSCE - Objective Structured Clinical Examination) i jego modyfikacji (Mini-Cex).

Egzamin OSCE jest w szczególno¶ci wskazany jako forma sprawdzania ca³o¶ci umiejêtno¶ci praktycznych lub klinicznych nabytych w trakcie kszta³cenia praktycznego w zakresie podstaw opieki pielêgniarskiej i opieki specjalistycznej. Studia pierwszego stopnia na kierunku pielêgniarstwo koñcz± siê egzaminem dyplomowym, sk³adaj±cym siê z czê¶ci teoretycznej i praktycznej. Egzamin dyplomowy, po z³o¿eniu pracy dyplomowej, powinien obejmowaæ sprawdzenie wiedzy i umiejêtno¶ci praktycznych zdobytych w ca³ym okresie studiów.

B. STUDIA DRUGIEGO STOPNIA

I. WYMAGANIA OGÓLNE

1. Studia drogiego stopnia na kierunku pielêgniarstwo trwaj± nie krócej ni¿ 4 semestry.

2. Liczba godzin zajêæ i praktyk nie mo¿e byæ mniejsza ni¿ 1300.

3. Liczba punktów ECTS wynosi nie mniej ni¿ 120.

4. Studia maj± profil praktyczny.

II. OGÓLNE EFEKTY KSZTA£CENIA

Dyplom magistra pielêgniarstwa uzyskuje absolwent studiów drogiego stopnia na kierunku pielêgniarstwo, który:

1) posiada specjalistyczn± wiedzê z zakresu pielêgniarstwa i innych nauk medycznych;

2) w zakresie umiejêtno¶ci potrafi:

a) rozwi±zywaæ problemy zawodowe, szczególnie zwi±zane z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikaj±cych ze specyfiki zadañ zawodowych i warunków ich realizacji,

b) okre¶laæ standardy profesjonalnej opieki w ka¿dym wieku i stanie zdrowia pacjenta oraz wdra¿aæ je do praktyki zawodowej,

c) prowadziæ badania naukowe w zakresie swojej specjalno¶ci oraz upowszechniaæ ich wyniki w celu rozwoju zawodu, wiedzy i praktyki pielêgniarskiej, podnoszenia jako¶ci ¶wiadczeñ oraz prowadzenia wymiany informacji,

d) organizowaæ i nadzorowaæ opiekê pielêgniarsk±, z uwzglêdnieniem przyjêtych teorii i koncepcji opieki,

e) organizowaæ pracê podw³adnych i w³asn± zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami prawa, zabezpieczaj±c interesy pacjentów, pracowników i organizacji,

f) wykorzystywaæ przepisy prawa w dzia³alno¶ci zawodowej oraz stosowaæ je w praktyce w zarz±dzaniu organizacj±, jej czê¶ci± lub zespo³em pracowniczym (pielêgniarek i po³o¿nych),

g) opracowywaæ za³o¿enia polityki kadrowej oraz planu zatrudnienia personelu odpowiednio do strategii i zapotrzebowania pacjentów na opiekê pielêgniarsk±,

h) opracowywaæ i wdra¿aæ do praktyki zawodowej narzêdzia monitorowania i oceny jako¶ci opieki pielêgniarskiej,

i) dokonywaæ wyboru i stosowaæ okre¶lone metody, techniki organizatorskie i techniki zarz±dzania w badaniu, rozwi±zywaniu problemów organizacyjnych i usprawnianiu pielêgniarstwa,

j) dokonywaæ wyboru optymalnych metod nauczania i uczenia siê oraz stosowaæ wybrane z nich, w zale¿no¶ci od specyfiki tre¶ci nauczania oraz celu, który nale¿y osi±gn±æ,

k) opracowywaæ programy edukacji zdrowotnej i realizowaæ je w odniesieniu do wybranego ¶rodowiska spo³ecznego, z uwzglêdnieniem potrzeb spo³eczno¶ci lokalnych.

Absolwent studiów drogiego stopnia na kierunku pielêgniarstwo jest przygotowany do podjêcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).

III. SZCZEGÓ£OWE EFEKTY KSZTA£CENIA

A. WYBRANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU NAUK SPO£ECZNYCH (teoria pielêgniarstwa, pielêgniarstwo europejskie, zarz±dzanie w pielêgniarstwie, badania naukowe w pielêgniarstwie, dydaktyka medyczna, podstawy psychoterapii)

W zakresie wiedzy absolwent:

A.W1. dokonuje analizy teorii i modeli pielêgnowania, ich tworzenia i funkcjonowania w pielêgniarstwie oraz wskazuje wymagania zwi±zane z tworzeniem modeli i teorii: poznawczych i systemowych;

A.W2. interpretuje zagadnienia dotycz±ce paradygmatu pielêgniarstwa i jego filozofii oraz holistycznego wymiaru opieki pielêgniarskiej;

A.W3. omawia miêdzynarodowe klasyfikacje praktyki pielêgniarskiej;

A.W4. zna przepisy prawne dotycz±ce zawodu, systemów kszta³cenia i nabywania kwalifikacji zawodowych pielêgniarki w Polsce i w Unii Europejskiej;

A.W5. charakteryzuje systemy opieki pielêgniarskiej w Unii Europejskiej i wyja¶nia zasady funkcjonowania pielêgniarstwa na ¶wiecie;

A.W6. ró¿nicuje systemy kszta³cenia przed- i podyplomowego pielêgniarek w poszczególnych krajach Unii Europejskiej;

A.W7. zna rolê i obszary dzia³ania pielêgniarskich stowarzyszeñ i organizacji miêdzynarodowych oraz krajowych, np. Polskiego Towarzystwa Pielêgniarskiego (PTP), International Council of Nurses (ICN), European Federation of Nurses (EFN), Europejskiej Grupy Pielêgniarek Badaczy (WENR);

A.W8. omawia procedurê uznawania kwalifikacji zawodowych pielêgniarek w Unii Europejskiej;

A.W9. zna rolê WHO i ICN w rozwoju pielêgniarstwa;

A.W10. charakteryzuje system opieki zdrowotnej i podsystem pielêgniarstwa;

A.W11. zna specyfikê funkcji kierowniczych, istotê delegowania zadañ i proces podejmowania decyzji;

A.W12. ró¿nicuje style zarz±dzania oraz cechy przywództwa;

A.W13. zna zasady zarz±dzania strategicznego oraz podstawowe metody analizy strategicznej;

A.W14. charakteryzuje marketing us³ug zdrowotnych;

A.W15. zna zasady rekrutacji kandydatów do pracy i planowania zasobów ludzkich w organizacjach zdrowotnych;

A.W16. definiuje proces adaptacji spo³ecznej i zawodowej, pojêcie kultury organizacyjnej oraz modele zarz±dzania jako¶ci±;

A.W17. ró¿nicuje zakres obowi±zków, odpowiedzialno¶ci i uprawnieñ zawodowych w zale¿no¶ci od zakresu kompetencji;

A.W18. wyja¶nia pojêcia dotycz±ce obci±¿enia fizycznego i psychicznego, które wynikaj± z warunków ¶rodowiska pracy;

A.W19. charakteryzuje istotê procesu zmian w organizacji, opisuje techniki organizatorskie i techniki zarz±dzania dla oceny jako¶ci funkcjonowania organizacji;

A.W20. definiuje pielêgniarstwo jako naukê o zdrowiu;

A.W21. definiuje g³ówne pojêcia metodologii jako nauki oraz charakteryzuje metodykê postêpowania badawczego;

A.W22. zna strukturê pracy naukowej oraz kryteria doboru pi¶miennictwa do badañ;

A.W23. zna przepisy prawne dotycz±ce ochrony praw autorskich i zasady etyczne w pielêgniarskich badaniach naukowych;

A.W24. zna programy i testy statystyczne do opracowania wyników badañ;

A.W25. definiuje zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) oraz w pielêgniarstwie (evidence based nursing practise);

A.W26. zna zasady przygotowywania publikacji do pielêgniarskich czasopism naukowych;

A.W27. charakteryzuje warunki organizowania i planowania dzia³alno¶ci dydaktycznej;

A.W28. omawia cele i zadania dydaktyki medycznej oraz kszta³cenia medycznego;

A.W29. wyja¶nia genezê, rozwój i cechy nowoczesnego modelu nauczania-uczenia siê;

A.W30. zna cele kszta³cenia zawodowego (klasyfikacja, taksonomia, operacjonalizacja celów kszta³cenia zawodowego);

A.W31. zna rolê tre¶ci kszta³cenia oraz teorii ich doboru;

A.W32. wyja¶nia klasyfikacjê i zastosowanie metod nauczania w kszta³ceniu medycznym;

A.W33. zna zasady pomiaru dydaktycznego, kontroli i oceny w procesie dydaktycznym;

A.W34. okre¶la istotê, cele i uwarunkowania kszta³cenia ustawicznego;

A.W35. wyja¶nia funkcjonowanie cz³owieka w aspekcie psychicznym i spo³ecznym; teoriê zachowania w ujêciu systemowym oraz mechanizmy powstania wybranych zaburzeñ funkcjonowania jednostek;

A.W36. wymienia i charakteryzuje g³ówne kierunki i szko³y terapeutyczne, istotê psychoterapii, jej etapy i cele oraz podstawowe pojêcia i definicje psychoterapeutyczne, zjawisko przeniesienia i przeciwprzeniesienia;

A.W37. rozró¿nia i omawia interwencje i metody psychoterapeutyczne, istotê psychoanalizy, neopsychoanalizy i terapii behawioralnej oraz podej¶cie poznawcze i podej¶cie humanistyczno-egzystencjalne w psychoterapii;

A.W38. wymienia i opisuje cechy i funkcje relacji psychoterapeutycznej w praktyce pielêgniarskiej.

W zakresie umiejêtno¶ci absolwent:

A.U1. korzysta z wybranych teorii i modeli pielêgnowania w praktyce pielêgniarskiej;

A.U2. pos³uguje siê klasyfikacj± diagnoz pielêgniarskich;

A.U3. analizuje obszary dzia³ania pielêgniarstwa polskiego, europejskiego i ¶wiatowego;

A.U4. stosuje w pracy zawodowej przepisy prawa europejskiego dotycz±ce pielêgniarstwa;

A.U5. korzysta z informacji oraz danych przekazywanych przez miêdzynarodowe organizacje i stowarzyszenia pielêgniarskie;

A.U6. okre¶la, zgodnie ze strategi± europejsk±, kierunek badañ naukowych w pielêgniarstwie;

A.U7. ocenia wady i zalety ró¿nych stylów zarz±dzania oraz wyja¶nia ró¿nice miêdzy motywowaniem a przywództwem;

A.U8. analizuje zwi±zek miêdzy:

a) formu³owaniem celów a planowaniem,

b) organizowaniem i realizacj± zadañ a wyborem okre¶lonej koncepcji motywowania,

c) rezultatem pracy a systemem kontroli;

A.U9. obja¶nia ograniczenia formalnoprawne, organizacyjne i psychologiczne wprowadzania zmian w systemie opieki zdrowotnej i podsystemie pielêgniarstwa;

A.U10. organizuje rekrutacjê pracowników oraz planuje proces adaptacji dla nowo przyjêtych;

A.U11. konstruuje plan doskonalenia podyplomowego oraz model kariery zawodowej;

A.U12. przeprowadza proces oceniania pracowników;

A.U13. tworzy regulaminy pracy pielêgniarskiej kadry kierowniczej;

A.U14. przygotowuje jednostkê organizacyjn± na potrzeby oceny jako¶ci;

A.U15. przygotowuje jako ¶wiadczeniodawca us³ug pielêgniarskich umowê cywilnoprawn± oraz dokumentacjê potrzebn± do zawarcia kontraktu z p³atnikiem na ¶wiadczenia z zakresu opieki pielêgniarskiej;

A.U16. stosuje evidence based nursing practise w praktyce zawodowej w³asnej lub kierowanego zespo³u;

A.U17. planuje i przeprowadza badania naukowe w zakresie pielêgniarstwa oraz badania oceniaj±ce system opieki zdrowotnej i potrzeby zdrowotne spo³eczeñstwa;

A.U18. przeprowadza badania naukowe w pielêgniarstwie z zastosowaniem skal i narzêdzi badawczych;

A.U19. prowadzi badania w oparciu o metody ilo¶ciowe i jako¶ciowe (w tym przegl±d pi¶miennictwa, metaanalizê, sonda¿ diagnostyczny, badanie randomizowane, studium przypadku);

A.U20. opracowuje bazê danych w oparciu o materia³ badawczy, dokonuje statystycznej analizy oraz interpretuje wyniki badañ;

A.U21. dokonuje analizy porównawczej uzyskanych przez siebie wyników badañ z wynikami innych badaczy;

A.U22. dobiera i ocenia formy i metody nauczania w pielêgniarstwie;

A.U23. planuje pomiar wyników nauczania i uczenia siê;

A.U24. analizuje relacjê pielêgniarka (psychoterapeuta) - pacjent;

A.U25. ocenia zasoby indywidualne w pracy pielêgniarki (psychoterapeuty);

A.U26. omawia podstawowe zjawiska w psychoterapii;

A.U27. wspó³uczestniczy w psychoterapii grupowej;

A.U28. stosuje zachowania terapeutyczne w ramach interwencji pielêgniarskich, z wykorzystaniem elementarnej psychoterapii;

A.U29. przeprowadza psychoedukacjê grupow± pacjenta i jego rodziny (opiekunów).

B. NAUKI W ZAKRESIE OPIEKI SPECJALISTYCZNEJ (nowoczesne techniki diagnostyczne, intensywna terapia i pielêgniarstwo w intensywnej opiece medycznej, pielêgniarstwo specjalistyczne: opieka pielêgniarska w chorobach przewlek³ych nerek, opieka pielêgniarska w chorobach przewlek³ych uk³adu oddechowego, opieka pielêgniarska nad chorym z cukrzyc±, opieka pielêgniarska nad chorym z przetok± jelitow±, opieka pielêgniarska nad chorym ze schorzeniami naczyñ, pielêgnowanie pacjenta z ranami przewlek³ymi, opieka pielêgniarska nad chorym na stwardnienie rozsiane, opieka pielêgniarska nad pacjentem z chorobami krwi, opieka pielêgniarska nad chorym psychicznie i jego rodzin±)

W zakresie wiedzy absolwent:

B.W1. omawia rodzaje, wskazania i u¿yteczno¶æ nowoczesnych technik diagnostycznych;

B.W2. definiuje nag³e stany zagro¿enia ¿ycia;

B.W3. zna najczê¶ciej stosowane zabiegi resuscytacyjne;

B.W4. charakteryzuje zasady opieki pielêgniarskiej nad chorym w intensywnej opiece neurotraumatologicznej, kardiologicznej oraz kardiochirurgicznej;

B.W5. obja¶nia specjalistyczne techniki diagnostyczne i terapeutyczne stosowane w intensywnej opiece neurochirurgicznej, kardiologicznej i kardiochirurgicznej;

B.W6. zna patofizjologiê oraz zasady postêpowania w leczeniu najczê¶ciej wystêpuj±cych przewlek³ych ran: odmro¿eñ, owrzodzenia ¿ylnego, owrzodzenia niedokrwiennego, odle¿yn, zespo³u stopy cukrzycowej, powik³anej rany urazowej;

B.W7. ró¿nicuje metody nieoperacyjnego i operacyjnego leczenia przewlek³ych ran, w rym wyja¶nia rolê hiperbarii tlenowej oraz terapii podci¶nieniowej w tym procesie;

B.W8. zna strefy histopatologiczne urazu termicznego, kwalifikacjê ran oparzeniowych, sk³adowe leczenia ciê¿kiego oparzenia oraz zasady profilaktyki, rozpoznawania i leczenia zaka¿onej rany oparzeniowej;

B.W9. charakteryzuje rodzaje pourazowych ubytków tkankowych oraz stosowanych zabiegów z dziedziny chirurgii rekonstrukcyjno-plastycznej;

B.W10. zna zasady funkcjonowania stacji dializ oraz technik nerkozastêpczych;

B.W11. opisuje specjalistyczn± opiekê pielêgniarsk± nad chorym w przebiegu leczenia nerkozastêpczego;

B.W12. zna zasady domowego leczenia respiratorem;

B.W13. charakteryzuje specjalistyczn± opiekê nad chorym w przewlek³ych schorzeniach uk³adu oddechowego;

B.W14. zna sytuacjê epidemiologiczn± cukrzycy w Polsce i na ¶wiecie;

B.W15. charakteryzuje profesjonaln± opiekê pielêgniarsk± nad chorym z cukrzyc± i zespo³em metabolicznym;

B.W16. charakteryzuje profesjonaln± opiekê pielêgniarsk± nad chorym z przetok± jelitow±;

B.W17. charakteryzuje profesjonaln± opiekê pielêgniarsk± nad chorym z chorob± nowotworow±;

B.W18. charakteryzuje profesjonaln± opiekê pielêgniarsk± nad chorym z chorobami krwi;

B.W19. zna epidemiologiê, etiopatogenezê, obraz kliniczny i nowoczesne metody leczenia stwardnienia rozsianego;

B.W20. zna procedury przeszczepu szpiku kostnego;

B.W21. charakteryzuje profesjonaln± opiekê pielêgniarsk± nad przewlekle chorym psychicznie i jego rodzin±, w tym okre¶la zasady pomocy i wsparcia w ramach ¶wiadczeñ medyczno-spo³ecznych oferowanych osobom z problemami zdrowia psychicznego i ich rodzinom (opiekunom) oraz zasady pozyskiwania ¶rodków na rozwój dzia³añ w ramach psychiatrii ¶rodowiskowej.

W zakresie umiejêtno¶ci absolwent:

B.U1. wykorzystuje nowoczesne techniki obrazowania;

B.U2. przygotowuje chorego do badañ specjalistycznych, rozpoznaje powik³ania i zapewnia opiekê po ich wykonaniu;

B.U3. rozpoznaje problemy pielêgnacyjne oraz stosuje interwencje w opiece nad chorym w intensywnej opiece neurotraumatologicznej, kardiologicznej i kardiochirurgicznej;

B.U4. dobiera i stosuje zaawansowane zabiegi resuscytacyjne w stanach zagro¿enia ¿ycia;

B.U5. ocenia i klasyfikuje przewlek³e rany, aplikuje ¶rodki stosowane w miejscowym leczeniu ran;

B.U6. kontroluje efekty hiperbarii tlenowej oraz podci¶nieniowego leczenia ran;

B.U7. stosuje wysoko specjalistyczne interwencje w opiece nad chorym z rozleg³ym i g³êbokim oparzeniem;

B.U8. wykorzystuje wysokospecjalistyczne techniki nerkozastêpcze;

B.U9. realizuje proces pielêgnowania pacjenta z przewlek³ymi chorobami uk³adu oddechowego;

B.U10. uczy pacjentów z cukrzyc± i ich rodziny preferowanego stylu ¿ycia oraz dobiera indywidualne metody edukacji;

B.U11. uczy pacjentów z przetok± jelitow± profilaktyki powik³añ oraz doboru rodzaju sprzêtu stomijnego;

B.U12. realizuje proces pielêgnowania pacjenta ze schorzeniami naczyñ;

B.U13. proponuje dzia³ania zwi±zane z profilaktyk±, metodami leczenia i pielêgnowania chorego w przebiegu operacyjnego i nieoperacyjnego leczenia chorób naczyñ;

B.U14. wspó³uczestniczy w procesie leczenia, pielêgnowania i rehabilitacji osób ze stwardnieniem rozsianym;

B.U15. prowadzi edukacjê zdrowotn± i udziela wsparcia choremu na chorobê nowotworow± oraz jego opiekunom;

B.U16. charakteryzuje zasady opieki nad chorym umieraj±cym i jego rodzin±;

B.U17. prowadzi edukacjê zdrowotn± pacjenta z chorobami krwi i jego rodziny;

B.U18. wspó³uczestniczy w procedurze przeszczepu szpiku kostnego;

B.U19. prowadzi psychoedukacjê pacjentów z zaburzeniami psychicznymi i ich opiekunów, stosuje elementy psychoterapii dla osób z zaburzeniami psychicznymi, a tak¿e prowadzi treningi umiejêtno¶ci spo³ecznych jako formy rehabilitacji psychiatrycznej;

B.U20. rozpoznaje sytuacjê ¿yciow± pacjenta w celu zapobiegania jego izolacji spo³ecznej;

B.U21. wskazuje mo¿liwo¶ci pomocy i wsparcia w ramach ¶wiadczeñ medyczno-spo³ecznych oferowanych osobie z zaburzeniami psychicznymi i jej opiekunom;

B.U22. nawi±zuje wspó³pracê i korzysta z pomocy osób znacz±cych dla pacjenta.

W zakresie kompetencji spo³ecznych absolwent:

B.K1. ponosi odpowiedzialno¶æ za udzia³ w podejmowaniu decyzji zawodowych;

B.K2. krytycznie ocenia w³asne i cudze dzia³ania, przy zachowaniu szacunku dla ró¿nic ¶wiatopogl±dowych i kulturowych;

B.K3. rozwi±zuje dylematy etyczne w organizacji pracy w³asnej i zespo³u;

B.K4. przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badañ;

B.K5. ponosi odpowiedzialno¶æ za bezpieczeñstwo w³asne i osób znajduj±cych siê pod jego opiek±;

B.K6. przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespo³em terapeutycznym oraz w pracy badawczej;

B.K7. dba o wizerunek w³asnego zawodu.

IV. ORGANIZACJA STUDIÓW

Proces kszta³cenia mo¿e byæ organizowany w formie wieloprzedmiotowych modu³ów ³±czonych, np. pielêgniarstwo specjalistyczne: opieka pielêgniarska w chorobach przewlek³ych nerek, opieka pielêgniarska w chorobach przewlek³ych uk³adu oddechowego, opieka pielêgniarska nad pacjentem z cukrzyc±, opieka pielêgniarska nad pacjentem z przetok± jelitow± i schorzeniami naczyñ, opieka pielêgniarska nad pacjentem ze schorzeniami neurologicznymi, opieka pielêgniarska nad pacjentem z chorobami krwi, opieka pielêgniarska nad pacjentem chorym psychicznie i jego opiekunem. Modu³owa konstrukcja programu kszta³cenia stwarza mo¿liwo¶æ bardziej równomiernego obci±¿enia studentów przez przypisanie modu³om takiej samej, powtarzalnej warto¶ci punktowej ECTS (np. 5, 6, 10).

Nauczanie przedmiotów (tre¶ci kierunkowych lub zawodowych) z zakresu opieki specjalistycznej oraz przedmiotów dotycz±cych opieki pielêgniarskiej (opieki sprawowanej przez pielêgniarkê i obszarów funkcjonowania pielêgniarstwa i zawodu pielêgniarki) prowadz± nauczyciele akademiccy posiadaj±cy prawo wykonywania zawodu pielêgniarki oraz co najmniej roczn± praktykê zawodow± zgodn± z nauczanym przedmiotem.

1. MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJÊÆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ PUNKTÓW ECTS

Grupy szczegó³owych efektów kszta³cenia

Godziny

Punkty ECTS

A. Wybrane zagadnienia z zakresu nauk spo³ecznych

210

17

B. Nauki z zakresu opieki specjalistycznej

215

18

Praktyki zawodowe

160

8

Egzamin magisterski

-

20

Razem

585

63

Na studiach drugiego stopnia jest realizowany jêzyk angielski na poziomie bieg³o¶ci B2 Europejskiego Systemu Opisu Kszta³cenia Jêzykowego, który jest sprofilowany zawodowo, w wymiarze nie mniejszym ni¿ 90 godzin. Nale¿y mu przypisaæ nie mniej ni¿ 7 punktów ECTS.

Do dyspozycji uczelni pozostawia siê 625 godzin zajêæ (50 punktów ECTS), które mog± byæ realizowane jako zajêcia obowi±zkowe albo fakultatywne, uzupe³niaj±ce wiedzê, umiejêtno¶ci i kompetencje w grupach A i B szczegó³owych efektów kszta³cenia albo poza tymi grupami.

Zajêcia fakultatywne powinny stanowiæ nie mniej ni¿ 10% wszystkich zajêæ pozostaj±cych do dyspozycji uczelni. Za przygotowanie pracy magisterskiej i przygotowanie do egzaminu dyplomowego student otrzymuje 20 punktów ECTS.

2. KSZTA£CENIE PRAKTYCZNE

Nieod³±cznym elementem kszta³cenia na studiach drugiego stopnia s± praktyki, które powinny trwaæ nie krócej ni¿ 160 godzin (4 tygodnie) i którym nale¿y przypisaæ nie mniej ni¿ 8 punktów ECTS.

W ramach kszta³cenia praktycznego s± realizowane efekty kszta³cenia zawarte w grupach A i B szczegó³owych efektów kszta³cenia. Kszta³cenie praktyczne mo¿e byæ realizowane w specjalistycznych przedsiêbiorstwach podmiotu leczniczego oraz placówkach o¶wiatowo-wychowawczych.

3. INNE WYMAGANIA

Kszta³cenie na studiach drogiego stopnia mog± podejmowaæ osoby, które ukoñczy³y studia pierwszego stopnia na kierunku pielêgniarstwo.

Wychowanie fizyczne jest przedmiotem nieobowi±zkowym. Uczelnie medyczne zapewniaj± studentom bezp³atny dostêp do obiektów sportowych, umo¿liwiaj±c uprawianie sportu, uczestniczenie w zajêciach rekreacyjnych oraz kszta³towanie prozdrowotnych postaw, w wymiarze co najmniej 30 godzin rocznie.

V. SPOSOBY OCENY EFEKTÓW KSZTA£CENIA

Sprawdzenie osi±gniêcia za³o¿onych efektów kszta³cenia wymaga zastosowania zró¿nicowanych form oceniania studentów, adekwatnych do obszarów, których dotycz± te efekty.

Efekty kszta³cenia w zakresie wiedzy mo¿na sprawdzaæ za pomoc± egzaminów pisemnych lub ustnych.

Jako formy egzaminów pisemnych mo¿na stosowaæ eseje, raporty, krótkie ustrukturyzowane pytania oraz testy: wielokrotnego wyboru (MCQ - Multiple Choice Questions), wielokrotnej odpowiedzi (MRQ - Multiple Response Questions), wyboru Tak/Nie i dopasowania odpowiedzi.

Egzaminy ustne powinny byæ standaryzowane oraz ukierunkowane na sprawdzenie wiedzy na poziomie wy¿szym ni¿ sama znajomo¶æ faktów (poziom zrozumienia, umiejêtno¶æ analizy, syntezy, rozwi±zywania problemów).

Mo¿liwe jest wykorzystanie opisów przypadków klinicznych, na podstawie których student ustala i prezentuje plan specjalistycznej opieki pielêgniarskiej.

Ocenia siê prezentacje i wyst±pienia indywidualne i zespo³owe (prezentacje ustne, prezentacje oparte o przygotowane materia³y wizualne z wykorzystaniem ¶rodków multimedialnych, analiza literatury, w tym w jêzyku obcym). Egzamin dyplomowy magisterski, za który przyznaje siê 20 punktów ECTS, powinien obejmowaæ sprawdzenie wiedzy i umiejêtno¶ci praktycznych zdobytych w ca³ym okresie studiów drugiego stopnia.

Wyszukaj: