w sprawie standardów kszta³cenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego,
farmacji, pielêgniarstwa i po³o¿nictwa (Dz.U.2012.631) Standardy kszta³cenia
dla kierunku studiów: Pielêgniarstwo A. STUDIA PIERWSZEGO
STOPNIA I. WYMAGANIA OGÓLNE 1. Studia pierwszego stopnia na kierunku pielêgniarstwo trwaj± nie krócej
ni¿ 6 semestrów. 2. Liczba godzin zajêæ i praktyk nie mo¿e byæ mniejsza ni¿ 4720. 3. Liczba punktów ECTS wynosi nie mniej ni¿ 180. 4. Studia maj± profil praktyczny. 5. Kierunek studiów mie¶ci siê w obszarze kszta³cenia z zakresu nauk
medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej. II. OGÓLNE EFEKTY KSZTA£CENIA Dyplom licencjata pielêgniarstwa uzyskuje absolwent studiów pierwszego
stopnia na kierunku pielêgniarstwo, który: 1) w zakresie wiedzy posiada: a) szczegó³ow± wiedzê z zakresu pielêgniarstwa, b) ogóln± wiedzê z zakresu innych nauk medycznych, c) znajomo¶æ regulacji prawnych, norm etycznych i
deontologii odnosz±cych siê do wykonywania zawodu pielêgniarki; 2) w zakresie umiejêtno¶ci potrafi: a) korzystaæ z aktualnej wiedzy dla zapewnienia
bezpieczeñstwa i wysokiego poziomu opieki, b) udzielaæ ¶wiadczeñ w zakresie promowania,
zachowania zdrowia i zapobiegania chorobom, c) sprawowaæ ca³o¶ciow± i zindywidualizowan± opiekê
nad pacjentem niepe³nosprawnym i umieraj±cym, d) samodzielnie wykonywaæ zawód, zgodnie z zasadami
etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego podej¶cia do pacjenta,
uwzglêdniaj±cego poszanowanie i respektowanie jego praw, e) organizowaæ pracê w³asn±; nawi±zywaæ wspó³pracê w
zespo³ach opieki zdrowotnej oraz inicjowaæ i wspieraæ dzia³ania spo³eczno¶ci
lokalnej na rzecz zdrowia; 3) w zakresie kompetencji spo³ecznych: a) skutecznie i z empati± porozumiewa siê z pacjentem, b) posiada ¶wiadomo¶æ czynników wp³ywaj±cych na
reakcje w³asne i pacjenta, c) posiada ¶wiadomo¶æ konieczno¶ci permanentnego,
ustawicznego kszta³cenia siê. Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku pielêgniarstwo jest
przygotowany do podjêcia studiów drugiego stopnia. III. SZCZEGÓ£OWE EFEKTY KSZTA£CENIA A. NAUKI PODSTAWOWE (anatomia, fizjologia, patologia, genetyka, biochemia
i biofizyka, mikrobiologia i parazytologia, farmakologia, radiologia) W zakresie wiedzy absolwent: A.W1. pos³uguje siê mianownictwem anatomicznym; A.W2. omawia budowê cia³a ludzkiego w podej¶ciu
topograficznym (koñczyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica,
grzbiet, szyja, g³owa) oraz czynno¶ciowym (uk³ad kostno-stawowy, uk³ad
miê¶niowy, uk³ad kr±¿enia, uk³ad oddechowy, uk³ad pokarmowy, uk³ad moczowy,
uk³ady p³ciowe, uk³ad nerwowy i narz±dy zmys³ów, pow³oka wspólna); A.W3. rozumie neurohormonaln± regulacjê procesów
fizjologicznych oraz procesów elektrofizjologicznych; A.W4. charakteryzuje specyfikacjê i znaczenie
gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej w utrzymaniu homeostazy
ustroju; A.W5. okre¶la podstawowe reakcje zwi±zków
nieorganicznych i organicznych w roztworach wodnych oraz prawa fizyczne
wp³ywaj±ce na przep³yw cieczy, a tak¿e czynniki oddzia³uj±ce na opór naczyniowy
przep³ywu krwi; A.W6. wyja¶nia podstawy fizykochemiczne dzia³ania
zmys³ów wykorzystuj±cych fizyczne no¶niki informacji (fale d¼wiêkowe i
elektromagnetyczne); A.W7. okre¶la fizyczne podstawy nieinwazyjnych i
inwazyjnych metod obrazowania; A.W8. posiada wiedzê z zakresu diagnostyki
radiologicznej; A.W9. ró¿nicuje budowê aminokwasów, nukleozydów,
monosacharydów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych, wchodz±cych w sk³ad
makrocz±steczek obecnych w komórkach, macierzy zewn±trzkomórkowej i p³ynach
ustrojowych, ró¿nicuje witaminy; A.W10. omawia funkcje genomu, transkryptomu i proteomu
cz³owieka oraz podstawowe koncepcje regulacji ekspresji genów, w tym regulacji
epigenetycznej; A.W11. opisuje budowê chromosomów oraz molekularne
pod³o¿e mutagenezy; zna profile metaboliczne podstawowych narz±dów; A.W12. wymienia zasady dziedziczenia ró¿nej liczby
cech, dziedziczenia cech ilo¶ciowych, niezale¿nego dziedziczenia cech oraz
dziedziczenia pozaj±drowej informacji genetycznej; A.W13. wylicza enzymy bior±ce udzia³ w trawieniu,
obja¶nia podstawowe defekty enzymów trawiennych oraz okre¶la skutki tych
zaburzeñ; A.W14. definiuje podstawowe pojêcia z zakresu
mikrobiologii i parazytologii; A.W15. ró¿nicuje epidemiologiê zaka¿eñ wirusami,
bakteriami oraz zaka¿eñ grzybami i paso¿ytami, z uwzglêdnieniem geograficznego
zasiêgu ich wystêpowania; A.W16. charakteryzuje poszczególne grupy ¶rodków
leczniczych, g³ówne mechanizmy dzia³ania, przemiany w ustroju i dzia³ania
uboczne; A.W17. omawia podstawowe zasady farmakoterapii; A.W18. charakteryzuje poszczególne grupy leków i ich
zastosowanie lecznicze oraz zasady leczenia krwi± i ¶rodkami krwiozastêpczymi; A.W19. definiuje podstawowe pojêcia z zakresu
patologii ogólnej, w tym zaburzeñ w kr±¿eniu, zmian wstecznych, zmian
postêpowych, zapaleñ i nowotworów; A.W20. omawia wybrane zagadnienia z zakresu patologii
narz±dowej uk³adu kr±¿enia, uk³adu oddechowego, trawiennego, moczowo-p³ciowego
i nerwowego; A.W21. wymienia czynniki chorobotwórcze zewnêtrzne i
wewnêtrzne, modyfikowanie i niemodyfikowalne. W zakresie umiejêtno¶ci absolwent: A.U1. pos³uguje siê w praktyce mianownictwem
anatomicznym oraz wykorzystuje znajomo¶æ topografii narz±dów cia³a ludzkiego; A.U2. wykazuje ró¿nice w budowie i charakteryzuje
funkcje ¿yciowe cz³owieka doros³ego i dziecka; A.U3. prognozuje kierunek procesów biochemicznych w
poszczególnych stanach klinicznych; A.U4. konstruuje wzór wykorzystania podstaw wiedzy
anatomicznej w badaniu przedmiotowym; A.U5. rozpoznaje najczê¶ciej spotykane paso¿yty
cz³owieka na podstawie ich budowy i cykli ¿yciowych oraz objawów chorobowych; A.U6. szacuje ryzyko ujawnienia siê danej choroby w
oparciu o zasady dziedziczenia i wp³yw czynników ¶rodowiskowych; A.U7. wykorzystuje znajomo¶æ praw fizyki do opisu
zagadnieñ z zakresu biologii komórek, tkanek oraz procesów fizjologicznych, w
szczególno¶ci do wyja¶nienia wp³ywu na organizm ludzki czynników zewnêtrznych,
takich jak: temperatura, grawitacja, ci¶nienie, pole elektromagnetyczne oraz
promieniowanie jonizuj±ce; A.U8. ocenia wp³yw leczenia farmakologicznego na
fizjologiczne i biochemiczne procesy zachodz±ce w poszczególnych narz±dach; A.U9. ró¿nicuje poszczególne grupy leków i ich
zastosowanie lecznicze; A.U10. zna problematykê leczenia krwi± i ¶rodkami
krwiozastêpczymi; A.U11. opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako
ca³o¶ci w sytuacji zaburzenia jego homeostazy; A.U12. powi±zuje obrazy uszkodzeñ tkankowych i
narz±dowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badañ
diagnostycznych; A.U13. wykorzystuje wiedzê na temat chorób
uwarunkowanych genetycznie w profilaktyce nowotworów oraz diagnostyce
prenatalnej; A.U14. klasyfikuje drobnoustroje, z uwzglêdnieniem
mikroorganizmów chorobotwórczych i obecnych we florze fizjologicznej; A.U15. wykorzystuje wiedzê na temat funkcjonowania
uk³adu paso¿yt - ¿ywiciel dla prawid³owej terapii chorób wywo³anych przez
paso¿yty; A.U16. szacuje niebezpieczeñstwo toksykologiczne w
okre¶lonych grupach wiekowych oraz w ró¿nych stanach klinicznych; A.U17. ocenia szkodliwo¶æ dawki promieniowania
jonizuj±cego i stosuje siê do zasad ochrony radiologicznej. B. NAUKI SPO£ECZNE (psychologia, socjologia, pedagogika, prawo, zdrowie
publiczne, filozofia i etyka zawodu pielêgniarki) W zakresie wiedzy absolwent: B.W1. zna podstawy psychologii w zakresie zachowania i
rozwoju cz³owieka, uwarunkowañ jego prawid³owego i zaburzonego funkcjonowania; B.W2. zna problematykê relacji cz³owiek - ¶rodowisko
spo³eczne; B.W3. omawia mechanizmy funkcjonowania cz³owieka w
sytuacjach trudnych; B.W4. wymienia etapy i prawid³owo¶ci rozwoju
psychicznego cz³owieka; B.W5. ró¿nicuje pojêcie emocji i motywacji oraz zna
pojêcie osobowo¶ci i jej zaburzeñ; B.W6. charakteryzuje istotê i strukturê zjawisk
zachodz±cych w procesie przekazywania i wymiany informacji; B.W7. definiuje modele i style komunikacji interpersonalnej; B.W8. zna techniki redukowania lêku i sposoby
relaksacji oraz mechanizmy powstawania, dzia³ania i zapobiegania zespo³owi
wypalenia zawodowego; B.W9. omawia maj±ce zastosowanie w pielêgniarstwie
wybrane teorie i metody modelowania rzeczywisto¶ci z perspektywy socjologii; B.W10. omawia wybrane obszary odrêbno¶ci kulturowych i
religijnych; B.W11. charakteryzuje zakres interakcji spo³ecznej i
procesu socjalizacji oraz dzia³anie lokalnych spo³eczno¶ci i ekosystemu; B.W12. definiuje pojêcia grupy, organizacji,
instytucji, populacji, spo³eczno¶ci i ekosystemu oraz zna zasady ich
funkcjonowania; B.W13. ró¿nicuje pojêcia dewiacji i zaburzenia ze
szczególnym uwzglêdnieniem patologii dzieciêcej; B.W14. rozumie procesy poznawcze i ró¿nicuje
zachowania prawid³owe, zaburzone i patologiczne; B.W15. definiuje i interpretuje zjawisko nierówno¶ci
klasowej, etnicznej i p³ci oraz dyskryminacji; B.W16. obja¶nia podstawowe pojêcia i zagadnienia z
zakresu pedagogiki jako nauki stosowanej i procesu wychowania w aspekcie zjawiska
spo³ecznego (chorowania, zdrowienia, hospitalizacji, umierania); B.W17. wykazuje znajomo¶æ procesu kszta³cenia w ujêciu
edukacji zdrowotnej; B.W18. zna problematykê metodyki edukacji zdrowotnej w
odniesieniu do dzieci, m³odzie¿y i doros³ych; B.W19. zna podstawowe pojêcia z zakresu prawa i jego
miejsce w ¿yciu spo³eczeñstwa, ze szczególnym uwzglêdnieniem praw cz³owieka i
prawa pracy; B.W20. zna na poziomie podstawowym problematykê
ubezpieczeñ zdrowotnych i ich systemu w Polsce i w Unii Europejskiej, charakteryzuje
ubezpieczenia obowi±zkowe i dobrowolne oraz wybrane kierunki polityki ochrony
zdrowia w Polsce i w pañstwach cz³onkowskich Unii Europejskiej; B.W21. zna podstawy prawne wykonywania zawodów
medycznych: prawa i obowi±zki pielêgniarki, strukturê organizacyjn± i zasady
funkcjonowania samorz±du zawodowego pielêgniarek i po³o¿nych, zadania samorz±du
w zakresie przyznawania prawa wykonywania zawodu i wydawania pozwolenia na
wykonywanie indywidualnej lub grupowej praktyki pielêgniarskiej; B.W22. ró¿nicuje odpowiedzialno¶æ karn±, cywiln± i
pracownicz± zwi±zan± z wykonywaniem zawodu pielêgniarki; B.W23. zna Kartê Praw Pacjenta, Kartê Praw Cz³owieka i
Kartê Praw Dziecka; B.W24. przedstawia genezê, za³o¿enia i zadania zdrowia
publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia; B.W25. wskazuje kulturowe, spo³eczne i ekonomiczne
uwarunkowania zdrowia publicznego; B.W26. zna podstawowe pojêcia dotycz±ce zdrowia i
choroby; B.W27. klasyfikuje czynniki warunkuj±ce zdrowie w
ujêciu jednostkowym i globalnym; B.W28. omawia zasady racjonalnego ¿ywienia w ¶wietle
najnowszych badañ naukowych; B.W29. charakteryzuje istotê profilaktyki i prewencji
chorób; B.W30. omawia podstawy organizacji Narodowego Systemu
Zdrowia w Polsce; B.W31. wyja¶nia za³o¿enia modeli edukacji zdrowotnej,
w tym model medycyny rodzinnej, rolê i zadania pielêgniarki podstawowej opieki
zdrowotnej; B.W32. wymienia zasady funkcjonowania rynku us³ug
medycznych w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej; B.W33. okre¶la swoiste zagro¿enia zdrowotne
wystêpuj±ce w ¶rodowisku zamieszkania, edukacji i pracy; B.W34. omawia strukturê i funkcje jednostek opieki
zdrowotnej; B.W35. omawia pojêcia: stanowisko pracy,
odpowiedzialno¶æ, obowi±zki i uprawnienia, czas pracy, praca zmianowa, rozk³ad
czasu pracy, standard opieki, procedura, algorytm; B.W36. charakteryzuje podstawowe metody organizacji
opieki pielêgniarskiej i rodzaje dokumentacji obowi±zuj±cej na pielêgniarskich
stanowiskach pracy; B.W37. definiuje pojêcia: obci±¿enie prac±, choroba
zawodowa i wypadek przy pracy; B.W38. wskazuje typowe etapy procesu poszukiwania
pracy; B.W39. opisuje etapy planowania pracy w³asnej i ich
znaczenie w rozwoju zawodowym; B.W40. definiuje pojêcie jako¶ci w opiece zdrowotnej i
pielêgnowaniu, ró¿nicuje kryteria opieki zdrowotnej oraz pielêgniarskiej; B.W41. ró¿nicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej; B.W42. posiada wiedzê z zakresu koncepcji
filozoficzno-etycznych przydatnych w pielêgniarstwie
(psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna,
kosmiczno-ewolucyjna, etyka niezale¿na Tadeusza Kotarbiñskiego); B.W43. charakteryzuje istotê podejmowania decyzji
etycznych i rozwi±zywania dylematów moralnych w pracy pielêgniarki; B.W44. zna problematykê etyki normatywnej, w tym
aksjologii warto¶ci, powinno¶ci i sprawno¶ci moralnych istotnych w pracy
pielêgniarki; B.W45. rozumie tre¶æ kodeksu etyki zawodowej
pielêgniarki; B.W46. zna jêzyk angielski na poziomie bieg³o¶ci B1
Europejskiego Systemu Opisu Kszta³cenia Jêzykowego. W zakresie umiejêtno¶ci absolwent: B.U1. opracowuje zestawienia podstawowych
determinantów zdrowia; B.U2. ocenia wp³yw choroby, hospitalizacji i innych
sytuacji trudnych na stan fizyczny, psychiczny i funkcjonowanie spo³eczne
cz³owieka; B.U3. projektuje i realizuje w warunkach symulowanych
elementarne formy pomocy psychologicznej; B.U4. prognozuje wp³yw choroby i hospitalizacji na
stan psychiczny cz³owieka oraz zale¿no¶ci somatopsychiczne; B.U5. analizuje postawy ludzkie, proces ich
kszta³towania i zmiany; B.U6. ocenia funkcjonowanie cz³owieka w sytuacjach
trudnych (stres, konflikt, frustracja); B.U7. zna psychologiczne aspekty funkcjonowania
cz³owieka w ró¿nych okresach rozwojowych; B.U8. zna psychospo³eczne aspekty wychowania
seksualnego i prorodzinnego; B.U9. kontroluje b³êdy i bariery w procesie
komunikowania siê; B.U10. wykazuje umiejêtno¶æ aktywnego s³uchania; B.U11. wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej,
niewerbalnej i parawerbalnej w opiece zdrowotnej; B.U12. tworzy warunki do prawid³owej komunikacji
pielêgniarka - pacjent oraz pielêgniarka - personel medyczny; B.U13. dokonuje wyboru w³a¶ciwych technik redukowania
lêku i metod relaksacyjnych; B.U14. stosuje techniki zapobiegania zespo³owi
wypalenia zawodowego; B.U15. analizuje i krytycznie ocenia zjawisko dyskryminacji
i rasizmu; B.U16. kontroluje i koordynuje dzia³ania zapobiegaj±ce
dewiacjom i patologiom w¶ród dzieci i m³odzie¿y; B.U17. zna przepisy prawne dotycz±ce wykonywania
zawodu pielêgniarki i udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych; B.U18. zna mo¿liwo¶ci stosowania odpowiedzialno¶ci
zawodowej, karnej i cywilnej w zakresie funkcjonowania systemu ochrony zdrowia
i udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych; B.U19. opracowuje projekty pielêgniarskich dzia³añ
prozdrowotnych w ¶rodowisku zamieszkania, edukacji i pracy; B.U20. ocenia globalne trendy dotycz±ce ochrony
zdrowia w aspekcie najnowszych danych epidemiologicznych i demograficznych; B.U21. interpretuje dzia³ania w zakresie polityki
zdrowotnej i spo³ecznej prowadzonej przez pañstwo na rzecz zdrowia publicznego; B.U22. dokonuje analizy i oceny funkcjonowania ró¿nych
systemów opieki medycznej oraz identyfikowania ¼róde³ ich finansowania; B.U23. projektuje metody i formy profilaktyki i
prewencji chorób oraz kszta³towania prawid³owych zachowañ zdrowotnych wobec
ró¿nych grup spo³ecznych; B.U24. kontroluje czynniki obci±¿aj±ce w pracy
pielêgniarki oraz sprzyjaj±ce wystêpowaniu chorób zawodowych i wypadków przy
pracy; B.U25. rozwija umiejêtno¶ci aktywnego poszukiwania
pracy (metody poszukiwania, curriculum vitae, list motywacyjny, rozmowa
kwalifikacyjna, autoprezentacja); B.U26. przeprowadza ocenê jako¶ci opieki
pielêgniarskiej dla potrzeb doskonalenia pielêgnowania; B.U27. ró¿nicuje zakres uprawnieñ, obowi±zków
zawodowych i powinno¶ci moralnych w zindywidualizowanej sytuacji podmiotu
opieki; B.U28. szanuje godno¶æ osoby ludzkiej w relacji z
podopiecznym i jego rodzin±; B.U29. wie, jak rozwi±zywaæ dylematy moralne w
praktyce zawodowej; B.U30. dba o rozwój moralny i kszta³towanie sumienia; B.U32. analizuje pi¶miennictwo w jêzyku angielskim; B.U33. porozumiewa siê w jêzyku angielskim w sposób
odpowiadaj±cy poziomowi bieg³o¶ci B1 Europejskiego Systemu Opisu Kszta³cenia
Jêzykowego. C. NAUKI W ZAKRESIE PODSTAW OPIEKI PIELÊGNIARSKIEJ (podstawy
pielêgniarstwa, promocja zdrowia, podstawowa opieka, dietetyka, badania
fizykalne, badania naukowe w pielêgniarstwie, zajêcia fakultatywne do wyboru:
zaka¿enia szpitalne, jêzyk migowy, promocja zdrowia psychicznego) W zakresie wiedzy absolwent: C.W1. wskazuje uwarunkowania rozwoju pielêgniarstwa z
perspektywy czasu (przesz³o¶æ, tera¼niejszo¶æ, przysz³o¶æ) na tle transformacji
opieki; C.W2. omawia istotê wspó³czesnego pielêgniarstwa w
wymiarze teoretycznym i praktycznym oraz proces jego profesjonalizacji; C.W3. definiuje pielêgnowanie oraz okre¶la w nim
miejsce wspierania, pomagania i towarzyszenia; C.W4. charakteryzuje rolê i funkcje zawodowe
pielêgniarki oraz rolê pacjenta w procesie realizacji opieki zdrowotnej; C.W5. opisuje proces pielêgnowania (istota, etapy,
zasady stosowania) i primary nursing (istota, odrêbno¶ci) oraz wp³yw
pielêgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielêgniarskiej; C.W6. zna i stosuje klasyfikacje diagnoz
pielêgniarskich; C.W7. okre¶la istotê opieki pielêgniarskiej opartej o
za³o¿enia teoretyczne F. Nightingale, V. Henderson, D. Orem, C. Roy i B. Neuman
oraz innych teorii klasycznych pielêgniarstwa; C.W8. ró¿nicuje udzia³ pielêgniarki w zespole
interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania,
leczenia i rehabilitacji; C.W9. wyja¶nia zakres dzia³añ pielêgniarki w
zale¿no¶ci od stanu pacjenta, w tym: d³ugotrwale unieruchomionego, z bólem,
gor±czk±, zaburzeniami snu; C.W10. ró¿nicuje zadania pielêgniarki w opiece nad
pacjentem zdrowym, zagro¿onym chorob±, chorym i o niepomy¶lnym rokowaniu; C.W11. charakteryzuje warunki pracy i zakres zadañ
zawodowych pielêgniarki; C.W12. opisuje istotê, cel, wskazania,
przeciwwskazania, niebezpieczeñstwa, obowi±zuj±ce zasady i strukturê
wykonywania podstawowych czynno¶ci pielêgniarskich; C.W13. definiuje zdrowie, promocjê zdrowia,
profilaktykê, zachowania zdrowotne, styl ¿ycia oraz wskazuje ich podstawy
teoretyczne; C.W14. wyja¶nia paradygmaty zdrowia i ich wp³yw na
promocjê zdrowia i profilaktykê zdrowotn±; C.W15. okre¶la zakres i charakter zadañ pielêgniarki w
promocji zdrowia, zna zasady konstruowania programów promocji zdrowia i
edukacji zdrowotnej; C.W16. zna strategie promocji zdrowia o zasiêgu
lokalnym, narodowym i ponadnarodowym; C.W17. charakteryzuje podstawow± opiekê zdrowotn± w
Polsce i na ¶wiecie z uwzglêdnieniem zadañ pielêgniarki i innych pracowników
ochrony zdrowia; C.W18. zna system zarz±dzania informacj± w podstawowej
opiece zdrowotnej; C.W19. wskazuje determinanty i mierniki jako¶ci podstawowej
opieki zdrowotnej; C.W20. omawia modele opieki ¶rodowiskowo-rodzinnej i
formy ¶wiadczenia opieki pielêgniarskiej w ramach podstawowej opieki
zdrowotnej; C.W21. formu³uje odrêbno¶ci w opiece
¶rodowiskowo-rodzinnej w zakresie gromadzenia informacji, diagnozowania, metod
pracy i dokumentowania, ze wzglêdu na ¶rodowisko zamieszkania, nauki i pracy; C.W22. formu³uje odrêbno¶ci w opiece
¶rodowiskowo-rodzinnej w zakresie gromadzenia informacji, diagnozowania, metod
pracy i dokumentowania, ze wzglêdu na odbiorcê indywidualnego i jego stan,
charakterystykê rodziny i spo³eczno¶ci lokalnej; C.W23. realizuje ¶wiadczenia zdrowotne w zakresie
podstawowej opieki zdrowotnej, w tym ¶wiadczenia gwarantowane i zapewnianie
opieki nad pacjentem chorym; C.W24. ocenia ¶rodowisko nauczania i wychowania w
zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych dzieci i m³odzie¿y; C.W25. przygotowuje sprzêt i ¶rodki do realizacji
opieki pielêgniarskiej w ¶rodowisku zamieszkania pacjenta; C.W26. stosuje standardy i procedury pielêgniarskie w
podstawowej opiece zdrowotnej; C.W27. definiuje zapotrzebowanie (ilo¶ciowe i
jako¶ciowe) organizmu na sk³adniki pokarmowe niezbêdne do utrzymania ¿ycia w
warunkach zdrowia i choroby; C.W28. wymienia zasady ¿ywienia osób zdrowych w ró¿nym
wieku i charakteryzuje istotê ¿ywienia dojelitowego i pozajelitowego; C.W29. zna zasady profilaktyki i leczenia
dietetycznego oraz powik³ania dietoterapii; C.W30. omawia badanie podmiotowe ogólne i szczegó³owe,
zasady jego prowadzenia i dokumentowania; C.W31. charakteryzuje techniki badania fizykalnego i
kompleksowego badania fizykalnego pacjenta dla potrzeb opieki pielêgniarskiej; C.W32. okre¶la znaczenie wyników badania podmiotowego
i przedmiotowego w formu³owaniu oceny stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki
pielêgniarskiej; C.W33. definiuje przedmiot, cel, obszar badañ oraz
paradygmaty pielêgniarstwa; C.W34. charakteryzuje etapy postêpowania badawczego; C.W35. opisuje metody i techniki badañ; C.W36. okre¶la zasady interpretowania danych
empirycznych i wnioskowania; C.W37. zna podstawowe przepisy z zakresu prawa
autorskiego i ochrony w³asno¶ci intelektualnej; C.W38. okre¶la znaczenie etyki w badaniach naukowych; C.W39. definiuje zaka¿enia szpitalne, z uwzglêdnieniem
¼róde³ i rezerwuaru drobnoustrojów w ¶rodowisku szpitalnym, dróg szerzenia,
zapobiegania i zwalczania zaka¿eñ szpitalnych; C.W40. wyja¶nia sposoby kontroli szerzenia siê,
zapobiegania i zwalczania zaka¿eñ szpitalnych, w tym mikroflory ¶rodowiska
szpitalnego; C.W41. wyja¶nia mechanizm i sposoby postêpowania w
zaka¿eniu krwi, zaka¿eniu ogólnoustrojowym, szpitalnym zapaleniu p³uc,
zaka¿eniu dróg moczowych i zaka¿eniu grzybiczym; C.W42. analizuje zagro¿enia epidemiologiczne w
skupiskach ludzi, takich jak szko³y, przedszkola, uczelnie, szpitale, koncerty,
koszary wojskowe; C.W43. wyja¶nia przyczyny zaburzeñ s³uchu i mowy w
kontek¶cie porozumiewania siê i rozumie znaczenie wczesnego ich wykrywania; C.W44. rozró¿nia sposoby i ¶rodki komunikowania siê
osób z uszkodzeniem s³uchu; C.W45. rozpoznaje znaki daktylograficzne: statyczne,
dynamiczne, liczbowe i idiograficzne w zakresie gromadzenia informacji o
sytuacji zdrowotnej pacjenta; C.W46. zna zasady komunikacji z pacjentem
nies³ysz±cym; C.W47. charakteryzuje teorie rozwojowe zdrowia
psychicznego i definiuje zdrowie psychiczne; C.W48. rozpoznaje zagro¿enia i pozytywne czynniki w
kszta³towaniu zdrowia psychicznego; C.W49. omawia stres jako determinant równowagi
biopsychospo³ecznej organizmu w aspekcie zdrowia psychicznego; C.W50. wskazuje rolê pielêgniarki w profilaktyce
wypalenia zawodowego, agresji, przemocy i mobbingu w ró¿nych okresach ¿ycia
cz³owieka. W zakresie umiejêtno¶ci absolwent: C.U1. proponuje model pielêgnowania i stosuje w
praktyce wybrane teorie pielêgniarstwa; C.U2. gromadzi informacje metod± wywiadu, obserwacji,
pomiarów bezpo¶rednich i po¶rednich (skale), analizy dokumentacji (w tym
analizy badañ diagnostycznych), badania fizykalnego w celu rozpoznawania stanu
zdrowia pacjenta i sformu³owania diagnozy pielêgniarskiej; C.U3. wykonuje testy diagnostyczne dla oznaczenia cia³
ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi, a tak¿e inne
testy paskowe; C.U4. oznacza glikemiê za pomoc± gleukometru; C.U5. ustala cele i plan opieki nad cz³owiekiem chorym
lub niepe³nosprawnym; C.U6. planuje i realizuje opiekê pielêgniarsk± wspólnie z
chorym lub niepe³nosprawnym i jego rodzin±; C.U7. monitoruje stan zdrowia pacjenta na wszystkich
etapach jego pobytu w szpitalu lub innych placówkach opieki zdrowotnej, miêdzy
innymi przez ocenê podstawowych parametrów ¿yciowych: temperatury, têtna,
ci¶nienia têtniczego krwi, oddechu i ¶wiadomo¶ci, masy cia³a i wzrostu; C.U8. dokonuje bie¿±cej i koñcowej oceny stanu zdrowia
pacjenta i skuteczno¶ci dzia³añ pielêgniarskich; C.U9. przechowuje leki zgodnie z obowi±zuj±cymi
standardami; C.U10. podaje choremu leki ró¿nymi drogami, zgodnie z
pisemnym zleceniem lekarza oraz oblicza dawki leków; C.U11. pomaga choremu w jedzeniu, wydalaniu,
poruszaniu siê i dbaniu o higienê osobist±; C.U12. pielêgnuje skórê i jej wytwory oraz b³ony
¶luzowe z zastosowaniem ¶rodków farmakologicznych i materia³ów medycznych, w
tym stosuje k±piele lecznicze; C.U13. dobiera technikê i sposoby zak³adania
opatrunków na rany, w tym wykorzystuje banda¿owanie; C.U14. wykorzystuje ró¿ne techniki karmienia pacjenta; C.U15. wykonuje zabiegi doodbytnicze - lewatywê,
wlewkê, kroplówkê, such± rurkê do odbytu; C.U16. zak³ada cewnik do pêcherza moczowego,
monitoruje diurezê, usuwa cewnik, wykonuje p³ukanie pêcherza moczowego; C.U17. uk³ada chorego w ³ó¿ku w pozycjach
terapeutycznych i zmienia te pozycje; C.U18. wykonuje gimnastykê oddechow± i drena¿
z³o¿eniowy, inhalacjê i od¶luzowywanie dróg oddechowych; C.U19. wykonuje nacieranie, oklepywanie i inne
techniki masa¿u klasycznego, æwiczenia czynne i bierne; C.U20. zapewnia choremu bezpieczne otoczenie; C.U21. stwarza choremu warunki do snu i wypoczynku; C.U22. wykonuje p³ukanie oka i ucha; C.U23. pod³±cza i obs³uguje zestawy do kroplowych
wlewów do¿ylnych; C.U24. zak³ada zg³êbnik do ¿o³±dka i odbarcza tre¶ci; C.U25. stosuje zabiegi przeciwzapalne i bañki
lekarskie; C.U26. zak³ada i usuwa cewnik z ¿y³ obwodowych; C.U27. monitoruje, ocenia i pielêgnuje miejsce wk³ucia
centralnego, obwodowego i portu naczyniowego; C.U28. wykonuje pulsoksymetriê i kapnometriê; C.U29. asystuje lekarzowi przy badaniach
diagnostycznych: nak³uciu jamy brzusznej, op³ucnej, pobieraniu szpiku i punkcji
lêd¼wiowej; C.U30. pobiera materia³ do badañ laboratoryjnych i
bakteriologicznych; C.U31. wykonuje k±piel noworodka i niemowlêcia oraz
monitoruje jego rozwój; C.U32. przygotowuje siebie i sprzêt do
instrumentowania i zmiany opatrunku na ranie; C.U33. prowadzi dokumentacjê opieki pielêgniarskiej, w
tym historiê pielêgnowania, kartê obserwacji, kartê gor±czkow±, ksi±¿kê
raportów, kartê profilaktyki i leczenia odle¿yn; C.U34. odnotowuje wykonanie zleceñ w karcie zleceñ
lekarskich; C.U35. pomaga pacjentowi w adaptacji do warunków
panuj±cych w szpitalu i w innych przedsiêbiorstwach podmiotu leczniczego; C.U36. ocenia stan zdrowia jednostki i rodziny -
"potencja³ zdrowotny cz³owieka" z wykorzystaniem swoistej metodyki
(skale, siatki, pomiary przyrz±dowe); C.U37. rozpoznaje uwarunkowania zachowañ zdrowotnych
jednostki i czynniki ryzyka chorób wynikaj±cych ze stylu ¿ycia; C.U38. uczy odbiorcê us³ug pielêgniarskich
samokontroli stanu zdrowia i motywuje do zachowañ prozdrowotnych; C.U39. inicjuje i wspiera jednostkê i rodzinê w
utrzymaniu zdrowia przez tworzenie ¶rodowiskowej "koalicji na rzecz
zdrowia"; C.U40. realizuje programy promocji zdrowia i edukacji
zdrowotnej dostosowane do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych; C.U41. opracowuje i wdra¿a indywidualne programy
promocji zdrowia jednostek i rodzin; C.U42. realizuje ¶wiadczenia zdrowotne w zakresie
podstawowej opieki zdrowotnej, w tym ¶wiadczenia gwarantowane i zapewnianie
opieki nad pacjentem chorym; C.U43. ocenia ¶rodowisko nauczania i wychowania w
zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych dzieci i m³odzie¿y; C.U44. przygotowuje sprzêt i ¶rodki do realizacji
opieki pielêgniarskiej w ¶rodowisku zamieszkania pacjenta; C.U45. stosuje standardy i procedury pielêgniarskie w
podstawowej opiece medycznej; C.U46. ocenia stan od¿ywienia organizmu z
wykorzystaniem metod antropometrycznych, biochemicznych i badania podmiotowego; C.U47. prowadzi poradnictwo w zakresie ¿ywienia
doros³ych oraz dzieci zdrowych; C.U48. stosuje wybrane diety terapeutyczne w oty³o¶ci,
niedo¿ywieniu, cukrzycy, hyperlipidemii, nadci¶nieniu têtniczym, chorobach
serca i naczyñ krwiono¶nych, trzustki i w±troby; C.U49. przeprowadza badanie podmiotowe pacjenta,
analizuje i interpretuje wyniki dla potrzeb diagnozy pielêgniarskiej i jej
dokumentowania; C.U50. rozpoznaje i interpretuje podstawowe odrêbno¶ci
w badaniu noworodka, niemowlêcia, osoby doros³ej i w wieku geriatrycznym; C.U51. wykorzystuje techniki badania fizykalnego do
oceny fizjologicznych funkcji skóry, zmys³ów, g³owy, klatki piersiowej, w tym
uk³adu sercowo-naczyniowego, uk³adu oddechowego, gruczo³ów piersiowych, jamy
brzusznej, narz±dów p³ciowych, obwodowego uk³adu kr±¿enia, uk³adu
miê¶niowo-szkieletowego i uk³adu nerwowego; C.U52. dokumentuje wyniki badania fizykalnego i ich
wykorzystywanie w zakresie oceny stanu zdrowia pacjenta; C.U53. wykonuje badanie fizykalne umo¿liwiaj±ce wczesne
wykrywanie chorób sutka i uczy pacjentów samobadania piersi; C.U54. uczestniczy w realizacji projektu badawczego; C.U55. krytycznie analizuje publikowane wyniki badañ
naukowych; C.U56. wykorzystuje wyniki badañ naukowych w
zapewnianiu wysokiej jako¶ci opieki nad pacjentem; C.U57. uczestniczy w kszta³ceniu zawodowym studentów; C.U58. opracowuje i realizuje w³asny projekt badawczy
w ramach badañ o charakterze jako¶ciowym; C.U59. analizuje i opracowuje raporty z badañ
naukowych (np. artyku³y naukowe); C.U60. postêpuje zgodnie z zasadami etyki badañ
naukowych i ochrony w³asno¶ci intelektualnej; C.U61. wdra¿a standardy postêpowania zapobiegaj±cego
zaka¿eniom szpitalnym i zaka¿eniom w innych przedsiêbiorstwach podmiotu
leczniczego; C.U62. prowadzi ocenê i izoluje chorych potencjalnie
zaka¿onych lub chorych zaka¼nie; C.U63. bezpiecznie stosuje ¶rodki dezynfekcyjne i
segreguje odpady medyczne; C.U64. nawi±zuje kontakt z osob± s³abo s³ysz±c± i
nies³ysz±c±; C.U65. pos³uguje siê znakami jêzyka migowego w opiece nad
pacjentem g³uchoniemym w celu przygotowania do ¶wiadomego uczestnictwa w
procedurach medyczno-opiekuñczych; C.U66. pos³uguje siê jêzykiem migowym w zakresie
terminologii sytuacyjnej: udzielanie pierwszej pomocy, przekazywanie informacji
rodzinie; C.U67. podejmuje dzia³ania promuj±ce zdrowie
psychiczne i rozpoznaje sieci wsparcia spo³ecznego; C.U68. podejmuje dzia³ania zapobiegaj±ce oraz
diagnostyczne dotycz±ce wystêpowania przemocy, agresji, mobbingu i wypalenia
zawodowego. D. NAUKI W ZAKRESIE OPIEKI SPECJALISTYCZNEJ (choroby
wewnêtrzne i pielêgniarstwo internistyczne, pediatria i pielêgniarstwo
pediatryczne, chirurgia i pielêgniarstwo chirurgiczne, po³o¿nictwo, ginekologia
i pielêgniarstwo po³o¿niczo-ginekologiczne, psychiatria i pielêgniarstwo
psychiatryczne, anestezjologia i pielêgniarstwo w zagro¿eniu ¿ycia,
rehabilitacja i pielêgnowanie niepe³nosprawnych, neurologia i pielêgniarstwo
neurologiczne, geriatria i pielêgniarstwo geriatryczne, opieka paliatywna,
podstawy ratownictwa medycznego) W zakresie wiedzy absolwent: D.W1. wymienia objawy zagro¿enia ¿ycia u pacjentów w
ró¿nym wieku; D.W2. charakteryzuje czynniki ryzyka i zagro¿eñ
zdrowotnych pacjentów w ró¿nym wieku i stanie zdrowia; D.W3. wyja¶nia etiopatogenezê, objawy kliniczne,
przebieg, leczenie, rokowanie i opiekê pielêgniarsk± w schorzeniach: uk³adu
kr±¿enia (serca, naczyñ krwiono¶nych), uk³adu oddechowego, uk³adu nerwowego,
uk³adu pokarmowego (¿o³±dka, jelit, wielkich gruczo³ów), w±troby, trzustki,
uk³adu moczowego (nerek i pêcherza moczowego), uk³adu kostno-stawowego, miê¶ni,
uk³adu dokrewnego oraz krwi; D.W4. zna zasady oceny stanu chorego w zale¿no¶ci od
wieku; D.W5. zna zasady diagnozowania w pielêgniarstwie
internistycznym, geriatrycznym, chirurgicznym, pediatrycznym, neurologicznym,
psychiatrycznym, anestezjologicznym, po³o¿niczo-ginekologicznym i opiece
paliatywnej; D.W6. zna zasady planowania opieki nad chorymi w
zale¿no¶ci od wieku i stanu zdrowia; D.W7. zna zasady przygotowania, opieki w trakcie oraz
po badaniach i zabiegach diagnostycznych wykonywanych u pacjentów w ró¿nym
wieku i stanie zdrowia; DW8. charakteryzuje grupy leków i ich dzia³anie na
uk³ady i narz±dy chorego w ró¿nych schorzeniach, w zale¿no¶ci od wieku i stanu
zdrowia, z uwzglêdnieniem dzia³añ niepo¿±danych, interakcji z innymi lekami i
dróg podania; D.W9. charakteryzuje techniki i procedury
pielêgniarskie stosowane w opiece nad chorym w zale¿no¶ci od jego wieku i stanu
zdrowia; D.W10. zna zasady przygotowania chorego do samoopieki
w zale¿no¶ci od jego wieku i stanu zdrowia; D.W11. ró¿nicuje reakcje chorego na chorobê i
hospitalizacjê w zale¿no¶ci od jego wieku i stanu zdrowia; D.W12. zna rolê pielêgniarki przy przyjêciu chorego do
przedsiêbiorstwa podmiotu leczniczego w zale¿no¶ci od wieku i stanu zdrowia
pacjenta; D.W13. charakteryzuje proces starzenia siê w aspekcie
bio-psycho-spo³eczno-ekonomicznym; D.W14. zna swoiste zasady organizacji opieki
specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej,
psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej
oraz systemu ratownictwa medycznego w Polsce); D.W15. ró¿nicuje etiopatogenezê schorzeñ wieku
podesz³ego: cukrzycy, chorób serca, nadci¶nienia têtniczego, mia¿d¿ycy,
zespo³ów otêpiennych, zespo³u Parkinsona i depresji; D.W16. charakteryzuje narzêdzia i skale oceny wsparcia
osób starszych i ich rodzin; D.W17. zna zasady aktywizacji chorego
niepe³nosprawnego i objêtego opiek± geriatryczn±; D.W18. wyja¶nia patofizjologiê i objawy kliniczne
chorób wieku rozwojowego: uk³adu oddechowego, uk³adu kr±¿enia, dróg moczowych,
uk³adu pokarmowego, chorób alergicznych oraz chorób krwi; D.W19. omawia patofizjologiê i objawy kliniczne chorób
i stanów zagro¿enia ¿ycia noworodka i wcze¶niaka; D.W20. charakteryzuje podstawy opieki nad wcze¶niakiem
i noworodkiem; D.W21. wyja¶nia cel i zasady opieki przedkoncepcyjnej; D.W22. charakteryzuje mechanizm i okresy porodu
fizjologicznego; D.W23. zna zasady planowania opieki nad kobiet± w
ci±¿y fizjologicznej i po³ogu; D.W24. identyfikuje etiopatogenezê schorzeñ ginekologicznych; D.W25. zna nastêpstwa d³ugotrwa³ego unieruchomienia; D.W26. zna metody, techniki i narzêdzia oceny stanu
¶wiadomo¶ci i przytomno¶ci; D.W27. zna etiopatogenezê i objawy kliniczne
podstawowych zaburzeñ psychicznych; D.W28. zna zasady obowi±zuj±ce przy zastosowaniu
przymusu bezpo¶redniego; D.W29. zna mo¿liwo¶ci stosowania psychoterapii u
chorych z zaburzeniami uk³adu nerwowego; D.W30. zna zasady ¿ywienia chorych, z uwzglêdnieniem
leczenia dietetycznego, wskazañ przed- i pooperacyjnych; D.W31. charakteryzuje czynniki zwiêkszaj±ce ryzyko
oko³ooperacyjne; D.W32. zna zasady przygotowania pacjenta do zabiegu
operacyjnego w trybie pilnym i planowym oraz w chirurgii jednego dnia; D.W33. zna kierunki obserwacji pacjenta po zabiegu
operacyjnym, w celu zapobiegania wczesnym i pó¼nym powik³aniom; D.W34. wymienia objawy, charakteryzuje przebieg i
sposoby postêpowania w okre¶lonych jednostkach chorobowych leczonych
chirurgicznie; D.W35. wyja¶nia dzia³ania zintegrowanego systemu
opieki stomijnej i innych stowarzyszeñ na rzecz zdrowia; D.W36. wyja¶nia patofizjologiê zaburzeñ wystêpuj±cych
w przebiegu chorób, urazów uk³adu nerwowego i gro¿±cych powik³añ; D.W37. zna podstawowe kierunki rehabilitacji
leczniczej (ergoterapia, psychoterapia, kinezyterapia, fizjoterapia); D.W38. charakteryzuje przebieg i sposoby postêpowania
rehabilitacyjnego w jednostkach chorobowych; D.W39. zna formy rehabilitacji zawodowej; D.W40. zna standardy i procedury postêpowania w
stanach nag³ych i zabiegach ratuj±cych ¿ycie; D.W41. zna zasady przygotowania sali operacyjnej do
zabiegu w znieczuleniu ogólnym i regionalnym; D.W42. charakteryzuje kierunki obserwacji pacjenta w
trakcie zabiegu operacyjnego, obejmuj±ce monitorowanie w zakresie podstawowym i
rozszerzonym; D.W43. zna przebieg procesu znieczulania oraz zasady i
metody opieki nad pacjentem po znieczuleniu; D.W44. charakteryzuje metody znieczulenia regionalnego
i zadania pielêgniarki anestezjologicznej w trakcie i po znieczuleniu
regionalnym; D.W45. rozpoznaje stany zagro¿enia ¿ycia i opisuje
monitorowanie pacjentów metodami przyrz±dowymi i bezprzyrz±dowymi; D.W46. obja¶nia algorytmy postêpowania
resuscytacyjnego w zakresie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (BLS - basic
life support) i zaawansowanego podtrzymywania ¿ycia (ALS - advanced life
support); D.W47. zna zasady profilaktyki zaka¿eñ w oddzia³ach
intensywnej terapii i na bloku operacyjnym; D.W48. opisuje procedury zabezpieczenia medycznego w
zdarzeniach masowych i katastrofach oraz w sytuacjach szczególnych, takich jak
ska¿enia chemiczne, radiacyjne i biologiczne; D.W49. zna zasady pierwszej pomocy przedmedycznej; D.W50. zna patofizjologiê, objawy kliniczne i
powik³ania chorób nowotworowych; D.W51. zna procedurê postêpowania z cia³em pacjenta
zmar³ego. W zakresie umiejêtno¶ci absolwent: D.U1. gromadzi informacje, formu³uje diagnozê
pielêgniarsk±, ustala cele i plan opieki, wdra¿a interwencje pielêgniarskie
oraz dokonuje ewaluacji opieki; D.U2. rozpoznaje uwarunkowania zachowania zdrowia
odbiorców opieki w ró¿nym wieku i stanie zdrowia; D.U3. prowadzi poradnictwo w zakresie samoopieki
pacjentów w ró¿nym wieku i stanie zdrowia, dotycz±ce wad rozwojowych, chorób i
uzale¿nieñ; D.U4. motywuje chorego i jego opiekunów do wej¶cia do
grup wsparcia spo³ecznego; D.U5. prowadzi profilaktykê powik³añ w przebiegu
chorób; D.U6. organizuje izolacjê chorych zaka¼nie w miejscach
publicznych i w warunkach domowych; D.U7. ocenia rozwój psychofizyczny dziecka, wykonuje
testy przesiewowe, wykrywa zaburzenia w rozwoju; D.U8. diagnozuje stopieñ ryzyka rozwoju odle¿yn i
dokonuje ich klasyfikacji; D.U9. pobiera materia³ do badañ diagnostycznych; D.U10. ocenia stan ogólny pacjenta w kierunku powik³añ
po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i powik³añ pooperacyjnych; D.U11. dora¼nie podaje tlen, modyfikuje dawkê sta³±
insuliny szybko i krótko dzia³aj±cej; D.U12. przygotowuje chorego do badañ diagnostycznych
pod wzglêdem fizycznym i psychicznym; D.U13. dokumentuje sytuacjê zdrowotn± pacjenta, jej
dynamikê zmian i realizowan± opiekê pielêgniarsk±; D.U14. dora¼nie unieruchamia z³amania ko¶ci,
zwichniêcia i skrêcenia oraz przygotowuje pacjenta do transportu; D.U15. prowadzi edukacjê w zakresie udzielania
pierwszej pomocy w stanach zagro¿enia zdrowia; D.U16. rozpoznaje stany nag³ego zagro¿enia zdrowia; D.U17. wykonuje defibrylacjê automatyczn± (AED) i
bezprzyrz±dowe udra¿nianie dróg oddechowych; D.U18. instruuje pacjenta i jego opiekuna w zakresie
u¿ytkowania sprzêtu pielêgnacyjno-rehabilitacyjnego oraz ¶rodków pomocniczych; D.U19. prowadzi ¿ywienie enteralne i parenteralne
doros³ych i dzieci z wykorzystaniem ró¿nych technik, w tym pompy
obrotowo-perystaltycznej; D.U20. rozpoznaje powik³ania leczenia
farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i
leczniczo-pielêgnacyjnego; D.U21. pielêgnuje pacjenta z przetok±, rurk±
intubacyjn± i tracheotomijn±; D.U22. prowadzi rozmowê terapeutyczn±; D.U23. dora¼nie tamuje krwawienia i krwotoki; D.U24. prowadzi rehabilitacjê przy³ó¿kow± i
usprawnianie ruchowe pacjenta oraz aktywizacjê z wykorzystaniem elementów
terapii zajêciowej; D.U25. prowadzi, dokumentuje i ocenia bilans p³ynów
pacjenta; D.U26. przekazuje informacje o stanie zdrowia chorego
cz³onkom zespo³u terapeutycznego; D.U27. asystuje lekarzowi w trakcie badañ
diagnostycznych i leczniczych; D.U28. prowadzi dokumentacjê opieki nad chorym: kartê
obserwacji, zabiegów pielêgniarskich i raportów, kartê rejestru zaka¿eñ
szpitalnych, profilaktyki i leczenia odle¿yn oraz kartê informacyjn± z
zaleceniami w zakresie samoopieki; D.U29. ocenia poziom bólu, reakcjê chorego na ból i
nasilenie bólu oraz stosuje postêpowanie przeciwbólowe; D.U30. tworzy pacjentowi warunki do godnego umierania; D.U31. przewiduje skutki postêpowania pacjenta z
okre¶lonymi zaburzeniami psychicznymi; D.U32. dostosowuje interwencje pielêgniarskie do
rodzaju problemów pielêgnacyjnych; D.U33. przygotowuje i podaje leki ró¿nymi drogami,
samodzielnie lub na zlecenie lekarza. W zakresie kompetencji spo³ecznych absolwent: D.K1. szanuje godno¶æ i autonomiê osób powierzonych
opiece; D.K2. systematycznie wzbogaca wiedzê zawodow± i
kszta³tuje umiejêtno¶ci, d±¿±c do profesjonalizmu; D.K3. przestrzega warto¶ci, powinno¶ci i sprawno¶ci
moralnych w opiece; D.K4. wykazuje odpowiedzialno¶æ moraln± za cz³owieka i
wykonywanie zadañ zawodowych; D.K5. przestrzega praw pacjenta; D.K6. rzetelnie i dok³adnie wykonuje powierzone
obowi±zki zawodowe; D.K7. przestrzega tajemnicy zawodowej; D.K8. wspó³dzia³a w ramach zespo³u
interdyscyplinarnego w rozwi±zywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad
kodeksu etyki zawodowej; D.K9. jest otwarty na rozwój podmiotowo¶ci w³asnej i
pacjenta; D.K10. przejawia empatiê w relacji z pacjentem i jego
rodzin± oraz wspó³pracownikami. IV. ORGANIZACJA STUDIÓW Proces kszta³cenia mo¿e byæ zorganizowany w formie kursów (przedmiotów)
odpowiadaj±cych poszczególnym dyscyplinom nauk medycznych (np. anatomii,
fizjologii, patologii, chirurgii czy radiologii), kursów zintegrowanych,
³±cz±cych czê¶æ pielêgniarsk± z kliniczn± tej samej dyscypliny (np.
pielêgniarstwo chirurgiczne i chirurgia) oraz wielodyscyplinarnych modu³ów
po¶wiêconych okre¶lonym tematom (np. opieka geriatryczna). Modu³owa konstrukcja
programu kszta³cenia stwarza mo¿liwo¶æ bardziej równomiernego obci±¿enia
studentów przez przypisanie modu³om takiej samej, powtarzalnej warto¶ci
punktowej ECTS (np. 5, 6, 10). Nauczanie przedmiotów (tre¶ci kierunkowych lub zawodowych) z zakresu
podstaw opieki pielêgniarskiej i opieki specjalistycznej, przedmiotów
dotycz±cych w swojej tre¶ci opieki pielêgniarskiej (opieki sprawowanej przez
pielêgniarkê i obszarów funkcjonowania pielêgniarstwa i zawodu pielêgniarki)
oraz zajêcia praktyczne prowadz± nauczyciele akademiccy posiadaj±cy prawo
wykonywania zawodu pielêgniarki lub po³o¿nej oraz co najmniej roczn± praktykê
zawodow± zgodn± z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajêciami. Promotorem pracy licencjackiej (kazuistycznej) mo¿e byæ nauczyciel
akademicki posiadaj±cy prawo wykonywania zawodu pielêgniarki i co najmniej
tytu³ zawodowy magistra. 1. MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJÊÆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ PUNKTÓW ECTS
Na studiach pierwszego stopnia jest realizowany jêzyk angielski na poziomie
bieg³o¶ci B1 Europejskiego Systemu Opisu Kszta³cenia Jêzykowego, który jest
sprofilowany zawodowo, w wymiarze nie mniejszym ni¿ 120 godzin. Nale¿y mu
przypisaæ nie mniej ni¿ 4 punkty ECTS. Uczelnia mo¿e realizowaæ program kszta³cenia bez udzia³u nauczyciela
akademickiego w zakresie: 1) nauk podstawowych i nauk spo³ecznych - po 25% wymiaru godzin w ka¿dym z
tych zakresów (nie wiêcej ni¿ 240 godzin); 2) teoretycznych i praktycznych podstaw opieki pielêgniarskiej i opieki
specjalistycznej oraz podstaw klinicznych - po 35% wymiaru godzin w ka¿dym z
tych zakresów (nie wiêcej ni¿ 511 godzin). Za przygotowanie pracy dyplomowej i przygotowanie do egzaminu dyplomowego,
sk³adaj±cego siê z czê¶ci teoretycznej i praktycznej, student otrzymuje 5
punktów ECTS. 2. KSZTA£CENIE PRAKTYCZNE Kszta³towanie umiejêtno¶ci praktycznych w warunkach naturalnych jest
poprzedzone kszta³towaniem tych umiejêtno¶ci w warunkach symulowanych - w
pracowniach umiejêtno¶ci pielêgniarskich. Kszta³cenie praktyczne mo¿e odbywaæ siê w oparciu o bazê w³asn± uczelni lub
w przedsiêbiorstwach podmiotu leczniczego. Miejscem kszta³cenia praktycznego -
zajêæ praktycznych i praktyk zawodowych - powinny byæ oddzia³y: internistyczne,
chirurgiczne, pediatryczne (niemowlêce, patologii noworodka), neurologiczne,
psychiatryczne, medycyny ratunkowej, intensywnej terapii, opieki
d³ugoterminowej, po³o¿nicze i ginekologiczne w wieloprofilowych szpitalach o
zasiêgu regionalnym, w o¶rodkach pielêgniarskiej opieki domowej, ¶rodowiskowej
i szkolnej oraz hospicja. Zajêcia praktyczne s± realizowane pod kierunkiem i
bezpo¶rednim nadzorem nauczyciela akademickiego. Praktyki zawodowe s±
realizowane pod kierunkiem osoby prowadz±cej praktykê (pielêgniarki),
pracownika danego przedsiêbiorstwa podmiotu leczniczego. Nadzór nad realizacj±
praktyk zawodowych sprawuje opiekun praktyk w uczelni. 3. ZAJÊCIA PRAKTYCZNE I PRAKTYKI ZAWODOWE W trakcie kszta³cenia praktycznego - zajêæ praktycznych i praktyk
zawodowych - w zakresie podstaw opieki pielêgniarskiej i opieki
specjalistycznej student studiów pierwszego stopnia nabywa umiejêtno¶ci obejmuj±ce: 1) samodzielne wykonywanie zawodu zgodnie z zasadami etyki ogólnej i
zawodowej oraz holistycznego i zindywidualizowanego podej¶cia do pacjenta, z
poszanowaniem i respektowaniem jego praw; 2) rozpoznawanie warunków i potrzeb zdrowotnych pacjenta; 3) promowanie zdrowia i edukacji zdrowotnej jednostki i grupy spo³ecznej; 4) rozpoznawanie problemów pielêgnacyjnych pacjenta; 5) planowanie i sprawowanie opieki pielêgnacyjnej nad pacjentem; 6) samodzielne udzielanie w okre¶lonym zakresie ¶wiadczeñ zapobiegawczych,
diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych oraz wykonywanie medycznych
czynno¶ci ratunkowych; 7) podejmowanie wspó³pracy z cz³onkami zespo³u terapeutycznego w procesie
zapobiegania, diagnozowania, terapii, rehabilitacji i pielêgnowania; 8) samodzielne orzekanie o rodzaju i zakresie ¶wiadczeñ
opiekuñczo-pielêgnacyjnych; 9) organizowanie ¶rodowiska opieki szpitalnej i domowej; 10) organizowanie i planowanie pracy na w³asnym stanowisku pracy; 11) przygotowanie pacjenta do samoopieki oraz opiekuna do sprawowania
opieki nad pacjentem.
W ramach kszta³cenia praktycznego s± realizowane efekty kszta³cenia zawarte
w grupach C i D szczegó³owych efektów kszta³cenia. Zasady i formê odbywania praktyk ustala jednostka uczelni prowadz±ca
kszta³cenie. 4. INNE WYMAGANIA Wychowanie fizyczne jest przedmiotem nieobowi±zkowym. Uczelnie medyczne
zapewniaj± studentom bezp³atny dostêp do obiektów sportowych, umo¿liwiaj±c
uprawianie sportu, uczestniczenie w zajêciach rekreacyjnych oraz kszta³towanie
prozdrowotnych postaw, w wymiarze co najmniej 30 godzin rocznie. V. SPOSOBY OCENY EFEKTÓW KSZTA£CENIA Sprawdzenie osi±gniêcia za³o¿onych efektów kszta³cenia wymaga zastosowania
zró¿nicowanych form oceniania studentów, adekwatnych do obszarów, których
dotycz± te efekty. Efekty kszta³cenia w zakresie wiedzy mo¿na sprawdzaæ za pomoc± egzaminów
pisemnych lub ustnych. Jako formy egzaminów pisemnych mo¿na stosowaæ eseje, raporty, krótkie
ustrukturyzowane pytania oraz testy: wielokrotnego wyboru (MCQ - Multiple
Choice Questions), wielokrotnej odpowiedzi (MRQ - Multiple Response Questions),
wyboru Tak/Nie i dopasowania odpowiedzi. Egzaminy ustne powinny byæ standaryzowane oraz ukierunkowane na sprawdzenie
wiedzy na poziomie wy¿szym ni¿ sama znajomo¶æ faktów (poziom zrozumienia,
umiejêtno¶æ analizy, syntezy, rozwi±zywania problemów). Sprawdzenie osi±gniêcia efektów kszta³cenia w zakresie umiejêtno¶ci
praktycznych, zarówno tych, które dotycz± komunikowania siê, jak i
proceduralnych (manualnych), wymaga bezpo¶redniej obserwacji studenta
demonstruj±cego umiejêtno¶æ w czasie tradycyjnego egzaminu lub egzaminu
standaryzowanego (OSCE - Objective Structured Clinical Examination) i jego
modyfikacji (Mini-Cex). Egzamin OSCE jest w szczególno¶ci wskazany jako forma sprawdzania ca³o¶ci
umiejêtno¶ci praktycznych lub klinicznych nabytych w trakcie kszta³cenia
praktycznego w zakresie podstaw opieki pielêgniarskiej i opieki
specjalistycznej. Studia pierwszego stopnia na kierunku pielêgniarstwo koñcz±
siê egzaminem dyplomowym, sk³adaj±cym siê z czê¶ci teoretycznej i praktycznej.
Egzamin dyplomowy, po z³o¿eniu pracy dyplomowej, powinien obejmowaæ sprawdzenie
wiedzy i umiejêtno¶ci praktycznych zdobytych w ca³ym okresie studiów. B. STUDIA DRUGIEGO
STOPNIA I. WYMAGANIA OGÓLNE 1. Studia drogiego stopnia na kierunku pielêgniarstwo trwaj± nie krócej ni¿
4 semestry. 2. Liczba godzin zajêæ i praktyk nie mo¿e byæ mniejsza ni¿ 1300. 3. Liczba punktów ECTS wynosi nie mniej ni¿ 120. 4. Studia maj± profil praktyczny. II. OGÓLNE EFEKTY KSZTA£CENIA Dyplom magistra pielêgniarstwa uzyskuje absolwent studiów drogiego stopnia
na kierunku pielêgniarstwo, który: 1) posiada specjalistyczn± wiedzê z zakresu pielêgniarstwa i innych nauk
medycznych; 2) w zakresie umiejêtno¶ci potrafi: a) rozwi±zywaæ problemy zawodowe, szczególnie zwi±zane
z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikaj±cych ze specyfiki zadañ
zawodowych i warunków ich realizacji, b) okre¶laæ standardy profesjonalnej opieki w ka¿dym
wieku i stanie zdrowia pacjenta oraz wdra¿aæ je do praktyki zawodowej, c) prowadziæ badania naukowe w zakresie swojej
specjalno¶ci oraz upowszechniaæ ich wyniki w celu rozwoju zawodu, wiedzy i
praktyki pielêgniarskiej, podnoszenia jako¶ci ¶wiadczeñ oraz prowadzenia
wymiany informacji, d) organizowaæ i nadzorowaæ opiekê pielêgniarsk±, z
uwzglêdnieniem przyjêtych teorii i koncepcji opieki, e) organizowaæ pracê podw³adnych i w³asn± zgodnie z
obowi±zuj±cymi przepisami prawa, zabezpieczaj±c interesy pacjentów, pracowników
i organizacji, f) wykorzystywaæ przepisy prawa w dzia³alno¶ci
zawodowej oraz stosowaæ je w praktyce w zarz±dzaniu organizacj±, jej czê¶ci±
lub zespo³em pracowniczym (pielêgniarek i po³o¿nych), g) opracowywaæ za³o¿enia polityki kadrowej oraz planu
zatrudnienia personelu odpowiednio do strategii i zapotrzebowania pacjentów na
opiekê pielêgniarsk±, h) opracowywaæ i wdra¿aæ do praktyki zawodowej
narzêdzia monitorowania i oceny jako¶ci opieki pielêgniarskiej, i) dokonywaæ wyboru i stosowaæ okre¶lone metody,
techniki organizatorskie i techniki zarz±dzania w badaniu, rozwi±zywaniu
problemów organizacyjnych i usprawnianiu pielêgniarstwa, j) dokonywaæ wyboru optymalnych metod nauczania i
uczenia siê oraz stosowaæ wybrane z nich, w zale¿no¶ci od specyfiki tre¶ci
nauczania oraz celu, który nale¿y osi±gn±æ, k) opracowywaæ programy edukacji zdrowotnej i
realizowaæ je w odniesieniu do wybranego ¶rodowiska spo³ecznego, z
uwzglêdnieniem potrzeb spo³eczno¶ci lokalnych. Absolwent studiów drogiego stopnia na kierunku pielêgniarstwo jest
przygotowany do podjêcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich). III. SZCZEGÓ£OWE EFEKTY KSZTA£CENIA A. WYBRANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU NAUK SPO£ECZNYCH (teoria
pielêgniarstwa, pielêgniarstwo europejskie, zarz±dzanie w pielêgniarstwie,
badania naukowe w pielêgniarstwie, dydaktyka medyczna, podstawy psychoterapii) W zakresie wiedzy absolwent: A.W1. dokonuje analizy teorii i modeli pielêgnowania,
ich tworzenia i funkcjonowania w pielêgniarstwie oraz wskazuje wymagania
zwi±zane z tworzeniem modeli i teorii: poznawczych i systemowych; A.W2. interpretuje zagadnienia dotycz±ce paradygmatu
pielêgniarstwa i jego filozofii oraz holistycznego wymiaru opieki
pielêgniarskiej; A.W3. omawia miêdzynarodowe klasyfikacje praktyki
pielêgniarskiej; A.W4. zna przepisy prawne dotycz±ce zawodu, systemów
kszta³cenia i nabywania kwalifikacji zawodowych pielêgniarki w Polsce i w Unii
Europejskiej; A.W5. charakteryzuje systemy opieki pielêgniarskiej w
Unii Europejskiej i wyja¶nia zasady funkcjonowania pielêgniarstwa na ¶wiecie; A.W6. ró¿nicuje systemy kszta³cenia przed- i
podyplomowego pielêgniarek w poszczególnych krajach Unii Europejskiej; A.W7. zna rolê i obszary dzia³ania pielêgniarskich
stowarzyszeñ i organizacji miêdzynarodowych oraz krajowych, np. Polskiego
Towarzystwa Pielêgniarskiego (PTP), International Council of Nurses (ICN),
European Federation of Nurses (EFN), Europejskiej Grupy Pielêgniarek Badaczy
(WENR); A.W8. omawia procedurê uznawania kwalifikacji
zawodowych pielêgniarek w Unii Europejskiej; A.W9. zna rolê WHO i ICN w rozwoju pielêgniarstwa; A.W10. charakteryzuje system opieki zdrowotnej i
podsystem pielêgniarstwa; A.W11. zna specyfikê funkcji kierowniczych, istotê
delegowania zadañ i proces podejmowania decyzji; A.W12. ró¿nicuje style zarz±dzania oraz cechy
przywództwa; A.W13. zna zasady zarz±dzania strategicznego oraz
podstawowe metody analizy strategicznej; A.W14. charakteryzuje marketing us³ug zdrowotnych; A.W15. zna zasady rekrutacji kandydatów do pracy i
planowania zasobów ludzkich w organizacjach zdrowotnych; A.W16. definiuje proces adaptacji spo³ecznej i
zawodowej, pojêcie kultury organizacyjnej oraz modele zarz±dzania jako¶ci±; A.W17. ró¿nicuje zakres obowi±zków, odpowiedzialno¶ci
i uprawnieñ zawodowych w zale¿no¶ci od zakresu kompetencji; A.W18. wyja¶nia pojêcia dotycz±ce obci±¿enia
fizycznego i psychicznego, które wynikaj± z warunków ¶rodowiska pracy; A.W19. charakteryzuje istotê procesu zmian w
organizacji, opisuje techniki organizatorskie i techniki zarz±dzania dla oceny
jako¶ci funkcjonowania organizacji; A.W20. definiuje pielêgniarstwo jako naukê o zdrowiu; A.W21. definiuje g³ówne pojêcia metodologii jako nauki
oraz charakteryzuje metodykê postêpowania badawczego; A.W22. zna strukturê pracy naukowej oraz kryteria
doboru pi¶miennictwa do badañ; A.W23. zna przepisy prawne dotycz±ce ochrony praw
autorskich i zasady etyczne w pielêgniarskich badaniach naukowych; A.W24. zna programy i testy statystyczne do
opracowania wyników badañ; A.W25. definiuje zasady praktyki opartej na dowodach
naukowych w medycynie (evidence based medicine) oraz w pielêgniarstwie
(evidence based nursing practise); A.W26. zna zasady przygotowywania publikacji do
pielêgniarskich czasopism naukowych; A.W27. charakteryzuje warunki organizowania i
planowania dzia³alno¶ci dydaktycznej; A.W28. omawia cele i zadania dydaktyki medycznej oraz
kszta³cenia medycznego; A.W29. wyja¶nia genezê, rozwój i cechy nowoczesnego
modelu nauczania-uczenia siê; A.W30. zna cele kszta³cenia zawodowego (klasyfikacja,
taksonomia, operacjonalizacja celów kszta³cenia zawodowego); A.W31. zna rolê tre¶ci kszta³cenia oraz teorii ich
doboru; A.W32. wyja¶nia klasyfikacjê i zastosowanie metod
nauczania w kszta³ceniu medycznym; A.W33. zna zasady pomiaru dydaktycznego, kontroli i
oceny w procesie dydaktycznym; A.W34. okre¶la istotê, cele i uwarunkowania
kszta³cenia ustawicznego; A.W35. wyja¶nia funkcjonowanie cz³owieka w aspekcie
psychicznym i spo³ecznym; teoriê zachowania w ujêciu systemowym oraz mechanizmy
powstania wybranych zaburzeñ funkcjonowania jednostek; A.W36. wymienia i charakteryzuje g³ówne kierunki i
szko³y terapeutyczne, istotê psychoterapii, jej etapy i cele oraz podstawowe
pojêcia i definicje psychoterapeutyczne, zjawisko przeniesienia i
przeciwprzeniesienia; A.W37. rozró¿nia i omawia interwencje i metody
psychoterapeutyczne, istotê psychoanalizy, neopsychoanalizy i terapii
behawioralnej oraz podej¶cie poznawcze i podej¶cie humanistyczno-egzystencjalne
w psychoterapii; A.W38. wymienia i opisuje cechy i funkcje relacji
psychoterapeutycznej w praktyce pielêgniarskiej. W zakresie umiejêtno¶ci absolwent: A.U1. korzysta z wybranych teorii i modeli
pielêgnowania w praktyce pielêgniarskiej; A.U2. pos³uguje siê klasyfikacj± diagnoz
pielêgniarskich; A.U3. analizuje obszary dzia³ania pielêgniarstwa
polskiego, europejskiego i ¶wiatowego; A.U4. stosuje w pracy zawodowej przepisy prawa
europejskiego dotycz±ce pielêgniarstwa; A.U5. korzysta z informacji oraz danych przekazywanych
przez miêdzynarodowe organizacje i stowarzyszenia pielêgniarskie; A.U6. okre¶la, zgodnie ze strategi± europejsk±,
kierunek badañ naukowych w pielêgniarstwie; A.U7. ocenia wady i zalety ró¿nych stylów zarz±dzania
oraz wyja¶nia ró¿nice miêdzy motywowaniem a przywództwem; A.U8. analizuje zwi±zek miêdzy: a) formu³owaniem celów a planowaniem, b) organizowaniem i realizacj± zadañ a wyborem
okre¶lonej koncepcji motywowania, c) rezultatem pracy a systemem kontroli; A.U9. obja¶nia ograniczenia formalnoprawne,
organizacyjne i psychologiczne wprowadzania zmian w systemie opieki zdrowotnej
i podsystemie pielêgniarstwa; A.U10. organizuje rekrutacjê pracowników oraz planuje
proces adaptacji dla nowo przyjêtych; A.U11. konstruuje plan doskonalenia podyplomowego oraz
model kariery zawodowej; A.U12. przeprowadza proces oceniania pracowników; A.U13. tworzy regulaminy pracy pielêgniarskiej kadry
kierowniczej; A.U14. przygotowuje jednostkê organizacyjn± na
potrzeby oceny jako¶ci; A.U15. przygotowuje jako ¶wiadczeniodawca us³ug
pielêgniarskich umowê cywilnoprawn± oraz dokumentacjê potrzebn± do zawarcia
kontraktu z p³atnikiem na ¶wiadczenia z zakresu opieki pielêgniarskiej; A.U16. stosuje evidence based nursing practise w
praktyce zawodowej w³asnej lub kierowanego zespo³u; A.U17. planuje i przeprowadza badania naukowe w
zakresie pielêgniarstwa oraz badania oceniaj±ce system opieki zdrowotnej i
potrzeby zdrowotne spo³eczeñstwa; A.U18. przeprowadza badania naukowe w pielêgniarstwie
z zastosowaniem skal i narzêdzi badawczych; A.U19. prowadzi badania w oparciu o metody ilo¶ciowe i
jako¶ciowe (w tym przegl±d pi¶miennictwa, metaanalizê, sonda¿ diagnostyczny,
badanie randomizowane, studium przypadku); A.U20. opracowuje bazê danych w oparciu o materia³
badawczy, dokonuje statystycznej analizy oraz interpretuje wyniki badañ; A.U21. dokonuje analizy porównawczej uzyskanych przez
siebie wyników badañ z wynikami innych badaczy; A.U22. dobiera i ocenia formy i metody nauczania w
pielêgniarstwie; A.U23. planuje pomiar wyników nauczania i uczenia siê; A.U24. analizuje relacjê pielêgniarka
(psychoterapeuta) - pacjent; A.U25. ocenia zasoby indywidualne w pracy pielêgniarki
(psychoterapeuty); A.U26. omawia podstawowe zjawiska w psychoterapii; A.U27. wspó³uczestniczy w psychoterapii grupowej; A.U28. stosuje zachowania terapeutyczne w ramach
interwencji pielêgniarskich, z wykorzystaniem elementarnej psychoterapii; A.U29. przeprowadza psychoedukacjê grupow± pacjenta i
jego rodziny (opiekunów). B. NAUKI W ZAKRESIE OPIEKI SPECJALISTYCZNEJ (nowoczesne
techniki diagnostyczne, intensywna terapia i pielêgniarstwo w intensywnej
opiece medycznej, pielêgniarstwo specjalistyczne: opieka pielêgniarska w
chorobach przewlek³ych nerek, opieka pielêgniarska w chorobach przewlek³ych
uk³adu oddechowego, opieka pielêgniarska nad chorym z cukrzyc±, opieka
pielêgniarska nad chorym z przetok± jelitow±, opieka pielêgniarska nad chorym
ze schorzeniami naczyñ, pielêgnowanie pacjenta z ranami przewlek³ymi, opieka
pielêgniarska nad chorym na stwardnienie rozsiane, opieka pielêgniarska nad
pacjentem z chorobami krwi, opieka pielêgniarska nad chorym psychicznie i jego
rodzin±) W zakresie wiedzy absolwent: B.W1. omawia rodzaje, wskazania i u¿yteczno¶æ
nowoczesnych technik diagnostycznych; B.W2. definiuje nag³e stany zagro¿enia ¿ycia; B.W3. zna najczê¶ciej stosowane zabiegi resuscytacyjne; B.W4. charakteryzuje zasady opieki pielêgniarskiej nad
chorym w intensywnej opiece neurotraumatologicznej, kardiologicznej oraz
kardiochirurgicznej; B.W5. obja¶nia specjalistyczne techniki diagnostyczne
i terapeutyczne stosowane w intensywnej opiece neurochirurgicznej,
kardiologicznej i kardiochirurgicznej; B.W6. zna patofizjologiê oraz zasady postêpowania w
leczeniu najczê¶ciej wystêpuj±cych przewlek³ych ran: odmro¿eñ, owrzodzenia
¿ylnego, owrzodzenia niedokrwiennego, odle¿yn, zespo³u stopy cukrzycowej, powik³anej
rany urazowej; B.W7. ró¿nicuje metody nieoperacyjnego i operacyjnego
leczenia przewlek³ych ran, w rym wyja¶nia rolê hiperbarii tlenowej oraz terapii
podci¶nieniowej w tym procesie; B.W8. zna strefy histopatologiczne urazu termicznego,
kwalifikacjê ran oparzeniowych, sk³adowe leczenia ciê¿kiego oparzenia oraz
zasady profilaktyki, rozpoznawania i leczenia zaka¿onej rany oparzeniowej; B.W9. charakteryzuje rodzaje pourazowych ubytków
tkankowych oraz stosowanych zabiegów z dziedziny chirurgii rekonstrukcyjno-plastycznej; B.W10. zna zasady funkcjonowania stacji dializ oraz
technik nerkozastêpczych; B.W11. opisuje specjalistyczn± opiekê pielêgniarsk±
nad chorym w przebiegu leczenia nerkozastêpczego; B.W12. zna zasady domowego leczenia respiratorem; B.W13. charakteryzuje specjalistyczn± opiekê nad
chorym w przewlek³ych schorzeniach uk³adu oddechowego; B.W14. zna sytuacjê epidemiologiczn± cukrzycy w Polsce
i na ¶wiecie; B.W15. charakteryzuje profesjonaln± opiekê
pielêgniarsk± nad chorym z cukrzyc± i zespo³em metabolicznym; B.W16. charakteryzuje profesjonaln± opiekê
pielêgniarsk± nad chorym z przetok± jelitow±; B.W17. charakteryzuje profesjonaln± opiekê
pielêgniarsk± nad chorym z chorob± nowotworow±; B.W18. charakteryzuje profesjonaln± opiekê
pielêgniarsk± nad chorym z chorobami krwi; B.W19. zna epidemiologiê, etiopatogenezê, obraz
kliniczny i nowoczesne metody leczenia stwardnienia rozsianego; B.W20. zna procedury przeszczepu szpiku kostnego; B.W21. charakteryzuje profesjonaln± opiekê
pielêgniarsk± nad przewlekle chorym psychicznie i jego rodzin±, w tym okre¶la
zasady pomocy i wsparcia w ramach ¶wiadczeñ medyczno-spo³ecznych oferowanych
osobom z problemami zdrowia psychicznego i ich rodzinom (opiekunom) oraz zasady
pozyskiwania ¶rodków na rozwój dzia³añ w ramach psychiatrii ¶rodowiskowej. W zakresie umiejêtno¶ci absolwent: B.U1. wykorzystuje nowoczesne techniki obrazowania; B.U2. przygotowuje chorego do badañ specjalistycznych,
rozpoznaje powik³ania i zapewnia opiekê po ich wykonaniu; B.U3. rozpoznaje problemy pielêgnacyjne oraz stosuje
interwencje w opiece nad chorym w intensywnej opiece neurotraumatologicznej,
kardiologicznej i kardiochirurgicznej; B.U4. dobiera i stosuje zaawansowane zabiegi
resuscytacyjne w stanach zagro¿enia ¿ycia; B.U5. ocenia i klasyfikuje przewlek³e rany, aplikuje
¶rodki stosowane w miejscowym leczeniu ran; B.U6. kontroluje efekty hiperbarii tlenowej oraz
podci¶nieniowego leczenia ran; B.U7. stosuje wysoko specjalistyczne interwencje w
opiece nad chorym z rozleg³ym i g³êbokim oparzeniem; B.U8. wykorzystuje wysokospecjalistyczne techniki
nerkozastêpcze; B.U9. realizuje proces pielêgnowania pacjenta z
przewlek³ymi chorobami uk³adu oddechowego; B.U10. uczy pacjentów z cukrzyc± i ich rodziny
preferowanego stylu ¿ycia oraz dobiera indywidualne metody edukacji; B.U11. uczy pacjentów z przetok± jelitow± profilaktyki
powik³añ oraz doboru rodzaju sprzêtu stomijnego; B.U12. realizuje proces pielêgnowania pacjenta ze
schorzeniami naczyñ; B.U13. proponuje dzia³ania zwi±zane z profilaktyk±, metodami
leczenia i pielêgnowania chorego w przebiegu operacyjnego i nieoperacyjnego
leczenia chorób naczyñ; B.U14. wspó³uczestniczy w procesie leczenia,
pielêgnowania i rehabilitacji osób ze stwardnieniem rozsianym; B.U15. prowadzi edukacjê zdrowotn± i udziela wsparcia
choremu na chorobê nowotworow± oraz jego opiekunom; B.U16. charakteryzuje zasady opieki nad chorym
umieraj±cym i jego rodzin±; B.U17. prowadzi edukacjê zdrowotn± pacjenta z
chorobami krwi i jego rodziny; B.U18. wspó³uczestniczy w procedurze przeszczepu
szpiku kostnego; B.U19. prowadzi psychoedukacjê pacjentów z
zaburzeniami psychicznymi i ich opiekunów, stosuje elementy psychoterapii dla
osób z zaburzeniami psychicznymi, a tak¿e prowadzi treningi umiejêtno¶ci
spo³ecznych jako formy rehabilitacji psychiatrycznej; B.U20. rozpoznaje sytuacjê ¿yciow± pacjenta w celu
zapobiegania jego izolacji spo³ecznej; B.U21. wskazuje mo¿liwo¶ci pomocy i wsparcia w ramach
¶wiadczeñ medyczno-spo³ecznych oferowanych osobie z zaburzeniami psychicznymi i
jej opiekunom; B.U22. nawi±zuje wspó³pracê i korzysta z pomocy osób
znacz±cych dla pacjenta. W zakresie kompetencji spo³ecznych absolwent: B.K1. ponosi odpowiedzialno¶æ za udzia³ w podejmowaniu
decyzji zawodowych; B.K2. krytycznie ocenia w³asne i cudze dzia³ania, przy
zachowaniu szacunku dla ró¿nic ¶wiatopogl±dowych i kulturowych; B.K3. rozwi±zuje dylematy etyczne w organizacji pracy
w³asnej i zespo³u; B.K4. przestrzega praw autorskich i praw podmiotu
badañ; B.K5. ponosi odpowiedzialno¶æ za bezpieczeñstwo w³asne
i osób znajduj±cych siê pod jego opiek±; B.K6. przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z
pacjentem i zespo³em terapeutycznym oraz w pracy badawczej; B.K7. dba o wizerunek w³asnego zawodu. IV. ORGANIZACJA STUDIÓW Proces kszta³cenia mo¿e byæ organizowany w formie wieloprzedmiotowych
modu³ów ³±czonych, np. pielêgniarstwo specjalistyczne: opieka pielêgniarska w
chorobach przewlek³ych nerek, opieka pielêgniarska w chorobach przewlek³ych
uk³adu oddechowego, opieka pielêgniarska nad pacjentem z cukrzyc±, opieka pielêgniarska
nad pacjentem z przetok± jelitow± i schorzeniami naczyñ, opieka pielêgniarska
nad pacjentem ze schorzeniami neurologicznymi, opieka pielêgniarska nad
pacjentem z chorobami krwi, opieka pielêgniarska nad pacjentem chorym
psychicznie i jego opiekunem. Modu³owa konstrukcja programu kszta³cenia stwarza
mo¿liwo¶æ bardziej równomiernego obci±¿enia studentów przez przypisanie modu³om
takiej samej, powtarzalnej warto¶ci punktowej ECTS (np. 5, 6, 10). Nauczanie przedmiotów (tre¶ci kierunkowych lub zawodowych) z zakresu opieki
specjalistycznej oraz przedmiotów dotycz±cych opieki pielêgniarskiej (opieki
sprawowanej przez pielêgniarkê i obszarów funkcjonowania pielêgniarstwa i
zawodu pielêgniarki) prowadz± nauczyciele akademiccy posiadaj±cy prawo wykonywania
zawodu pielêgniarki oraz co najmniej roczn± praktykê zawodow± zgodn± z
nauczanym przedmiotem. 1. MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJÊÆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ PUNKTÓW ECTS
Na studiach drugiego stopnia jest realizowany jêzyk angielski na poziomie
bieg³o¶ci B2 Europejskiego Systemu Opisu Kszta³cenia Jêzykowego, który jest
sprofilowany zawodowo, w wymiarze nie mniejszym ni¿ 90 godzin. Nale¿y mu
przypisaæ nie mniej ni¿ 7 punktów ECTS. Do dyspozycji uczelni pozostawia siê 625 godzin zajêæ (50 punktów ECTS),
które mog± byæ realizowane jako zajêcia obowi±zkowe albo fakultatywne,
uzupe³niaj±ce wiedzê, umiejêtno¶ci i kompetencje w grupach A i B szczegó³owych
efektów kszta³cenia albo poza tymi grupami. Zajêcia fakultatywne powinny stanowiæ nie mniej ni¿ 10% wszystkich zajêæ
pozostaj±cych do dyspozycji uczelni. Za przygotowanie pracy magisterskiej i
przygotowanie do egzaminu dyplomowego student otrzymuje 20 punktów ECTS. 2. KSZTA£CENIE PRAKTYCZNE Nieod³±cznym elementem kszta³cenia na studiach drugiego stopnia s±
praktyki, które powinny trwaæ nie krócej ni¿ 160 godzin (4 tygodnie) i którym
nale¿y przypisaæ nie mniej ni¿ 8 punktów ECTS. W ramach kszta³cenia praktycznego s± realizowane efekty kszta³cenia zawarte
w grupach A i B szczegó³owych efektów kszta³cenia. Kszta³cenie praktyczne mo¿e byæ
realizowane w specjalistycznych przedsiêbiorstwach podmiotu leczniczego oraz
placówkach o¶wiatowo-wychowawczych. 3. INNE WYMAGANIA Kszta³cenie na studiach drogiego stopnia mog± podejmowaæ osoby, które
ukoñczy³y studia pierwszego stopnia na kierunku pielêgniarstwo. Wychowanie fizyczne jest przedmiotem nieobowi±zkowym. Uczelnie medyczne
zapewniaj± studentom bezp³atny dostêp do obiektów sportowych, umo¿liwiaj±c
uprawianie sportu, uczestniczenie w zajêciach rekreacyjnych oraz kszta³towanie
prozdrowotnych postaw, w wymiarze co najmniej 30 godzin rocznie. V. SPOSOBY OCENY EFEKTÓW KSZTA£CENIA Sprawdzenie osi±gniêcia za³o¿onych efektów kszta³cenia wymaga zastosowania
zró¿nicowanych form oceniania studentów, adekwatnych do obszarów, których
dotycz± te efekty. Efekty kszta³cenia w zakresie wiedzy mo¿na sprawdzaæ za pomoc± egzaminów
pisemnych lub ustnych. Jako formy egzaminów pisemnych mo¿na stosowaæ eseje, raporty, krótkie
ustrukturyzowane pytania oraz testy: wielokrotnego wyboru (MCQ - Multiple
Choice Questions), wielokrotnej odpowiedzi (MRQ - Multiple Response Questions),
wyboru Tak/Nie i dopasowania odpowiedzi. Egzaminy ustne powinny byæ standaryzowane oraz ukierunkowane na sprawdzenie
wiedzy na poziomie wy¿szym ni¿ sama znajomo¶æ faktów (poziom zrozumienia, umiejêtno¶æ
analizy, syntezy, rozwi±zywania problemów). Mo¿liwe jest wykorzystanie opisów przypadków klinicznych, na podstawie
których student ustala i prezentuje plan specjalistycznej opieki
pielêgniarskiej. Ocenia siê prezentacje i wyst±pienia indywidualne i zespo³owe (prezentacje
ustne, prezentacje oparte o przygotowane materia³y wizualne z wykorzystaniem
¶rodków multimedialnych, analiza literatury, w tym w jêzyku obcym). Egzamin
dyplomowy magisterski, za który przyznaje siê 20 punktów ECTS, powinien obejmowaæ
sprawdzenie wiedzy i umiejêtno¶ci praktycznych zdobytych w ca³ym okresie
studiów drugiego stopnia. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||