Program przeszkolenia, sposób i tryb odbywania oraz zaliczenia przeszkolenia przez pielêgniarkê[1]
lub po³o¿n±[2], które nie wykonuj± zawodu
³±cznie przez okres d³u¿szy ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat Podstawa prawna: art.
22 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 1 lipca 2011 roku o samorz±dzie pielêgniarek i
po³o¿nych (Dz. U. Nr 174, poz. 1038), art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o
zawodach pielêgniarki i po³o¿nej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039). I. Cel przeszkolenia a) przywrócenie uprawnienia do wykonywania zawodu pielêgniarki
lub po³o¿nej, b) przypomnienie, uzupe³nienie i aktualizacja wiedzy
zawodowej teoretycznej i praktycznej, c) dostosowanie umiejêtno¶ci zawodowych do potrzeb
zdrowotnych systemu ochrony zdrowia i potrzeb spo³ecznych. II. Okre¶lenie pojêæ 1. Wykonywanie zawodu pielêgniarki, zawodu po³o¿nej Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o
zawodach pielêgniarki i po³o¿nej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039), wykonywanie zawodu pielêgniarki
polega na udzielaniu ¶wiadczeñ zdrowotnych, w szczególno¶ci na: 1) rozpoznawaniu warunków i potrzeb zdrowotnych
pacjenta; 2) rozpoznawaniu problemów pielêgnacyjnych pacjenta; 3) planowaniu i sprawowaniu opieki pielêgnacyjnej nad
pacjentem; 4) samodzielnym udzielaniu w okre¶lonym zakresie ¶wiadczeñ
zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych oraz
medycznych czynno¶ci ratunkowych; 5) realizacji zleceñ lekarskich w procesie
diagnostyki, leczenia i rehabilitacji; 6) orzekaniu o rodzaju i zakresie ¶wiadczeñ opiekuñczo-pielêgnacyjnych; 7) edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. Za wykonywanie zawodu pielêgniarki
uwa¿a siê równie¿: 1) nauczanie zawodu pielêgniarki lub po³o¿nej oraz
wykonywanie pracy na rzecz doskonalenia
zawodowego pielêgniarek lub po³o¿nych; 2) prowadzenie prac naukowo-badawczych w zakresie pielêgniarstwa; 3) kierowanie i zarz±dzanie zespo³ami pielêgniarek lub
po³o¿nych; 4) zatrudnienie w podmiocie leczniczym na stanowiskach
administracyjnych, na których wykonuje siê czynno¶ci zwi±zane z przygotowywaniem,
organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej; 5) zatrudnienie w podmiotach zobowi±zanych do
finansowania ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej ze ¶rodków publicznych w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o ¶wiadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze ¶rodków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, ze
zm.) lub urzêdach te podmioty obs³uguj±cych, w ramach którego wykonuje siê czynno¶ci
zwi±zane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem ¶wiadczeñ
opieki zdrowotnej; 6) zatrudnienie w organach administracji publicznej,
których zakres dzia³ania obejmuje nadzór nad ochron± zdrowia; 7) pe³nienie s³u¿by na stanowiskach s³u¿bowych w
Inspektoracie Wojskowej S³u¿by Zdrowia i innych jednostkach organizacyjnych Si³
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, na których wykonuje siê czynno¶ci zwi±zane
z ochron± zdrowia i opiek± zdrowotn±; 8) pe³nienie s³u¿by na stanowiskach s³u¿bowych w
Centralnym Zarz±dzie S³u¿by Wiêziennej i innych stanowiskach S³u¿by Wiêziennej,
na których wykonuje siê czynno¶ci zwi±zane z przygotowywaniem, organizowaniem i
nadzorem nad udzielaniem ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej przez podmiot leczniczy dla osób
pozbawionych wolno¶ci; 9) zatrudnienie w domach pomocy spo³ecznej okre¶lonych
w przepisach o pomocy spo³ecznej, z uwzglêdnieniem uprawnieñ zawodowych pielêgniarki
okre¶lonych w ustawie; 10) zatrudnienie na stanowisku pielêgniarki w ¿³obku
lub klubie dzieciêcym, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o
opiece nad dzieæmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, z pó¼n. zm.); 11) sprawowanie funkcji z wyboru w organach samorz±du
pielêgniarek i po³o¿nych lub wykonywanie pracy na rzecz samorz±du; 12) powo³anie do pe³nienia z wyboru funkcji zwi±zkowej
poza zak³adem pracy pielêgniarki, je¿eli z wyboru wynika obowi±zek wykonywania
tej funkcji w charakterze pracownika, albo pe³nienie funkcji w zarz±dzie
zak³adowej organizacji zwi±zkowej, je¿eli z pe³nieniem tej funkcji jest zwi±zane
zwolnienie z obowi±zku ¶wiadczenia pracy. Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o
zawodach pielêgniarki i po³o¿nej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039), wykonywanie zawodu
po³o¿nej polega na udzielaniu ¶wiadczeñ zdrowotnych, w szczególno¶ci na: 1) rozpoznawaniu ci±¿y, sprawowaniu opieki nad kobiet±
w przebiegu ci±¿y fizjologicznej, a tak¿e prowadzeniu w okre¶lonym zakresie
badañ niezbêdnych w monitorowaniu ci±¿y fizjologicznej; 2) kierowaniu na badania konieczne do jak najwcze¶niejszego
rozpoznania ci±¿y wysokiego ryzyka; 3) prowadzeniu porodu fizjologicznego oraz monitorowaniu
p³odu z wykorzystaniem aparatury medycznej; 4) przyjmowaniu porodów naturalnych, w przypadku
konieczno¶ci tak¿e z naciêciem krocza, a w przypadkach nag³ych tak¿e porodu z
po³o¿enia miednicowego; 5) podejmowaniu koniecznych dzia³añ w sytuacjach
nag³ych, do czasu przybycia lekarza, w tym rêcznego wydobycia ³o¿yska, a w
razie potrzeby rêcznego zbadania macicy; 6) sprawowaniu opieki nad matk± i noworodkiem oraz
monitorowaniu przebiegu okresu poporodowego; 7) badaniu noworodków i opiece nad nimi oraz
podejmowaniu w razie potrzeby wszelkich niezbêdnych
dzia³añ, w tym natychmiastowej reanimacji; 8) realizacji zleceñ lekarskich w procesie
diagnostyki, leczenia i rehabilitacji; 9) samodzielnym udzielaniu w okre¶lonym zakresie ¶wiadczeñ
zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych; 10) profilaktyce chorób kobiecych i patologii po³o¿niczych; 11) rozpoznawaniu u matki lub dziecka objawów
nieprawid³owo¶ci wymagaj±cych skierowania do lekarza; 12) sprawowaniu opieki po³o¿niczo-ginekologicznej nad
kobiet±; 13) prowadzeniu dzia³alno¶ci edukacyjno-zdrowotnej w
zakresie: a) przygotowania do ¿ycia w rodzinie, metod planowania
rodziny oraz ochrony macierzyñstwa i ojcostwa, b) przygotowywania do rodzicielstwa oraz pe³nego
przygotowania do urodzenia dziecka, ³±cznie z poradnictwem na temat higieny i ¿ywienia. Za wykonywanie zawodu po³o¿nej uwa¿a siê równie¿: 1) nauczanie zawodu po³o¿nej lub pielêgniarki oraz
wykonywanie pracy na rzecz doskonalenia zawodowego po³o¿nych lub pielêgniarek; 2) prowadzenie prac naukowo-badawczych w zakresie
wykonywania zawodu po³o¿nej, w szczególno¶ci opieki nad kobiet±, noworodkiem
lub rodzin±; 3) kierowanie i zarz±dzanie zespo³ami pielêgniarek lub
po³o¿nych; 4) zatrudnienie w podmiocie leczniczym na stanowiskach
administracyjnych, na których wykonuje siê czynno¶ci zwi±zane z przygotowywaniem,
organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej; 5) zatrudnienie w podmiotach zobowi±zanych do
finansowania ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej ze ¶rodków publicznych w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o ¶wiadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze ¶rodków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z pó¼n.
zm.) lub urzêdach te podmioty obs³uguj±cych, w ramach którego wykonuje siê czynno¶ci
zwi±zane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem ¶wiadczeñ
opieki zdrowotnej; 6) zatrudnienie w organach administracji publicznej,
których zakres dzia³ania obejmuje nadzór
nad ochron± zdrowia; 7) zatrudnienie w domach pomocy spo³ecznej okre¶lonych
w przepisach o pomocy spo³ecznej, z uwzglêdnieniem uprawnieñ zawodowych po³o¿nej
okre¶lonych w ustawie; 8) zatrudnienie na stanowisku po³o¿nej w ¿³obku lub
klubie dzieciêcym, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece
nad dzieæmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, z pó¼n. zm.); 9) sprawowanie funkcji z wyboru w organach samorz±du
pielêgniarek i po³o¿nych lub wykonywanie pracy na rzecz samorz±du; 10) powo³anie do pe³nienia z wyboru funkcji zwi±zkowej
poza zak³adem pracy po³o¿nej, je¿eli z wyboru wynika obowi±zek wykonywania tej
funkcji w charakterze pracownika, albo pe³nienie funkcji w zarz±dzie zak³adowej
organizacji zwi±zkowej, je¿eli z pe³nieniem tej funkcji jest zwi±zane zwolnienie
z obowi±zku ¶wiadczenia pracy. 2. Dokumentowanie okresów zatrudnienia Udokumentowanie okresów zatrudnienia w zale¿no¶ci od
formy zatrudnienia jest mo¿liwe wy³±cznie na podstawie: A. Umowy o pracê, w ramach stosunku s³u¿bowego, w ramach umowy cywilnoprawnej
- ¶wiadectwo pracy, za¶wiadczenie o zatrudnieniu lub o wykonywaniu umowy na realizacjê ¶wiadczeñ zdrowotnych B. w ramach wolontariatu - za¶wiadczenie z podmiotu leczniczego z zakresem wykonywanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, kopia porozumienia z placówk±, w której odbywa³ siê wolontariat C. w ramach praktyk zawodowych
- wymienionych w art. 5 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o
dzia³alno¶ci leczniczej - dokumentacja potwierdzaj±ca prowadzon± dzia³alno¶æ,
np. umowa o realizacjê ¶wiadczeñ zdrowotnych z: podmiotem leczniczym, Narodowym
Funduszem Zdrowia, zak³adem pracy chronionej
- dokumentacja medyczna D. wykonywanie zawodu (praca) za granic± - za¶wiadczenie o okresie zatrudnienia na stanowisku pielêgniarki,
po³o¿nej wystawione przez pracodawcê lub inny dokument potwierdzaj±cy
wykonywanie zawodu pielêgniarki lub po³o¿nej oraz dokument potwierdzaj±cy uznanie
kwalifikacji w zawodzie pielêgniarki lub po³o¿nej w danym pañstwie. 3. Okres niewykonywania zawodu pielêgniarki, zawodu
po³o¿nej Niewykonywaniem zawodu obliguj±cym pielêgniarkê lub
po³o¿n± do odbycia przeszkolenia jest nie podejmowanie czynno¶ci zawodowych
przez okres d³u¿szy ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat od: - ukoñczenia szko³y zawodowej, - ukoñczenia sta¿u podyplomowego, - ustania ostatniego stosunku zatrudnienia, bez wzglêdu
na jego formê, - zaprzestania prowadzenia indywidualnej lub grupowej
praktyki zawodowej. Za niewykonywanie zawodu uznaje siê równie¿ przebywanie
na urlopie wychowawczym, urlopie bezp³atnym. 4. Koszty przeszkolenia 1. Koszty przeszkolenia, w przypadku gdy pielêgniarka
lub po³o¿na powraca do pracy po urlopie wychowawczym, d³u¿szym ni¿ 5 lat w
okresie ostatnich 6 lat, winien pokryæ pracodawca, poniewa¿ zainteresowana ca³y
czas pozostaje w stosunku pracy. 2. W przypadku pielêgniarki lub po³o¿nej
zarejestrowanych w urzêdach pracy jako bezrobotne, istnieje mo¿liwo¶æ ubiegania
siê przez ni± o ¶rodki finansowe w celu pokrycia kosztów przeszkolenia. 3. W przypadku kiedy koszty przeszkolenia nie zostan± pokryte
w trybie okre¶lonym w pkt 1 lub 2, koszty te ponosi pielêgniarka lub po³o¿na. 5. Czas trwania przeszkolenia 1) Przeszkolenie, odbywane zgodnie z art. 26 ustawy z
dnia 15 lipca 2011r. o zawodach pielêgniarki i po³o¿nej (Dz. U. Nr 174, poz.
1039), na podstawie zatwierdzonego przez w³a¶ciw± okrêgow± radê pielêgniarek i
po³o¿nych programu przeszkolenia w przypadku niewykonywania zawodu przez okres
d³u¿szy ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat, nie mo¿e trwaæ krócej ni¿ trzy
miesi±ce i nie d³u¿ej ni¿ sze¶æ miesiêcy. 2) Czas trwania przeszkolenia ustala okrêgowa rada
pielêgniarek i po³o¿nych lub jej prezydium, indywidualnie dla ka¿dego
wnioskodawcy, po ocenie z³o¿onych dokumentów pod wzglêdem formalnoprawnym.
Zaleca siê, aby czas przedmiotowego przeszkolenia by³ ustalony w zale¿no¶ci od
d³ugo¶ci okresu niewykonywania zawodu i wynosi³: a) okres niewykonywania zawodu obejmuj±cy: powy¿ej 5
do 10 lat – przeszkolenie w wymiarze nie mniej ni¿ 3 miesi±ce, b) okres niewykonywania zawodu, powy¿ej 10 do 15 lat –
przeszkolenie w wymiarze nie mniej ni¿ 4 miesi±ce, c) okres niewykonywania zawodu, powy¿ej 15 do 20 lat –
przeszkolenie w wymiarze nie mniej ni¿ 5 miesiêcy, d) okres niewykonywania zawodu, powy¿ej 20 lat –
przeszkolenie w wymiarze 6 miesiêcy. 3) Czas trwania przeszkolenia w poszczególnych
oddzia³ach ustala Okrêgowa Rada Pielêgniarek i Po³o¿nych lub jej Prezydium, indywidualnie
dla ka¿dego wnioskodawcy, po ustaleniu okresu trwania przeszkolenia, o którym
mowa w pkt 2). 4) W przypadku zawarcia umowy z Urzêdem Pracy ORPIP
lub jej Prezydium, ustala godzinowy wymiar czasu trwania przeszkolenia, jednak
nie mniej ni¿ 140 godzin miesiêcznie, tj. 20 dni roboczych x 7 godzin
zegarowych. 6. Program przeszkolenia – wykaz podstawowych
oddzia³ów Maj±c na uwadze konieczno¶æ odnowienia wiedzy i umiejêtno¶ci
praktycznych przez pielêgniarki i po³o¿ne powracaj±ce do wykonywania zawodu
oraz czas, w którym pielêgniarka i po³o¿na nie wykonywa³y zawodu, ramowy
program przeszkolenia powinien obejmowaæ: 1) w przypadku pielêgniarki - przeszkolenie
praktyczne w oddzia³ach: internistycznym, chirurgicznym, pediatrycznym.
Dopuszczalne jest w ramach przeszkolenia zmniejszenie godzin pracy w oddzia³ach
podstawowych na rzecz przeszkolenia w oddziale intensywnej terapii, 2) w przypadku po³o¿nej - przeszkolenie
praktyczne w oddzia³ach: patologii ci±¿y, bloku porodowym, po³o¿niczo -
noworodkowym dzia³aj±cym w systemie rooming in oraz ginekologicznym.
Dopuszczalne jest w ramach przeszkolenia zmniejszenie godzin pracy w oddzia³ach
podstawowych na rzecz przeszkolenia w oddziale patologii noworodka. III. Sposób i tryb odbywania oraz zaliczenia
przeszkolenia 1. Pielêgniarka lub po³o¿na sk³ada wniosek do okrêgowej
rady pielêgniarek i po³o¿nych o skierowanie na przeszkolenie w przypadku
niewykonywania zawodu d³u¿ej ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat. Wzór wniosku
stanowi za³±cznik nr 11, 11a. Pielêgniarka lub po³o¿na odbywa przeszkolenie na
podstawie z³o¿onego wniosku o skierowanie na przeszkolenie w przypadku
niewykonywania zawodu d³u¿ej ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat. 2. Przeszkolenie mo¿e odbyæ siê równie¿ na podstawie
umowy o pracê u pracodawcy, który zatrudnia albo ma zamiar zatrudniæ pielêgniarkê
lub po³o¿n±, które nie wykonuj± zawodu ³±cznie przez okres d³u¿szy ni¿ 5 lat w
okresie ostatnich 6 lat, z zachowaniem warunków okre¶lonych w art. 26 ust. 1
ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielêgniarki i po³o¿nej (Dz. U. Nr
174, poz. 1039) albo na zasadach okre¶lonych w niniejszym dokumencie. 3. Pielêgniarka lub po³o¿na przed przyst±pieniem do
przeszkolenia powinna posiadaæ aktualne za¶wiadczenie o stanie zdrowia do celów
sanitarno – epidemiologicznych, aktualne za¶wiadczenie lekarza medycyny pracy o
braku przeciwwskazañ do wykonywania zawodu pielêgniarki lub po³o¿nej,
ubezpieczenie OC, NNW i od zaka¿eñ po ekspozycji; zalecane jest udokumentowane
szczepienie przeciwko WZW typu B. 4.
Przeszkolenie pielêgniarki lub po³o¿nej odbywa siê na podstawie skierowania,
pod kierunkiem opiekunów. Wzór
skierowania stanowi za³±cznik nr 2. 5. Nadzór nad prowadzonym przeszkoleniem sprawuje
Koordynator wskazany przez kierownika podmiotu leczniczego, w porozumieniu z
okrêgow± rad± pielêgniarek i po³o¿nych.
Do zadañ Koordynatora nale¿y w szczególno¶ci: a) przedstawienie programu i harmonogramu
przeszkolenia osobie odbywaj±cej przeszkolenie, b) hospitowanie przebiegu przeszkolenia, c) pomoc w rozwi±zywaniu problemów zawodowych i
udzielanie indywidualnych konsultacji osobie odbywaj±cej przeszkolenie, d) u³atwienie dostêpu do fachowej literatury, e) zbieranie opinii o przebiegu przeszkolenia we
wskazanych w programie oddzia³ach. 6. Pielêgniarka lub po³o¿na rozpoczyna przeszkolenie
zajêciami teoretycznymi z zakresu bezpieczeñstwa i higieny pracy, podstaw
prawnych wykonywania zawodu, wybranych zagadnieñ prawa pracy oraz zaka¿eñ szpitalnych,
prowadzonymi przez: Koordynatora szkolenia, inspektora BHP, pielêgniarkê epidemiologiczn±
szpitala. 7. W dniu rozpoczêcia przeszkolenia pielêgniarka lub
po³o¿na otrzymuje: a) ramowy program nauczania zawarty w za³±czniku nr 1 b) harmonogram zajêæ (praktycznych) w ramach
przeszkolenia w danym oddziale, c) wykaz umiejêtno¶ci bêd±cych przedmiotem
kszta³cenia, które s± podstaw± zaliczenia przeszkolenia, d) kartê przeszkolenia cz±stkowego, której wzór
stanowi± za³±czniki nr 5, 5a, d) regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego (do
zapoznania siê). 8. Podstaw± dopuszczenia
do egzaminu koñcowego jest uzyskanie pozytywnej oceny z przeszkolenia
praktycznego (obejmuj±cego przeszkolenia cz±stkowe we wskazanych oddzia³ach)
i 100% obecno¶æ. 9. W przypadku nieobecno¶ci usprawiedliwionej
konieczne jest wyd³u¿enie okresu przeszkolenia w danej placówce adekwatnie do
czasu nieobecno¶ci. 9.1 W przypadku uzyskania oceny negatywnej z
przeszkoleñ cz±stkowych (w poszczególnych oddzia³ach) koordynator przeszkolenia
mo¿e wyst±piæ do okrêgowej rady z wnioskiem o wyd³u¿enie okresu przeszkolenia
praktycznego. 10. Przeszkolenie w oddzia³ach szpitalnych odbywa siê pod
kierunkiem opiekuna przeszkolenia cz±stkowego zatrudnionego w danej komórce
organizacyjnej. 10.1. Opiekunem przeszkolenia cz±stkowego mo¿e byæ pielêgniarka
lub po³o¿na, która posiada co najmniej 5 – letnie do¶wiadczenie zawodowe. 10.2. Do zadañ opiekuna
przeszkolenia cz±stkowego nale¿y: a) instrukta¿ wstêpny (zapoznanie z celem
przeszkolenia, z organizacj± pracy w oddziale, wyposa¿eniem placówki,
personelem oddzia³u, zakresem udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, standardami i
procedurami obowi±zuj±cymi w danej placówce), b) instrukta¿ bie¿±cy (organizacja pracy, kontrola
prawid³owo¶ci wykonywanych czynno¶ci zawodowych, pomoc w rozwi±zywaniu
problemów), c) instrukta¿ koñcowy (omówienie i podsumowanie
wykonywanych czynno¶ci zawodowych, ocena aktualizowanych wiadomo¶ci i umiejêtno¶ci,
wpis do Arkusza oceny pielêgniarki lub po³o¿nej, którego wzór stanowi za³±cznik
nr 6, 6a. 10.3. Szczegó³owy zakres obowi±zków opiekuna
przeszkolenia cz±stkowego okre¶la za³±cznik nr 3. 11. Obowi±zki i uprawnienia pielêgniarki lub po³o¿nej
odbywaj±cej przeszkolenie okre¶la za³±cznik nr 4, 4a. 12. Po odbyciu przeszkolenia, w ka¿dym z wyznaczonych
oddzia³ów, pielêgniarka lub po³o¿na podlega ocenie przez opiekuna przeszkolenia
cz±stkowego. 12.1. Do oceny pielêgniarki lub po³o¿nej odbywaj±cej
przeszkolenie s³u¿y Arkusz oceny pielêgniarki lub po³o¿nej, w którym za
ka¿dy oceniany temat przyznaje siê 0 – 3 punktów. 12.2. Ocenie podlegaj± umiejêtno¶ci ogólne i umiejêtno¶ci
zwi±zane z: organizowaniem procesu pielêgnowania, dzia³alno¶ci± pielêgnacyjn± wobec
pacjentów hospitalizowanych w oddzia³ach zachowawczych oraz
dzia³alno¶ci± pielêgnacyjn± wobec pacjentów hospitalizowanych w oddzia³ach zabiegowych. 12.3. Po ukoñczeniu przeszkolenia cz±stkowego
opiekunowie wystawiaj± za¶wiadczenie, którego wzór stanowi± za³±czniki nr 7,
7a i przekazuj± Koordynatorowi przeszkolenia. 13. Po ukoñczeniu przeszkolenia cz±stkowego we
wszystkich wskazanych oddzia³ach Koordynator przeszkolenia wystawia Za¶wiadczenie
o przeszkoleniu po okresie niewykonywania zawodu d³u¿szym ni¿ 5 lat w
okresie ostatnich 6 lat, odbytym w podmiocie leczniczym, którego
wzór stanowi± za³±czniki nr 8, 8a. 13.1. Po odbyciu przeszkolenia Koordynator przekazuje
kompletn± dokumentacjê do Okrêgowej Rady Pielêgniarek i Po³o¿nych, na któr± sk³adaj±
siê za³±czniki nr: 5, 5a, 6, 6a, 7, 7a. 14. Przeszkolenie koñczy siê egzaminem teoretycznym przeprowadzonym
w formie pisemnej. Formê egzaminu ustala Okrêgowa Rada Pielêgniarek
i Po³o¿nych. 14.1. Egzamin przeprowadza Komisja ds. Przeszkoleñ
.
14.2. Komisja ds. Przeszkoleñ przeprowadza egzamin pisemny i sporz±dza protokó³
z posiedzenia wg wzoru stanowi±cego za³±cznik nr 9, 9a. 15. W przypadku nie zdanego egzaminu dopuszcza siê dwukrotne
powtórzenie egzaminu w okresie 2 miesiêcy od zakoñczenia przeszkolenia. 15.1. W sytuacji trzykrotnego nie zdania egzaminu nale¿y
skierowaæ pielêgniarkê lub po³o¿n± na kolejne przeszkolenie na okres 3 miesiêcy. 15.2. Koszty ponownego przeszkolenia pokrywa pielêgniarka
lub po³o¿na. 16. Po pozytywnym z³o¿eniu przez pielêgniarkê lub po³o¿n±
egzaminu koñcowego z przeszkolenia Komisja egzaminacyjna przekazuje protokó³
egzaminu, który stanowi podstawê do wydania przez w³a¶ciw± okrêgow± radê pielêgniarek
i po³o¿nych za¶wiadczenia potwierdzaj±cego ukoñczenie przeszkolenia. 16.1. Okrêgowa Rada Pielêgniarek i Po³o¿nych lub
jej Prezydium w drodze uchwa³y wydaje za¶wiadczenie o ukoñczonym
przeszkoleniu i pozytywnie z³o¿onym egzaminie, którego wzór stanowi± za³±czniki
nr 10, 10a. 16.2. Za¶wiadczenie zostaje wpisane do rejestru
wydanych za¶wiadczeñ o przeszkoleniu po okresie niewykonywania zawodu pielêgniarki
lub po³o¿nej d³u¿szym ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat. 16.3. Kopia za¶wiadczenia, o którym mowa w pkt 20
przechowywana jest w aktach osobowych pielêgniarki lub po³o¿nej w³a¶ciwej okrêgowej
izby pielêgniarek i po³o¿nych. 16.4. Koszty ponownego postêpowania egzaminacyjnego,
wystawienia za¶wiadczenia ponosi pielêgniarka, po³o¿na odbywaj±ca
przeszkolenie. 17. Okrêgowa Rada Pielêgniarek i Po³o¿nych aktualizuje
wykaz literatury wskazany w modu³ach. IV. Ramowy program nauczania w ramach przeszkolenia
pielêgniarki lub po³o¿nej, które nie wykonuj± zawodu ³±cznie przez okres d³u¿szy
ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat 1. Tre¶ci programu przeszkolenia wspólne dla pielêgniarek
i po³o¿nych 1) Bezpieczeñstwo
i higiena pracy w placówkach ochrony zdrowia. 2) Profilaktyka
zaka¿eñ szpitalnych. 3) Podstawy
prawne wykonywania zawodu pielêgniarki i zawodu po³o¿nej. 4) Kodeks etyki
zawodowej. Odpowiedzialno¶æ zawodowa pielêgniarki i po³o¿nej. 5) Modele i
teorie pielêgnowania. Teoretyczne podstawy procesu pielêgnowania pacjenta. 2. Program
nauczania dla pielêgniarek A.
Cel ogólnozawodowy Realizacja programu przeszkolenia po okresie
niewykonywania zawodu d³u¿szym ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat ma na celu przygotowanie pielêgniarki
do: 1) samodzielnego wykonywania ¶wiadczeñ niezbêdnych do
zapewnienia kompleksowej opieki nad okre¶lon± grup± pacjentów, 2) realizacji procesu pielêgnowania, 3) rozpoznawania objawów zagro¿enia zdrowia i ¿ycia, 4) postêpowania w stanach zagro¿enia zdrowia i ¿ycia, 5) stosowania skutecznych metod i sposobów
zapobiegania zaka¿eniom szpitalnym, 6) prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci i doros³ych
oraz podejmowania dzia³añ promuj±cych zdrowie, 7) organizowania stanowiska pracy zgodnie z obowi±zuj±cymi
standardami jako¶ci opieki, 8) przestrzegania zasad etyki zawodowej i stosowania
przepisów prawa dotycz±cych wykonywania zawodu pielêgniarki. MODU£ I. Wybrane tre¶ci nauczania realizowane w
oddziale chorób wewnêtrznych Cel modu³u Przygotowanie pielêgniarki do sprawowania profesjonalnej
opieki nad pacjentem ze schorzeniami z zakresu chorób wewnêtrznych. Wykaz umiejêtno¶ci Pielêgniarka po przeszkoleniu w oddziale chorób wewnêtrznych
powinna: 1) rozpoznawaæ i rozwi±zywaæ problemy pielêgnacyjne
pacjentów z podstawowymi schorzeniami z zakresu chorób wewnêtrznych, 2) realizowaæ opiekê nad przewlekle chorym oraz w
stanach terminalnych, zgodnie z ustalonym planem opieki i pielêgnacji, z
zastosowaniem procesu pielêgnowania 3) postêpowaæ w stanach zagro¿enia zdrowia i ¿ycia, 4) przygotowaæ chorego do samoopieki i samopielêgnacji, 5) przygotowaæ chorego do badañ diagnostycznych i
sprawowaæ opiekê po badaniu, 6) promowaæ zdrowie u chorych leczonych zachowawczo, 7) podawaæ leki zgodnie z zasadami farmakoterapii, 8) prowadziæ dokumentacjê medyczn±. Tre¶ci kszta³cenia 1) Organizacja kompleksowej opieki pielêgniarskiej w
oddziale. 2) Promocja i edukacja zdrowotna w oddziale chorób
wewnêtrznych. 3) Profilaktyka zaka¿eñ szpitalnych w oddziale chorób
wewnêtrznych. 4) Kliniczny zarys chorób serca i naczyñ krwiono¶nych,
uk³adu oddechowego, uk³adu trawiennego, uk³adu moczowego, uk³adu
krwiotwórczego, uk³adu ruchu. 5) Udzia³ pielêgniarki w badaniach i zabiegach
diagnostycznych. 6) Farmakoterapia w chorobach wewnêtrznych. 7) ¯ywienie chorego jako element leczenia i pielêgnowania. 8) Proces pielêgnowania pacjenta w wybranych
jednostkach chorobowych. 9) Standardy i procedury stosowane w oddziale chorób
wewnêtrznych. 10) Komunikacja interpersonalna w oddziale. 11) Postêpowanie w stanach zagro¿enia zdrowia i ¿ycia. MODU£ II. Wybrane tre¶ci nauczania realizowane w
oddziale pediatrycznym Cel modu³u Przygotowanie pielêgniarki do sprawowania profesjonalnej
opieki nad dzieckiem z wybranymi jednostkami chorobowymi z zakresu chorób
dzieciêcych. Wykaz umiejêtno¶ci Pielêgniarka po przeszkoleniu w oddziale pediatrycznym
powinna: 1) rozpoznaæ i rozwi±zywaæ problemy pielêgnacyjne u
chorego dziecka, 2) realizowaæ opiekê w wybranych chorobach wieku
niemowlêcego i dzieciêcego, na podstawie ustalonego planu leczenia i pielêgnacji,
z zastosowaniem procesu pielêgnowania, 3) prowadziæ dokumentacjê medyczn±, 4) rozpoznaæ stany zagro¿enia zdrowia i ¿ycia, 5) udzieliæ pierwszej pomocy w stanach zagro¿enia
zdrowia i ¿ycia, 6) ³agodziæ stres u hospitalizowanego dziecka i jego
rodziców lub opiekunów, 7) przygotowaæ dziecko oraz rodziców lub opiekunów do
zabiegów lub badañ diagnostycznych, 8) przygotowaæ dziecko i rodziców do samoopieki i
samopielêgnacji, 9) promowaæ zdrowie u dziecka i jego rodziców lub
opiekunów. Tre¶ci kszta³cenia: 1) Organizacja kompleksowej opieki pielêgniarskiej w
oddziale pediatrycznym. 2) Choroba i hospitalizacja jako stres, z uwzglêdnieniem
okresu rozwoju psychospo³ecznego dziecka. 3) Problemy pielêgnacyjne dziecka przewlekle chorego i
niepe³nosprawnego. 4) Profilaktyka zaka¿eñ w oddziale pediatrycznym. 5) Kliniczny zarys chorób leczonych w oddziale
pediatrycznym: choroby uk³adu oddechowego, uk³adu trawiennego, uk³adu moczowego,
zaburzenia przemiany materii, alergie, choroby zaka¼ne wieku dzieciêcego. 6) Przygotowanie dziecka do badañ diagnostycznych,
udzia³ w badaniach i opieka pielêgniarska po badaniach. 7) Pielêgnowanie dziecka przewlekle i terminalnie
chorego. 8) Komunikacja interpersonalna. 9) Zasady ¿ywienia dziecka zdrowego oraz modyfikacje
zale¿ne od stanu dziecka i jednostki chorobowej. 10) Zasady izolacji dziecka. 11) Ocena stanu zdrowia dziecka, 12) Pierwsza pomoc w stanach zagro¿enia zdrowia i ¿ycia. 13) Proces pielêgnowania dziecka w oddziale
pediatrycznym. 14) Planowanie i realizacja dzia³añ edukacyjnych w
odniesieniu do dziecka i jego rodziców lub opiekunów. 15) Dokumentacja medyczna prowadzona w oddziale
pediatrycznym. MODU£ III. Wybrane tre¶ci nauczania realizowane w
oddziale chirurgicznym Cel modu³u Przygotowanie pielêgniarki do sprawowania profesjonalnej
opieki nad pacjentem z wybranymi jednostkami chorobowymi z zakresu chirurgii. Wykaz umiejêtno¶ci Pielêgniarka po
przeszkoleniu w oddziale chirurgicznym powinna: 1) rozpoznaæ i rozwi±zywaæ problemy pielêgnacyjne w
wybranych jednostkach chorobowych w oddziale chirurgicznym, 2) realizowaæ opiekê w wybranych chorobach chirurgicznych,
na podstawie ustalonego planu leczenia i pielêgnacji, z zastosowaniem procesu
pielêgnowania, 3) rozpoznaæ stany zagro¿enia zdrowia i ¿ycia, 4) udzieliæ pierwszej pomocy w stanach zagro¿enia
zdrowia i ¿ycia, 5) przygotowaæ pacjenta do badañ diagnostycznych, 6) przygotowaæ pacjenta do zabiegu chirurgicznego w
trybie pilnym i planowym, 7) omówiæ zasady postêpowania aseptycznego i
antyseptycznego, 8) zapobiegaæ powik³aniom pooperacyjnym, 9) przygotowaæ pacjenta leczonego chirurgicznie do
samoopieki i samopielêgnacji, 10) udzieliæ pacjentowi lub rodzinie pacjenta
wskazówek dotycz±cych diety, 11) prowadziæ dokumentacjê medyczn± obowi±zuj±c± w
oddziale. Tre¶ci kszta³cenia 1) Kliniczny zarys chorób leczonych w oddziale
chirurgicznym. 2) Przygotowanie pacjenta do zabiegu operacyjnego w
trybie planowym i nag³ym. 3) Pielêgnowanie pacjentów w okresie pooperacyjnym
zgodnie z przyjêtymi w oddziale standardami i procedurami. 4) Farmakoterapia stosowana w oddziale chirurgicznym. 5) Zasady i technika zabiegów pielêgniarskich
wykonywanych w oddziale chirurgicznym. 6) Profilaktyka zaka¿eñ w oddziale chirurgicznym. 7) Komunikacja interpersonalna. 8) Powik³ania pooperacyjne. 9) Edukacja pacjenta leczonego chirurgicznie w
zakresie samoopieki i samopielêgnacji. 10)Dokumentacja medyczna w oddziale chirurgicznym. Literatura obowi±zuj±ca 1. Andres J. (red.): Wytyczne resuscytacji 2010. Polska
Rada Resuscytacji, Kraków 2010. 2. Herold G. i wspó³autorzy: Medycyna wewnêtrzna.
Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy. PZWL, Warszawa 2008. 3. Krawczyñski M.: Propedeutyka pediatrii.
PZWL, Warszawa 2009. 4. Luxner K.L., (red. wyd. pol. Z. Dró¿d¿-Gessner): Pielêgniarstwo
pediatryczne. Elsevier Urban & Partner, Wroc³aw 2006. 5. Noszczyk W. (red.): Chirurgia. PZWL,
Warszawa 2009. 6. ¦lusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K.: Podstawy
pielêgniarstwa. Podrêcznik dla studentów i absolwentów kierunków pielêgniarstwo
i po³o¿nictwo. Tom I, II. Czelej, Lublin 2008. 7. Walewska E. (red.): Podstawy pielêgniarstwa
chirurgicznego. PZWL, Warszawa 2010. 8. Wieczorkowska-Tobis K., Talarska D.: Geriatria i
pielêgniarstwo geriatryczne: podrêcznik dla studiów medycznych. PZWL,
Warszawa 2008. Literatura uzupe³niaj±ca 1. Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M. (red.): Promocja
zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielêgniarstwo i po³o¿nictwo.
Tom I. Czelej, Lublin 2008. 2. Bober-Gheek B. (red.): Podstawy pielêgniarstwa
epidemiologicznego. Elsevier Urban & Partner, Wroc³aw 2006. 3. Brongel L.: Urazy wielonarz±dowe. Krakowskie
Wydawnictwo Medyczne, Kraków 2000. 4. Ciborowska H., Rudnicka A.: Dietetyka. ¯ywienie
zdrowego i chorego cz³owieka. PZWL, Warszawa 2003. 5. Ciechaniewicz W., Grochans E., £o¶ E.: Wstrzykniêcia
¶ródskórne, podskórne, domiê¶niowe i do¿ylne: podrêcznik dla studiów
medycznych. PZWL, Warszawa 2007. 6. Górajek-Jó¼wik J.: Filozofia i teorie pielêgniarstwa.
Czelej, Lublin 2007. 7. Grochowski J. (red.): Urazy u dzieci. PZWL,
Warszawa 2000 8. Heczko P. (red).: Zaka¿enia szpitalne. Podrêcznik
dla zespo³ów kontroli zaka¿eñ. PZWL , Warszawa 2009. 9. Kapa³a W.: Pielêgniarstwo w chirurgii. Wybrane
problemy z praktyki pielêgniarskiej oddzia³ów chirurgii ogólnej. Czelej,
Lublin 2006 10. Kêdziora- Kornatowska K., Muszalik M.: Kompendium
pielêgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej, Lublin 2007. 11. Kiwerski J. (red.): Rehabilitacja medyczna.
PZWL, Warszawa 2006. 12. Kokot F.: Diagnostyka ró¿nicowa objawów
chorobowych. PZWL, Warszawa 2007. 13. Kózka M.: Stany zagro¿enia ¿ycia. Wybrane
standardy opieki i procedury postêpowania pielêgniarskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielloñskiego, Kraków 2001. 14. Kózka M., Pa³aszewska – ¯ywko L.: Procedury
pielêgniarskie. PZWL, Warszawa 2009. 15. Kwiatkowska A., Krajewska – Ku³ak E., Panek W.: Komunikowanie
interpersonalne w pielêgniarstwie. Czelej, Lublin 2003. 16. Marek Z., G³owacki J.: Urazy czaszki i mózgu.
Rozpoznawanie i opiniowanie. Krakowskie Wydawnictwo Medyczne, Kraków 2008. 17. Poznañska S., P³aszewska-¯ywko L.: Wybrane
modele pielêgniarstwa. Podstawa praktyki pielêgniarskiej. Wydawnictwo
Uniwersytetu Jagielloñskiego, Kraków 2001. 18. Rajtar-Cynke G.: Farmakologia. Czelej,
Lublin 2002. 19. Szreter T. (red.): Anestezjologia i intensywna
terapia u dzieci. Elsevier Urban & Partner, Wroc³aw 2007. 20. Szwa³kiewicz E.: Zasady podnoszenia i
przemieszczania pacjentów. Urban & Partner, Wroc³aw 2000. 21. Wroñska I., Mariañski J.: Etyka w pracy pielêgniarskiej.
Czelej, Lublin 2002. 22. Zahradniczek K.: Pielêgniarstwo. Podrêcznik dla
studiów medycznych. PZWL, Warszawa 2004.
3. Program nauczania dla po³o¿nych MODU£ I. Wybrane tre¶ci nauczania realizowane w
oddziale patologii ci±¿y Cel modu³u Przygotowanie po³o¿nej do sprawowania profesjonalnej
opieki nad pacjentk± z wybranymi jednostkami chorobowymi z zakresu
patologii ci±¿y. Wykaz umiejêtno¶ci Po³o¿na po
przeszkoleniu w oddziale patologii ci±¿y powinna: 1) przedstawiæ przyczyny, objawy i diagnostykê w wybranych
jednostkach chorobowych wspó³istniej±cych z ci±¿±, 2) omówiæ cele i metody postêpowania leczniczego i
pielêgnacyjnego w wybranych stanach patologii ci±¿y z zastosowaniem procesu
pielêgnowania, 3) rozpoznaæ stany zagro¿enia zdrowia i ¿ycia, 4) udzieliæ pierwszej pomocy, 5) oceniæ stan ciê¿arnej, 6) przygotowaæ pacjentkê do badañ diagnostycznych, 7) omówiæ zasady leczenia farmakologicznego w wybranych
jednostkach chorobowych z zakresu patologii ci±¿y, 8) przygotowaæ pacjentkê do samoopieki i samopielêgnacji, 9) przygotowaæ pacjentkê do porodu i macierzyñstwa, 10) prowadziæ dokumentacjê medyczn± obowi±zuj±c± w
oddziale. Tre¶ci kszta³cenia 1) Metody diagnostyki i leczenia w wybranych jednostkach
chorobowych z zakresu patologii ci±¿y. 2) Zasady przygotowania ciê¿arnej do zabiegów
diagnostycznych i leczniczych. 3) Proces pielêgnowania ciê¿arnej w wybranych
jednostkach chorobowych z zakresu patologii ci±¿y. 4) Pierwsza pomoc w stanach zagro¿enia zdrowia i ¿ycia. 5) Farmakoterapia w wybranych jednostkach chorobowych
z zakresu patologii ci±¿y. 6) Edukacja ciê¿arnej - przygotowanie do samoopieki i
samopielêgnacji. MODU£ II. Wybrane tre¶ci nauczania realizowane w bloku
porodowym Cel modu³u Przygotowanie po³o¿nej do sprawowania profesjonalnej
opieki nad rodz±c±. Wykaz umiejêtno¶ci Po³o¿na po
przeszkoleniu w bloku porodowym powinna: 1) oceniæ stan ogólny i sytuacjê po³o¿nicz± rodz±cej, 2) prowadziæ proces pielêgnowania kobiety rodz±cej w
przypadku porodu fizjologicznego i patologicznego, 3) prowadziæ poród fizjologiczny, 4) oceniæ stan noworodka wed³ug skali Apgar, 5) rozpoznaæ stany zagro¿enia zdrowia i ¿ycia, 6) udzieliæ pierwszej pomocy, 7) asystowaæ przy porodach zabiegowych i w innych
zabiegach po³o¿niczych, 8) oceniæ zaburzenia w postêpie porodu, 9) omówiæ zasady postêpowania w patologii III okresu
porodu - rêczne wydobycie ³o¿yska, 10) omówiæ zasady postêpowania w patologii IV okresu
porodu - hypotonia i atonia macicy, 11) przygotowaæ rodz±c± do ciêcia cesarskiego, 12) stosowaæ w praktycznym dzia³aniu zasady
profilaktyki zaka¿eñ szpitalnych, 13) prowadziæ dokumentacjê medyczn± obowi±zuj±c± w
bloku porodowym. Tre¶ci kszta³cenia 1) Ocena sytuacji po³o¿niczej rodz±cej oraz rokowanie
przebiegu porodu. 2) Proces pielêgnowania kobiety rodz±cej w przypadku
porodu fizjologicznego i patologicznego - psychoprofilaktyka porodu. 3) Zasady prowadzenia I, II i III okresu porodu. 4) Ocena noworodka z zastosowaniem skali Apgar. 5) Zasady postêpowania z noworodkiem po urodzeniu: - kontakt
skóra – skóra, - karmienie
piersi±, - zapewnienie
ciep³a 6) Zasady asystowania przy porodach zabiegowych i
innych zabiegach po³o¿niczych. 7) Zasady postêpowania w patologii III okresu porodu
(rêczne wydobycie ³o¿yska). 8) Zasady postêpowania w patologii IV okresu porodu
(hypotonia i atonia macicy). 9) Indukcja porodu - przyczyny, rozpoznanie i postêpowanie. 10) Zaburzenia w postêpie porodu - sposób postêpowania. 11) Zasady postêpowania z rodz±c± w przypadku
konfliktu serologicznego. 12) Przygotowanie rodz±cej do ciêcia cesarskiego. 13) Zasady aseptyki i antyseptyki. MODU£ III. Wybrane tre¶ci nauczania z pielêgniarstwa
po³o¿niczego i noworodkowego realizowane w oddziale po³o¿niczo –
noworodkowym, dzia³aj±cym w systemie rooming in Cel modu³u Przygotowanie po³o¿nej do sprawowania profesjonalnej
opieki nad matk± i noworodkiem przebywaj±cymi w oddziale po³o¿niczo - noworodkowym. Wykaz umiejêtno¶ci Po³o¿na po
przeszkoleniu w oddziale po³o¿niczo - noworodkowym powinna: 1) rozpoznaæ i rozwi±zywaæ problemy pielêgnacyjne u
po³o¿nic i noworodków, 2) oceniæ stan noworodka, 3) wykonaæ testy przesiewowe w kierunku
fenyloketonurii, hypotyreozy, mukowiscydozy, wad s³uchu, 4) prowadziæ proces pielêgnowania po³o¿nicy i
noworodka, 5) modyfikowaæ proces pielêgnowania po³o¿nicy z
chorobami wspó³istniej±cymi, 6) rozpoznawaæ stany zagro¿enia zdrowia i ¿ycia, 7) udzieliæ pierwszej pomocy, 8) prowadziæ czynne poradnictwo z zakresu karmienia
naturalnego, 9) prowadziæ edukacjê matki w zakresie opieki nad
noworodkiem i samopielêgnacji w po³ogu, 10) prowadziæ dokumentacjê medyczn± obowi±zuj±c± w
oddziale. Tre¶ci kszta³cenia 1) Zasady organizacji oddzia³u po³o¿niczo –
noworodkowego w systemie rooming in. 2) Zasady pielêgnowania po³o¿nicy i noworodka. 3) Profilaktyka zaka¿eñ w oddziale po³o¿niczo –
noworodkowym. 4) Edukacja w zakresie karmienia piersi± i postêpowanie
w zaburzeniach laktacji. Dziesiêæ kroków do udanego karmienia piersi±. 5) Rola i zadania edukacyjne po³o¿nej w przygotowaniu
po³o¿nicy do samoopieki w okresie po³ogu i opieki nad noworodkiem. 6) Zasady prawid³owego ¿ywienia po³o¿nicy. 7) Fizjologia okresu noworodkowego: a) stany przej¶ciowe, b) testy przesiewowe w kierunku fenyloketonurii,
hypotyreozy, mukowiscydozy, wad s³uchu. 8) Szczepienia ochronne noworodka. 9) Stany zagro¿enia zdrowia i ¿ycia – postêpowanie. 10) Hiperbilirubinemia noworodków: przyczyny, postêpowanie
i leczenie, zasady i rodzaje stosowania fototerapii. 11) Cele i zasady podawania tlenu. MODU£ IV. Wybrane tre¶ci nauczania z pielêgniarstwa
ginekologicznego realizowane w oddziale ginekologicznym Cel modu³u Przygotowanie po³o¿nej do sprawowania profesjonalnej
opieki nad pacjentkami przebywaj±cymi w oddziale ginekologicznym. Wykaz umiejêtno¶ci Po³o¿na po
przeszkoleniu w oddziale ginekologicznym powinna: 1) rozpoznaæ problemy pielêgnacyjne u pacjentek z
chorobami ginekologicznymi, 2) prowadziæ proces pielêgnowania u pacjentek z
chorobami ginekologicznymi, 3) omówiæ przyczyny, objawy i diagnostykê w wybranych
jednostkach chorobowych z zakresu ginekologii, 4) rozpoznaæ stany zagro¿enia zdrowia i ¿ycia oraz
udzieliæ pierwszej pomocy, 5) przygotowaæ pacjentki do zabiegów operacyjnych
planowych i nag³ych, 6) omówiæ zasady postêpowania aseptycznego i
antyseptycznego, 7) zapobiegaæ powik³aniom pooperacyjnym, 8) podawaæ leki zgodnie z zasadami farmakoterapii, 9) przygotowaæ pacjentkê do samoopieki i samopielêgnacji, 10) prowadziæ dokumentacjê medyczn± obowi±zuj±c± w
oddziale ginekologicznym. Tre¶ci kszta³cenia 1) Zasady i techniki zabiegów profilaktycznych, diagnostycznych,
terapeutycznych i rehabilitacyjnych stosowanych w ginekologii. 2) Proces pielêgnowania pacjentki z chorobami
ginekologicznymi. 3) Zasady przygotowania pacjentki do operacji w trybie
planowym i nag³ym. 4) Zasady pielêgnowania pacjentki po zabiegu
operacyjnym. 5) Badania diagnostyczne i lecznicze stosowane w
oddziale ginekologicznym. 6) Pierwsza pomoc w stanie zagro¿enia zdrowia i ¿ycia. 7) Profilaktyka zaka¿eñ w oddziale ginekologicznym. 8) Farmakoterapia w chorobach ginekologicznych. 9) Edukacja pacjentek - przygotowanie do samoopieki i
samopielêgnacji. 10) Psychoterapeutyczna rola po³o¿nej. 11) Profilaktyka chorób ginekologicznych. Literatura obowi±zuj±ca 1. Andres J. (red.): Wytyczne resuscytacji 2010. Polska
Rada Resuscytacji, Kraków 2010. 2. Ba³anda A.: Opieka nad noworodkiem. PZWL,
Warszawa 2009. 3. Bieñ A. (red).: Opieka nad kobiet± ciê¿arn±.
PZWL, Warszawa 2009. 4. Brêborowicz G. H. (red.): Po³o¿nictwo. Podrêcznik
dla po³o¿nych i pielêgniarek. PZWL, Warszawa 2002. 5. Makara- Studziñska M.: Psychologia w po³o¿nictwie
i ginekologii. PZWL, Warszawa 2009. 6. Pisarski T. (red.): Po³o¿nictwo i ginekologia. PZWL,
Warszawa 2002. 7. Szczapa J. (red.): Podstawy neonatologii. PZWL,
Warszawa 2008. 8. Troszyñski M.: Po³o¿nictwo. Æwiczenia. PZWL,
Warszawa 2009. Literatura uzupe³niaj±ca 1. Boley M.: Stany nagl±ce w okresie
oko³oporodowym. PZWL, Warszawa 2009. 2. Borkowski W.: Opieka pielêgniarska nad
noworodkiem. Medycyna Praktyczna, Kraków 2007. 3. Borys B.: Æwiczenia gimnastyczne dla kobiet
oczekuj±cych dziecka. PZWL, Warszawa 2000. 4. Chazan B., Leibschang J. (red.): Postêpowanie w
nag³ych stanach w po³o¿nictwie i ginekologii. PZWL, Warszawa 2002. 5. Dudenhausen J. W., Pschyrembel W.: Po³o¿nictwo
praktyczne i operacje po³o¿nicze. PZWL, Warszawa 2009. 6. Helwich E. (red.): Wcze¶niak. PZWL, Warszawa
2009. 7. Kulik T. B., Gozdek N., Wysokiñski M. (red.): Pielêgniarka
i po³o¿na wobec edukacji zdrowotnej. Wydawnictwo „Werset”, Lublin 2003. 8. £epecka-Klusek C. (red.): Pielêgniarstwo we
wspó³czesnym po³o¿nictwie i ginekologii. Czelej, Lublin 2010. 9. Mikiel-Kostyra K.: Karmienie piersi±. Instytut
Matki i Dziecka, Warszawa 2000. 10. Norwitz E., Schorge J., Po³o¿nictwo i
ginekologia w zarysie. PZWL, Warszawa 2009. 11. Pilewska A. (red.): Opieka nad wcze¶niakiem. PZWL,
Warszawa 2009. 12.Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju: HIV/AIDS
– prawa cz³owieka w miejscu pracy. UNPD, Warszawa 2003. 13.Stadnicka G. (red).: Opieka przedkoncepcyjna. PZWL,
Warszawa 2009. 14.Szajewska H., Albrecht P.: Jak ¿ywiæ niemowlêta
i ma³e dzieci. PZWL, Warszawa 2009. 15.Szczapa J. (red.): Neonatologia. PZWL,
Warszawa 2000. 16.Szreter T. (red.): Anestezjologia i intensywna
terapia u dzieci. Elsevier Urban& Partner, Wroc³aw 2007 |
|