Strona główna
Aktualności
Biblioteka
Biuletyn
Komisje i zespoły
Konferencje
Konkursy
Konsultanci i opinie
Magazyn Pielęgniarki i Położnej
O Izbie
Ośrodek Informacyjno
Edukacyjny
Pielęgniarki i Położne w UE
Zamówienia publiczne
Praca
Prawo
Szkolenia
Ubezpieczenia - nowość
Uchwały
XXV-lecie Samorządu Pielęgniarek i Położnych
Linki
Kontakt
Galeria
Wnioski do pobrania
SMK

Program przeszkolenia, sposób i tryb odbywania

oraz zaliczenia przeszkolenia przez pielêgniarkê[1] lub po³o¿n±[2], które nie wykonuj± zawodu ³±cznie przez okres d³u¿szy ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat

 

Podstawa prawna: art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 1 lipca 2011 roku o samorz±dzie pielêgniarek i po³o¿nych (Dz. U. Nr 174, poz. 1038),

art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielêgniarki i

po³o¿nej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039).

 

I. Cel przeszkolenia

a) przywrócenie uprawnienia do wykonywania zawodu pielêgniarki lub po³o¿nej,

b) przypomnienie, uzupe³nienie i aktualizacja wiedzy zawodowej teoretycznej

i praktycznej,

c) dostosowanie umiejêtno¶ci zawodowych do potrzeb zdrowotnych systemu ochrony zdrowia i potrzeb spo³ecznych.

 

II. Okre¶lenie pojêæ

 

1. Wykonywanie zawodu pielêgniarki, zawodu po³o¿nej

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielêgniarki i po³o¿nej (Dz. U. Nr

174, poz. 1039), wykonywanie zawodu pielêgniarki polega na udzielaniu ¶wiadczeñ zdrowotnych, w szczególno¶ci na:

1) rozpoznawaniu warunków i potrzeb zdrowotnych pacjenta;

2) rozpoznawaniu problemów pielêgnacyjnych pacjenta;

3) planowaniu i sprawowaniu opieki pielêgnacyjnej nad pacjentem;

4) samodzielnym udzielaniu w okre¶lonym zakresie ¶wiadczeñ zapobiegawczych,

diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych oraz medycznych czynno¶ci

ratunkowych;

5) realizacji zleceñ lekarskich w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji;

6) orzekaniu o rodzaju i zakresie ¶wiadczeñ opiekuñczo-pielêgnacyjnych;

7) edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.

 Za wykonywanie zawodu pielêgniarki uwa¿a siê równie¿:

1) nauczanie zawodu pielêgniarki lub po³o¿nej oraz wykonywanie pracy na    rzecz doskonalenia zawodowego pielêgniarek lub po³o¿nych;

2) prowadzenie prac naukowo-badawczych w zakresie pielêgniarstwa;

3) kierowanie i zarz±dzanie zespo³ami pielêgniarek lub po³o¿nych;

4) zatrudnienie w podmiocie leczniczym na stanowiskach administracyjnych, na których wykonuje siê czynno¶ci zwi±zane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej;

5) zatrudnienie w podmiotach zobowi±zanych do finansowania ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej ze ¶rodków publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o ¶wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze ¶rodków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, ze zm.) lub urzêdach te podmioty obs³uguj±cych, w ramach którego wykonuje siê czynno¶ci zwi±zane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej;

6) zatrudnienie w organach administracji publicznej, których zakres dzia³ania obejmuje nadzór nad ochron± zdrowia;

7) pe³nienie s³u¿by na stanowiskach s³u¿bowych w Inspektoracie Wojskowej S³u¿by Zdrowia i innych jednostkach organizacyjnych Si³ Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, na których wykonuje siê czynno¶ci zwi±zane z ochron± zdrowia i opiek± zdrowotn±;

8) pe³nienie s³u¿by na stanowiskach s³u¿bowych w Centralnym Zarz±dzie S³u¿by Wiêziennej i innych stanowiskach S³u¿by Wiêziennej, na których wykonuje siê czynno¶ci zwi±zane z przygotowywaniem, organizowaniem i nadzorem nad udzielaniem ¶wiadczeñ

opieki zdrowotnej przez podmiot leczniczy dla osób pozbawionych wolno¶ci;

9) zatrudnienie w domach pomocy spo³ecznej okre¶lonych w przepisach o pomocy spo³ecznej, z uwzglêdnieniem uprawnieñ zawodowych pielêgniarki okre¶lonych w ustawie;

10) zatrudnienie na stanowisku pielêgniarki w ¿³obku lub klubie dzieciêcym, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dzieæmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45,

poz. 235, z pó¼n. zm.);

11) sprawowanie funkcji z wyboru w organach samorz±du pielêgniarek i po³o¿nych lub wykonywanie pracy na rzecz samorz±du;

12) powo³anie do pe³nienia z wyboru funkcji zwi±zkowej poza zak³adem pracy pielêgniarki, je¿eli z wyboru wynika obowi±zek wykonywania tej funkcji w charakterze pracownika, albo pe³nienie funkcji w zarz±dzie zak³adowej organizacji zwi±zkowej, je¿eli z pe³nieniem tej funkcji jest zwi±zane zwolnienie z obowi±zku ¶wiadczenia pracy.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielêgniarki i po³o¿nej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039), wykonywanie zawodu po³o¿nej polega na udzielaniu ¶wiadczeñ zdrowotnych, w szczególno¶ci na:

1) rozpoznawaniu ci±¿y, sprawowaniu opieki nad kobiet± w przebiegu ci±¿y fizjologicznej, a tak¿e prowadzeniu w okre¶lonym zakresie badañ niezbêdnych w monitorowaniu ci±¿y fizjologicznej;

2) kierowaniu na badania konieczne do jak najwcze¶niejszego rozpoznania ci±¿y wysokiego ryzyka;

3) prowadzeniu porodu fizjologicznego oraz monitorowaniu p³odu z wykorzystaniem aparatury medycznej;

4) przyjmowaniu porodów naturalnych, w przypadku konieczno¶ci tak¿e z naciêciem krocza, a w przypadkach nag³ych tak¿e porodu z po³o¿enia miednicowego;

5) podejmowaniu koniecznych dzia³añ w sytuacjach nag³ych, do czasu przybycia lekarza, w tym rêcznego wydobycia ³o¿yska, a w razie potrzeby rêcznego zbadania macicy;

6) sprawowaniu opieki nad matk± i noworodkiem oraz monitorowaniu przebiegu okresu poporodowego;

7) badaniu noworodków i opiece nad nimi oraz podejmowaniu w razie potrzeby wszelkich  niezbêdnych dzia³añ, w tym natychmiastowej reanimacji;

8) realizacji zleceñ lekarskich w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji;

9) samodzielnym udzielaniu w okre¶lonym zakresie ¶wiadczeñ zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych;

10) profilaktyce chorób kobiecych i patologii po³o¿niczych;

11) rozpoznawaniu u matki lub dziecka objawów nieprawid³owo¶ci wymagaj±cych skierowania do lekarza;

12) sprawowaniu opieki po³o¿niczo-ginekologicznej nad kobiet±;

13) prowadzeniu dzia³alno¶ci edukacyjno-zdrowotnej w zakresie:

a) przygotowania do ¿ycia w rodzinie, metod planowania rodziny oraz ochrony macierzyñstwa i ojcostwa,

b) przygotowywania do rodzicielstwa oraz pe³nego przygotowania do urodzenia dziecka, ³±cznie z poradnictwem na temat higieny i ¿ywienia.

 

 

Za wykonywanie zawodu po³o¿nej uwa¿a siê równie¿:

1) nauczanie zawodu po³o¿nej lub pielêgniarki oraz wykonywanie pracy na rzecz doskonalenia zawodowego po³o¿nych lub pielêgniarek;

2) prowadzenie prac naukowo-badawczych w zakresie wykonywania zawodu po³o¿nej, w szczególno¶ci opieki nad kobiet±, noworodkiem lub rodzin±;

3) kierowanie i zarz±dzanie zespo³ami pielêgniarek lub po³o¿nych;

4) zatrudnienie w podmiocie leczniczym na stanowiskach administracyjnych, na których wykonuje siê czynno¶ci zwi±zane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej;

5) zatrudnienie w podmiotach zobowi±zanych do finansowania ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej ze ¶rodków publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o ¶wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze ¶rodków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z pó¼n. zm.) lub urzêdach te podmioty obs³uguj±cych, w ramach którego wykonuje siê czynno¶ci zwi±zane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej;

6) zatrudnienie w organach administracji publicznej, których zakres dzia³ania obejmuje  nadzór nad ochron± zdrowia;

7) zatrudnienie w domach pomocy spo³ecznej okre¶lonych w przepisach o pomocy

spo³ecznej, z uwzglêdnieniem uprawnieñ zawodowych po³o¿nej okre¶lonych w ustawie;

8) zatrudnienie na stanowisku po³o¿nej w ¿³obku lub klubie dzieciêcym, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dzieæmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, z pó¼n. zm.);

9) sprawowanie funkcji z wyboru w organach samorz±du pielêgniarek i po³o¿nych lub wykonywanie pracy na rzecz samorz±du;

10) powo³anie do pe³nienia z wyboru funkcji zwi±zkowej poza zak³adem pracy po³o¿nej, je¿eli z wyboru wynika obowi±zek wykonywania tej funkcji w charakterze pracownika, albo pe³nienie funkcji w zarz±dzie zak³adowej organizacji zwi±zkowej, je¿eli z pe³nieniem tej funkcji jest zwi±zane zwolnienie z obowi±zku ¶wiadczenia pracy.

 

2. Dokumentowanie okresów zatrudnienia

Udokumentowanie okresów zatrudnienia w zale¿no¶ci od formy zatrudnienia jest mo¿liwe

wy³±cznie na podstawie:

A. Umowy o pracê, w ramach stosunku s³u¿bowego,  w ramach umowy

cywilnoprawnej                                                                                              - ¶wiadectwo pracy, za¶wiadczenie o zatrudnieniu lub

o wykonywaniu umowy na realizacjê ¶wiadczeñ zdrowotnych

B. w ramach wolontariatu

- za¶wiadczenie z podmiotu leczniczego z zakresem

wykonywanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, kopia

porozumienia z placówk±, w której odbywa³ siê wolontariat

C. w ramach praktyk zawodowych - wymienionych w art. 5 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dzia³alno¶ci leczniczej

- dokumentacja potwierdzaj±ca prowadzon± dzia³alno¶æ, np. umowa o realizacjê ¶wiadczeñ zdrowotnych z: podmiotem leczniczym, Narodowym Funduszem Zdrowia, zak³adem pracy chronionej                                                         - dokumentacja medyczna

D. wykonywanie zawodu (praca) za granic±

- za¶wiadczenie o okresie zatrudnienia na stanowisku pielêgniarki, po³o¿nej wystawione przez pracodawcê lub inny dokument potwierdzaj±cy wykonywanie zawodu pielêgniarki lub po³o¿nej oraz dokument potwierdzaj±cy uznanie kwalifikacji w zawodzie pielêgniarki lub po³o¿nej

w danym pañstwie.

 

3. Okres niewykonywania zawodu pielêgniarki, zawodu po³o¿nej

Niewykonywaniem zawodu obliguj±cym pielêgniarkê lub po³o¿n± do odbycia przeszkolenia jest nie podejmowanie czynno¶ci zawodowych przez okres d³u¿szy ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat od:

- ukoñczenia szko³y zawodowej,

- ukoñczenia sta¿u podyplomowego,

- ustania ostatniego stosunku zatrudnienia, bez wzglêdu na jego formê,

- zaprzestania prowadzenia indywidualnej lub grupowej praktyki zawodowej.

Za niewykonywanie zawodu uznaje siê równie¿ przebywanie na urlopie wychowawczym, urlopie bezp³atnym.

 

4. Koszty przeszkolenia

1. Koszty przeszkolenia, w przypadku gdy pielêgniarka lub po³o¿na powraca do pracy po urlopie wychowawczym, d³u¿szym ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat, winien pokryæ pracodawca, poniewa¿ zainteresowana ca³y czas pozostaje w stosunku pracy.

2. W przypadku pielêgniarki lub po³o¿nej zarejestrowanych w urzêdach pracy jako bezrobotne, istnieje mo¿liwo¶æ ubiegania siê przez ni± o ¶rodki finansowe w celu pokrycia kosztów przeszkolenia.

3. W przypadku kiedy koszty przeszkolenia nie zostan± pokryte w trybie okre¶lonym w pkt 1 lub 2, koszty te ponosi pielêgniarka lub po³o¿na.

5. Czas trwania przeszkolenia

1) Przeszkolenie, odbywane zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 15 lipca 2011r. o zawodach pielêgniarki i po³o¿nej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039), na podstawie zatwierdzonego przez w³a¶ciw± okrêgow± radê pielêgniarek i po³o¿nych programu przeszkolenia w przypadku niewykonywania zawodu przez okres d³u¿szy ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat, nie mo¿e trwaæ krócej ni¿ trzy miesi±ce i nie d³u¿ej ni¿ sze¶æ miesiêcy.

2) Czas trwania przeszkolenia ustala okrêgowa rada pielêgniarek i po³o¿nych lub jej prezydium, indywidualnie dla ka¿dego wnioskodawcy, po ocenie z³o¿onych dokumentów pod wzglêdem formalnoprawnym. Zaleca siê, aby czas przedmiotowego przeszkolenia by³ ustalony w zale¿no¶ci od d³ugo¶ci okresu niewykonywania zawodu i wynosi³:

a) okres niewykonywania zawodu obejmuj±cy: powy¿ej 5 do 10 lat – przeszkolenie w wymiarze nie mniej ni¿ 3 miesi±ce,

b) okres niewykonywania zawodu, powy¿ej 10 do 15 lat – przeszkolenie w wymiarze nie mniej ni¿ 4 miesi±ce,

c) okres niewykonywania zawodu, powy¿ej 15 do 20 lat – przeszkolenie w wymiarze nie mniej ni¿ 5 miesiêcy,

d) okres niewykonywania zawodu, powy¿ej 20 lat – przeszkolenie w wymiarze 6 miesiêcy.

3) Czas trwania przeszkolenia w poszczególnych oddzia³ach ustala Okrêgowa Rada Pielêgniarek i Po³o¿nych lub jej Prezydium, indywidualnie dla ka¿dego wnioskodawcy, po ustaleniu okresu trwania przeszkolenia, o którym mowa w pkt 2).

4) W przypadku zawarcia umowy z Urzêdem Pracy ORPIP lub jej Prezydium, ustala godzinowy wymiar czasu trwania przeszkolenia, jednak nie mniej ni¿ 140 godzin miesiêcznie, tj. 20 dni roboczych x 7 godzin zegarowych.

 

6. Program przeszkolenia – wykaz podstawowych oddzia³ów

Maj±c na uwadze konieczno¶æ odnowienia wiedzy i umiejêtno¶ci praktycznych przez pielêgniarki i po³o¿ne powracaj±ce do wykonywania zawodu oraz czas, w którym pielêgniarka i po³o¿na nie wykonywa³y zawodu, ramowy program przeszkolenia powinien obejmowaæ:

1) w przypadku pielêgniarki - przeszkolenie praktyczne w oddzia³ach: internistycznym, chirurgicznym, pediatrycznym. Dopuszczalne jest w ramach przeszkolenia zmniejszenie godzin pracy w oddzia³ach podstawowych na rzecz przeszkolenia w oddziale intensywnej terapii,

2) w przypadku po³o¿nej - przeszkolenie praktyczne w oddzia³ach: patologii ci±¿y, bloku porodowym, po³o¿niczo - noworodkowym dzia³aj±cym w systemie rooming in oraz ginekologicznym. Dopuszczalne jest w ramach przeszkolenia zmniejszenie godzin pracy w oddzia³ach podstawowych na rzecz przeszkolenia w oddziale patologii noworodka.

 

III. Sposób i tryb odbywania oraz zaliczenia przeszkolenia

1. Pielêgniarka lub po³o¿na sk³ada wniosek do okrêgowej rady pielêgniarek i po³o¿nych o skierowanie na przeszkolenie w przypadku niewykonywania zawodu d³u¿ej ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat. Wzór wniosku stanowi za³±cznik nr 11, 11a.

Pielêgniarka lub po³o¿na odbywa przeszkolenie na podstawie z³o¿onego wniosku o skierowanie na przeszkolenie w przypadku niewykonywania zawodu d³u¿ej ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat.

2. Przeszkolenie mo¿e odbyæ siê równie¿ na podstawie umowy o pracê u pracodawcy, który zatrudnia albo ma zamiar zatrudniæ pielêgniarkê lub po³o¿n±, które nie wykonuj± zawodu ³±cznie przez okres d³u¿szy ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat, z zachowaniem warunków okre¶lonych w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielêgniarki i po³o¿nej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039) albo na zasadach okre¶lonych w niniejszym dokumencie.

3. Pielêgniarka lub po³o¿na przed przyst±pieniem do przeszkolenia powinna posiadaæ aktualne za¶wiadczenie o stanie zdrowia do celów sanitarno – epidemiologicznych, aktualne za¶wiadczenie lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazañ do wykonywania zawodu pielêgniarki lub po³o¿nej, ubezpieczenie OC, NNW i od zaka¿eñ po ekspozycji; zalecane jest udokumentowane szczepienie przeciwko WZW typu B.                                            4. Przeszkolenie pielêgniarki lub po³o¿nej odbywa siê na podstawie skierowania, pod kierunkiem opiekunów.                                                                         Wzór skierowania stanowi za³±cznik nr 2.

5. Nadzór nad prowadzonym przeszkoleniem sprawuje Koordynator wskazany przez kierownika podmiotu leczniczego, w porozumieniu z okrêgow± rad± pielêgniarek i po³o¿nych.                                                                                                                            Do zadañ Koordynatora nale¿y w szczególno¶ci:

a) przedstawienie programu i harmonogramu przeszkolenia osobie odbywaj±cej przeszkolenie,

b) hospitowanie przebiegu przeszkolenia,

c) pomoc w rozwi±zywaniu problemów zawodowych i udzielanie indywidualnych konsultacji osobie odbywaj±cej przeszkolenie,

d) u³atwienie dostêpu do fachowej literatury,

e) zbieranie opinii o przebiegu przeszkolenia we wskazanych w programie

oddzia³ach.

6. Pielêgniarka lub po³o¿na rozpoczyna przeszkolenie zajêciami teoretycznymi z zakresu bezpieczeñstwa i higieny pracy, podstaw prawnych wykonywania zawodu, wybranych zagadnieñ prawa pracy oraz zaka¿eñ szpitalnych, prowadzonymi przez: Koordynatora szkolenia, inspektora BHP, pielêgniarkê epidemiologiczn± szpitala.

7. W dniu rozpoczêcia przeszkolenia pielêgniarka lub po³o¿na otrzymuje:

a) ramowy program nauczania zawarty w za³±czniku nr 1

b) harmonogram zajêæ (praktycznych) w ramach przeszkolenia w danym oddziale,

c) wykaz umiejêtno¶ci bêd±cych przedmiotem kszta³cenia, które s± podstaw± zaliczenia przeszkolenia,

d) kartê przeszkolenia cz±stkowego, której wzór stanowi± za³±czniki nr 5, 5a,

d) regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego (do zapoznania siê).

8. Podstaw± dopuszczenia do egzaminu koñcowego jest uzyskanie pozytywnej oceny z przeszkolenia praktycznego (obejmuj±cego przeszkolenia cz±stkowe we wskazanych oddzia³ach) i 100% obecno¶æ.

9. W przypadku nieobecno¶ci usprawiedliwionej konieczne jest wyd³u¿enie okresu przeszkolenia w danej placówce adekwatnie do czasu nieobecno¶ci.

9.1 W przypadku uzyskania oceny negatywnej z przeszkoleñ cz±stkowych (w poszczególnych oddzia³ach) koordynator przeszkolenia mo¿e wyst±piæ do okrêgowej rady z wnioskiem o wyd³u¿enie okresu przeszkolenia praktycznego.

10. Przeszkolenie w oddzia³ach szpitalnych odbywa siê pod kierunkiem opiekuna przeszkolenia cz±stkowego zatrudnionego w danej komórce organizacyjnej.

10.1. Opiekunem przeszkolenia cz±stkowego mo¿e byæ pielêgniarka lub po³o¿na, która posiada co najmniej 5 – letnie do¶wiadczenie zawodowe.

10.2. Do zadañ opiekuna przeszkolenia cz±stkowego nale¿y:

a) instrukta¿ wstêpny (zapoznanie z celem przeszkolenia, z organizacj± pracy w oddziale, wyposa¿eniem placówki, personelem oddzia³u, zakresem udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, standardami i procedurami obowi±zuj±cymi w danej placówce),

b) instrukta¿ bie¿±cy (organizacja pracy, kontrola prawid³owo¶ci wykonywanych czynno¶ci zawodowych, pomoc w rozwi±zywaniu problemów),

c) instrukta¿ koñcowy (omówienie i podsumowanie wykonywanych czynno¶ci

zawodowych, ocena aktualizowanych wiadomo¶ci i umiejêtno¶ci, wpis do Arkusza oceny pielêgniarki lub po³o¿nej, którego wzór stanowi za³±cznik

nr 6, 6a.

10.3. Szczegó³owy zakres obowi±zków opiekuna przeszkolenia cz±stkowego okre¶la za³±cznik nr 3.

11. Obowi±zki i uprawnienia pielêgniarki lub po³o¿nej odbywaj±cej przeszkolenie okre¶la za³±cznik nr 4, 4a.

12. Po odbyciu przeszkolenia, w ka¿dym z wyznaczonych oddzia³ów, pielêgniarka lub po³o¿na podlega ocenie przez opiekuna przeszkolenia cz±stkowego.

12.1. Do oceny pielêgniarki lub po³o¿nej odbywaj±cej przeszkolenie s³u¿y Arkusz oceny pielêgniarki lub po³o¿nej, w którym za ka¿dy oceniany temat przyznaje siê 0 – 3 punktów.

12.2. Ocenie podlegaj± umiejêtno¶ci ogólne i umiejêtno¶ci zwi±zane z: organizowaniem

procesu pielêgnowania, dzia³alno¶ci± pielêgnacyjn± wobec pacjentów

hospitalizowanych w oddzia³ach zachowawczych oraz dzia³alno¶ci± pielêgnacyjn± wobec pacjentów hospitalizowanych w oddzia³ach zabiegowych.

12.3. Po ukoñczeniu przeszkolenia cz±stkowego opiekunowie wystawiaj± za¶wiadczenie, którego wzór stanowi± za³±czniki nr 7, 7a i przekazuj± Koordynatorowi przeszkolenia.

13. Po ukoñczeniu przeszkolenia cz±stkowego we wszystkich wskazanych oddzia³ach Koordynator przeszkolenia wystawia Za¶wiadczenie o przeszkoleniu po okresie niewykonywania zawodu d³u¿szym ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat, odbytym w podmiocie leczniczym, którego wzór stanowi± za³±czniki nr 8, 8a.

13.1. Po odbyciu przeszkolenia Koordynator przekazuje kompletn± dokumentacjê do Okrêgowej Rady Pielêgniarek i Po³o¿nych, na któr± sk³adaj± siê za³±czniki nr: 5, 5a, 6, 6a, 7, 7a.

 

14. Przeszkolenie koñczy siê egzaminem teoretycznym przeprowadzonym w formie pisemnej. Formê egzaminu ustala Okrêgowa Rada Pielêgniarek i Po³o¿nych.

14.1. Egzamin przeprowadza Komisja ds. Przeszkoleñ .                                         14.2. Komisja ds. Przeszkoleñ  przeprowadza egzamin pisemny i sporz±dza protokó³ z posiedzenia wg wzoru stanowi±cego za³±cznik nr 9,  9a.

15. W przypadku nie zdanego egzaminu dopuszcza siê dwukrotne powtórzenie egzaminu w okresie 2 miesiêcy od zakoñczenia przeszkolenia.

15.1. W sytuacji trzykrotnego nie zdania egzaminu nale¿y skierowaæ pielêgniarkê lub po³o¿n± na kolejne przeszkolenie na okres 3 miesiêcy.

15.2. Koszty ponownego przeszkolenia pokrywa pielêgniarka lub po³o¿na.

16. Po pozytywnym z³o¿eniu przez pielêgniarkê lub po³o¿n± egzaminu koñcowego z przeszkolenia Komisja egzaminacyjna przekazuje protokó³ egzaminu, który stanowi podstawê do wydania przez w³a¶ciw± okrêgow± radê pielêgniarek i po³o¿nych za¶wiadczenia potwierdzaj±cego ukoñczenie przeszkolenia.

16.1. Okrêgowa Rada Pielêgniarek i Po³o¿nych lub jej Prezydium w drodze uchwa³y wydaje za¶wiadczenie o ukoñczonym przeszkoleniu i pozytywnie z³o¿onym egzaminie, którego wzór stanowi± za³±czniki nr 10, 10a.

16.2. Za¶wiadczenie zostaje wpisane do rejestru wydanych za¶wiadczeñ o przeszkoleniu po okresie niewykonywania zawodu pielêgniarki lub po³o¿nej d³u¿szym ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat.

16.3. Kopia za¶wiadczenia, o którym mowa w pkt 20 przechowywana jest w aktach osobowych pielêgniarki lub po³o¿nej w³a¶ciwej okrêgowej izby pielêgniarek i po³o¿nych.

16.4. Koszty ponownego postêpowania egzaminacyjnego, wystawienia za¶wiadczenia ponosi pielêgniarka, po³o¿na odbywaj±ca przeszkolenie.

17. Okrêgowa Rada Pielêgniarek i Po³o¿nych aktualizuje wykaz literatury wskazany w modu³ach.                                                                

 

IV. Ramowy program nauczania w ramach przeszkolenia pielêgniarki lub po³o¿nej, które nie wykonuj± zawodu ³±cznie przez okres d³u¿szy ni¿ 5 lat w okresie ostatnich 6 lat

 

1. Tre¶ci programu przeszkolenia wspólne dla pielêgniarek i po³o¿nych

 1) Bezpieczeñstwo i higiena pracy w placówkach ochrony zdrowia.

 2) Profilaktyka zaka¿eñ szpitalnych.

 3) Podstawy prawne wykonywania zawodu pielêgniarki i zawodu po³o¿nej.

 4) Kodeks etyki zawodowej. Odpowiedzialno¶æ zawodowa pielêgniarki i  po³o¿nej.

 5) Modele i teorie pielêgnowania. Teoretyczne podstawy procesu  pielêgnowania pacjenta.

 

  2. Program nauczania dla pielêgniarek

 

A.      Cel ogólnozawodowy

Realizacja programu przeszkolenia po okresie niewykonywania zawodu d³u¿szym ni¿ 5 lat w

okresie ostatnich 6 lat ma na celu przygotowanie pielêgniarki do:

1) samodzielnego wykonywania ¶wiadczeñ niezbêdnych do zapewnienia kompleksowej opieki nad okre¶lon± grup± pacjentów,

2) realizacji procesu pielêgnowania,

3) rozpoznawania objawów zagro¿enia zdrowia i ¿ycia,

4) postêpowania w stanach zagro¿enia zdrowia i ¿ycia,

5) stosowania skutecznych metod i sposobów zapobiegania zaka¿eniom szpitalnym,

6) prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci i doros³ych oraz podejmowania dzia³añ promuj±cych zdrowie,

7) organizowania stanowiska pracy zgodnie z obowi±zuj±cymi standardami jako¶ci opieki,

8) przestrzegania zasad etyki zawodowej i stosowania przepisów prawa dotycz±cych wykonywania zawodu pielêgniarki.

 

MODU£ I. Wybrane tre¶ci nauczania realizowane w oddziale chorób

wewnêtrznych

 

Cel modu³u

Przygotowanie pielêgniarki do sprawowania profesjonalnej opieki nad pacjentem ze schorzeniami z zakresu chorób wewnêtrznych.

 

Wykaz umiejêtno¶ci

Pielêgniarka po przeszkoleniu w oddziale chorób wewnêtrznych powinna:

1) rozpoznawaæ i rozwi±zywaæ problemy pielêgnacyjne pacjentów z podstawowymi schorzeniami z zakresu chorób wewnêtrznych,

2) realizowaæ opiekê nad przewlekle chorym oraz w stanach terminalnych, zgodnie z ustalonym planem opieki i pielêgnacji, z zastosowaniem procesu pielêgnowania

3) postêpowaæ w stanach zagro¿enia zdrowia i ¿ycia,

4) przygotowaæ chorego do samoopieki i samopielêgnacji,

5) przygotowaæ chorego do badañ diagnostycznych i sprawowaæ opiekê po badaniu,

6) promowaæ zdrowie u chorych leczonych zachowawczo,

7) podawaæ leki zgodnie z zasadami farmakoterapii,

8) prowadziæ dokumentacjê medyczn±.

 

Tre¶ci kszta³cenia

1) Organizacja kompleksowej opieki pielêgniarskiej w oddziale.

2) Promocja i edukacja zdrowotna w oddziale chorób wewnêtrznych.

3) Profilaktyka zaka¿eñ szpitalnych w oddziale chorób wewnêtrznych.

4) Kliniczny zarys chorób serca i naczyñ krwiono¶nych, uk³adu oddechowego, uk³adu trawiennego, uk³adu moczowego, uk³adu krwiotwórczego, uk³adu ruchu.

5) Udzia³ pielêgniarki w badaniach i zabiegach diagnostycznych.

6) Farmakoterapia w chorobach wewnêtrznych.

7) ¯ywienie chorego jako element leczenia i pielêgnowania.

8) Proces pielêgnowania pacjenta w wybranych jednostkach chorobowych.

9) Standardy i procedury stosowane w oddziale chorób wewnêtrznych.

10) Komunikacja interpersonalna w oddziale.

11) Postêpowanie w stanach zagro¿enia zdrowia i ¿ycia.

 

MODU£ II. Wybrane tre¶ci nauczania realizowane w oddziale pediatrycznym

 

Cel modu³u

Przygotowanie pielêgniarki do sprawowania profesjonalnej opieki nad dzieckiem z wybranymi jednostkami chorobowymi z zakresu chorób dzieciêcych.

 

Wykaz umiejêtno¶ci

Pielêgniarka po przeszkoleniu w oddziale pediatrycznym powinna:

1) rozpoznaæ i rozwi±zywaæ problemy pielêgnacyjne u chorego dziecka,

2) realizowaæ opiekê w wybranych chorobach wieku niemowlêcego i dzieciêcego, na podstawie ustalonego planu leczenia i pielêgnacji, z zastosowaniem procesu pielêgnowania,

3) prowadziæ dokumentacjê medyczn±,

4) rozpoznaæ stany zagro¿enia zdrowia i ¿ycia,

5) udzieliæ pierwszej pomocy w stanach zagro¿enia zdrowia i ¿ycia,

6) ³agodziæ stres u hospitalizowanego dziecka i jego rodziców lub opiekunów,

7) przygotowaæ dziecko oraz rodziców lub opiekunów do zabiegów lub badañ

diagnostycznych,

8) przygotowaæ dziecko i rodziców do samoopieki i samopielêgnacji,

9) promowaæ zdrowie u dziecka i jego rodziców lub opiekunów.

 

Tre¶ci kszta³cenia:

1) Organizacja kompleksowej opieki pielêgniarskiej w oddziale pediatrycznym.

2) Choroba i hospitalizacja jako stres, z uwzglêdnieniem okresu rozwoju

psychospo³ecznego dziecka.

3) Problemy pielêgnacyjne dziecka przewlekle chorego i niepe³nosprawnego.

4) Profilaktyka zaka¿eñ w oddziale pediatrycznym.

5) Kliniczny zarys chorób leczonych w oddziale pediatrycznym: choroby uk³adu oddechowego, uk³adu trawiennego, uk³adu moczowego, zaburzenia przemiany materii, alergie, choroby zaka¼ne wieku dzieciêcego.

6) Przygotowanie dziecka do badañ diagnostycznych, udzia³ w badaniach i opieka pielêgniarska po badaniach.

7) Pielêgnowanie dziecka przewlekle i terminalnie chorego.

8) Komunikacja interpersonalna.

9) Zasady ¿ywienia dziecka zdrowego oraz modyfikacje zale¿ne od stanu dziecka i jednostki chorobowej.

10) Zasady izolacji dziecka.

11) Ocena stanu zdrowia dziecka,

12) Pierwsza pomoc w stanach zagro¿enia zdrowia i ¿ycia.

13) Proces pielêgnowania dziecka w oddziale pediatrycznym.

14) Planowanie i realizacja dzia³añ edukacyjnych w odniesieniu do dziecka i jego rodziców lub opiekunów.

15) Dokumentacja medyczna prowadzona w oddziale pediatrycznym.

 

MODU£ III. Wybrane tre¶ci nauczania realizowane w oddziale chirurgicznym

 

Cel modu³u

Przygotowanie pielêgniarki do sprawowania profesjonalnej opieki nad pacjentem z wybranymi jednostkami chorobowymi z zakresu chirurgii.

 

Wykaz umiejêtno¶ci

Pielêgniarka po przeszkoleniu w oddziale chirurgicznym powinna:

1) rozpoznaæ i rozwi±zywaæ problemy pielêgnacyjne w wybranych jednostkach chorobowych w oddziale chirurgicznym,

2) realizowaæ opiekê w wybranych chorobach chirurgicznych, na podstawie ustalonego planu leczenia i pielêgnacji, z zastosowaniem procesu pielêgnowania,

3) rozpoznaæ stany zagro¿enia zdrowia i ¿ycia,

4) udzieliæ pierwszej pomocy w stanach zagro¿enia zdrowia i ¿ycia,

5) przygotowaæ pacjenta do badañ diagnostycznych,

6) przygotowaæ pacjenta do zabiegu chirurgicznego w trybie pilnym i planowym,

7) omówiæ zasady postêpowania aseptycznego i antyseptycznego,

8) zapobiegaæ powik³aniom pooperacyjnym,

9) przygotowaæ pacjenta leczonego chirurgicznie do samoopieki i samopielêgnacji,

10) udzieliæ pacjentowi lub rodzinie pacjenta wskazówek dotycz±cych diety,

11) prowadziæ dokumentacjê medyczn± obowi±zuj±c± w oddziale.

 

Tre¶ci kszta³cenia

1) Kliniczny zarys chorób leczonych w oddziale chirurgicznym.

2) Przygotowanie pacjenta do zabiegu operacyjnego w trybie planowym i nag³ym.

3) Pielêgnowanie pacjentów w okresie pooperacyjnym zgodnie z przyjêtymi w oddziale standardami i procedurami.

4) Farmakoterapia stosowana w oddziale chirurgicznym.

5) Zasady i technika zabiegów pielêgniarskich wykonywanych w oddziale

chirurgicznym.

6) Profilaktyka zaka¿eñ w oddziale chirurgicznym.

7) Komunikacja interpersonalna.

8) Powik³ania pooperacyjne.

9) Edukacja pacjenta leczonego chirurgicznie w zakresie samoopieki i samopielêgnacji.

10)Dokumentacja medyczna w oddziale chirurgicznym.

 

 

Literatura obowi±zuj±ca

1. Andres J. (red.): Wytyczne resuscytacji 2010. Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2010.

2. Herold G. i wspó³autorzy: Medycyna wewnêtrzna. Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy. PZWL, Warszawa 2008.

3. Krawczyñski M.: Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa 2009.

4. Luxner K.L., (red. wyd. pol. Z. Dró¿d¿-Gessner): Pielêgniarstwo pediatryczne. Elsevier Urban & Partner, Wroc³aw 2006.

5. Noszczyk W. (red.): Chirurgia. PZWL, Warszawa 2009.

6. ¦lusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K.: Podstawy pielêgniarstwa. Podrêcznik dla studentów i absolwentów kierunków pielêgniarstwo i po³o¿nictwo. Tom I, II. Czelej, Lublin 2008.

7. Walewska E. (red.): Podstawy pielêgniarstwa chirurgicznego. PZWL, Warszawa 2010.

8. Wieczorkowska-Tobis K., Talarska D.: Geriatria i pielêgniarstwo geriatryczne: podrêcznik dla studiów medycznych. PZWL, Warszawa 2008.

 

Literatura uzupe³niaj±ca

1. Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M. (red.): Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielêgniarstwo i po³o¿nictwo. Tom I. Czelej, Lublin 2008.

2. Bober-Gheek B. (red.): Podstawy pielêgniarstwa epidemiologicznego. Elsevier Urban & Partner, Wroc³aw 2006.

3. Brongel L.: Urazy wielonarz±dowe. Krakowskie Wydawnictwo Medyczne,

Kraków 2000.

4. Ciborowska H., Rudnicka A.: Dietetyka. ¯ywienie zdrowego i chorego cz³owieka. PZWL, Warszawa 2003.

5. Ciechaniewicz W., Grochans E., £o¶ E.: Wstrzykniêcia ¶ródskórne, podskórne, domiê¶niowe i do¿ylne: podrêcznik dla studiów medycznych. PZWL, Warszawa 2007.

6. Górajek-Jó¼wik J.: Filozofia i teorie pielêgniarstwa. Czelej, Lublin 2007.

7. Grochowski J. (red.): Urazy u dzieci. PZWL, Warszawa 2000

8. Heczko P. (red).: Zaka¿enia szpitalne. Podrêcznik dla zespo³ów kontroli zaka¿eñ. PZWL , Warszawa 2009.

9. Kapa³a W.: Pielêgniarstwo w chirurgii. Wybrane problemy z praktyki pielêgniarskiej oddzia³ów chirurgii ogólnej. Czelej, Lublin 2006

10. Kêdziora- Kornatowska K., Muszalik M.: Kompendium pielêgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej, Lublin 2007.

11. Kiwerski J. (red.): Rehabilitacja medyczna. PZWL, Warszawa 2006.

12. Kokot F.: Diagnostyka ró¿nicowa objawów chorobowych. PZWL, Warszawa 2007.

13. Kózka M.: Stany zagro¿enia ¿ycia. Wybrane standardy opieki i procedury

postêpowania pielêgniarskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielloñskiego, Kraków 2001.

14. Kózka M., Pa³aszewska – ¯ywko L.: Procedury pielêgniarskie. PZWL, Warszawa 2009.

15. Kwiatkowska A., Krajewska – Ku³ak E., Panek W.: Komunikowanie interpersonalne w pielêgniarstwie. Czelej, Lublin 2003.

16. Marek Z., G³owacki J.: Urazy czaszki i mózgu. Rozpoznawanie i opiniowanie. Krakowskie Wydawnictwo Medyczne, Kraków 2008.

17. Poznañska S., P³aszewska-¯ywko L.: Wybrane modele pielêgniarstwa. Podstawa praktyki pielêgniarskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielloñskiego, Kraków 2001.

18. Rajtar-Cynke G.: Farmakologia. Czelej, Lublin 2002.

19. Szreter T. (red.): Anestezjologia i intensywna terapia u dzieci. Elsevier Urban & Partner, Wroc³aw 2007.

20. Szwa³kiewicz E.: Zasady podnoszenia i przemieszczania pacjentów. Urban & Partner, Wroc³aw 2000.

21. Wroñska I., Mariañski J.: Etyka w pracy pielêgniarskiej. Czelej, Lublin 2002.

22. Zahradniczek K.: Pielêgniarstwo. Podrêcznik dla studiów medycznych. PZWL, Warszawa 2004.

 

                 3. Program nauczania dla po³o¿nych

 

MODU£ I. Wybrane tre¶ci nauczania realizowane w oddziale patologii ci±¿y

 

Cel modu³u

Przygotowanie po³o¿nej do sprawowania profesjonalnej opieki nad pacjentk±

z wybranymi jednostkami chorobowymi z zakresu patologii ci±¿y.

 

Wykaz umiejêtno¶ci

Po³o¿na po przeszkoleniu w oddziale patologii ci±¿y powinna:

1) przedstawiæ przyczyny, objawy i diagnostykê w wybranych jednostkach chorobowych wspó³istniej±cych z ci±¿±,

2) omówiæ cele i metody postêpowania leczniczego i pielêgnacyjnego w wybranych stanach patologii ci±¿y z zastosowaniem procesu pielêgnowania,

3) rozpoznaæ stany zagro¿enia zdrowia i ¿ycia,

4) udzieliæ pierwszej pomocy,

5) oceniæ stan ciê¿arnej,

6) przygotowaæ pacjentkê do badañ diagnostycznych,

7) omówiæ zasady leczenia farmakologicznego w wybranych jednostkach chorobowych z zakresu patologii ci±¿y,

8) przygotowaæ pacjentkê do samoopieki i samopielêgnacji,

9) przygotowaæ pacjentkê do porodu i macierzyñstwa,

10) prowadziæ dokumentacjê medyczn± obowi±zuj±c± w oddziale.

 

Tre¶ci kszta³cenia

1) Metody diagnostyki i leczenia w wybranych jednostkach chorobowych z zakresu patologii ci±¿y.

2) Zasady przygotowania ciê¿arnej do zabiegów diagnostycznych i leczniczych.

3) Proces pielêgnowania ciê¿arnej w wybranych jednostkach chorobowych z zakresu

patologii ci±¿y.

4) Pierwsza pomoc w stanach zagro¿enia zdrowia i ¿ycia.

5) Farmakoterapia w wybranych jednostkach chorobowych z zakresu patologii ci±¿y.

6) Edukacja ciê¿arnej - przygotowanie do samoopieki i samopielêgnacji.

 

 

MODU£ II. Wybrane tre¶ci nauczania realizowane w bloku porodowym

 

Cel modu³u

Przygotowanie po³o¿nej do sprawowania profesjonalnej opieki nad rodz±c±.

 

Wykaz umiejêtno¶ci

Po³o¿na po przeszkoleniu w bloku porodowym powinna:

1) oceniæ stan ogólny i sytuacjê po³o¿nicz± rodz±cej,

2) prowadziæ proces pielêgnowania kobiety rodz±cej w przypadku porodu fizjologicznego i patologicznego,

3) prowadziæ poród fizjologiczny,

4) oceniæ stan noworodka wed³ug skali Apgar,

5) rozpoznaæ stany zagro¿enia zdrowia i ¿ycia,

6) udzieliæ pierwszej pomocy,

7) asystowaæ przy porodach zabiegowych i w innych zabiegach po³o¿niczych,

8) oceniæ zaburzenia w postêpie porodu,

9) omówiæ zasady postêpowania w patologii III okresu porodu - rêczne wydobycie ³o¿yska,

10) omówiæ zasady postêpowania w patologii IV okresu porodu - hypotonia i atonia macicy,

11) przygotowaæ rodz±c± do ciêcia cesarskiego,

12) stosowaæ w praktycznym dzia³aniu zasady profilaktyki zaka¿eñ szpitalnych,

13) prowadziæ dokumentacjê medyczn± obowi±zuj±c± w bloku porodowym.

 

Tre¶ci kszta³cenia

1) Ocena sytuacji po³o¿niczej rodz±cej oraz rokowanie przebiegu porodu.

2) Proces pielêgnowania kobiety rodz±cej w przypadku porodu fizjologicznego i patologicznego - psychoprofilaktyka porodu.

3) Zasady prowadzenia I, II i III okresu porodu.

4) Ocena noworodka z zastosowaniem skali Apgar.

5) Zasady postêpowania z noworodkiem po urodzeniu:

   - kontakt skóra – skóra,

   - karmienie piersi±,

   - zapewnienie ciep³a

6) Zasady asystowania przy porodach zabiegowych i innych zabiegach po³o¿niczych.

7) Zasady postêpowania w patologii III okresu porodu (rêczne wydobycie ³o¿yska).

8) Zasady postêpowania w patologii IV okresu porodu (hypotonia i atonia macicy).

9) Indukcja porodu - przyczyny, rozpoznanie i postêpowanie.

10) Zaburzenia w postêpie porodu - sposób postêpowania.

11) Zasady postêpowania z rodz±c± w przypadku konfliktu serologicznego.

12) Przygotowanie rodz±cej do ciêcia cesarskiego.

13) Zasady aseptyki i antyseptyki.

 

MODU£ III. Wybrane tre¶ci nauczania z pielêgniarstwa po³o¿niczego i

noworodkowego realizowane w oddziale po³o¿niczo – noworodkowym,

dzia³aj±cym w systemie rooming in

 

Cel modu³u

Przygotowanie po³o¿nej do sprawowania profesjonalnej opieki nad matk± i noworodkiem

przebywaj±cymi w oddziale po³o¿niczo - noworodkowym.

 

Wykaz umiejêtno¶ci

Po³o¿na po przeszkoleniu w oddziale po³o¿niczo - noworodkowym powinna:

1) rozpoznaæ i rozwi±zywaæ problemy pielêgnacyjne u po³o¿nic i noworodków,

2) oceniæ stan noworodka,

3) wykonaæ testy przesiewowe w kierunku fenyloketonurii, hypotyreozy,

mukowiscydozy, wad s³uchu,

4) prowadziæ proces pielêgnowania po³o¿nicy i noworodka,

5) modyfikowaæ proces pielêgnowania po³o¿nicy z chorobami wspó³istniej±cymi,

6) rozpoznawaæ stany zagro¿enia zdrowia i ¿ycia,

7) udzieliæ pierwszej pomocy,

8) prowadziæ czynne poradnictwo z zakresu karmienia naturalnego,

9) prowadziæ edukacjê matki w zakresie opieki nad noworodkiem i samopielêgnacji w po³ogu,

10) prowadziæ dokumentacjê medyczn± obowi±zuj±c± w oddziale.

 

Tre¶ci kszta³cenia

1) Zasady organizacji oddzia³u po³o¿niczo – noworodkowego w systemie rooming in.

2) Zasady pielêgnowania po³o¿nicy i noworodka.

3) Profilaktyka zaka¿eñ w oddziale po³o¿niczo – noworodkowym.

4) Edukacja w zakresie karmienia piersi± i postêpowanie w zaburzeniach laktacji. Dziesiêæ kroków do udanego karmienia piersi±.

5) Rola i zadania edukacyjne po³o¿nej w przygotowaniu po³o¿nicy do samoopieki w okresie po³ogu i opieki nad noworodkiem.

6) Zasady prawid³owego ¿ywienia po³o¿nicy.

7) Fizjologia okresu noworodkowego:

a) stany przej¶ciowe,

b) testy przesiewowe w kierunku fenyloketonurii, hypotyreozy, mukowiscydozy,

wad s³uchu.

8) Szczepienia ochronne noworodka.

9) Stany zagro¿enia zdrowia i ¿ycia – postêpowanie.

10) Hiperbilirubinemia noworodków: przyczyny, postêpowanie i leczenie, zasady i rodzaje stosowania fototerapii.

11) Cele i zasady podawania tlenu.

MODU£ IV. Wybrane tre¶ci nauczania z pielêgniarstwa ginekologicznego

realizowane w oddziale ginekologicznym

 

Cel modu³u

Przygotowanie po³o¿nej do sprawowania profesjonalnej opieki nad pacjentkami przebywaj±cymi w oddziale ginekologicznym.

 

Wykaz umiejêtno¶ci

Po³o¿na po przeszkoleniu w oddziale ginekologicznym powinna:

1) rozpoznaæ problemy pielêgnacyjne u pacjentek z chorobami ginekologicznymi,

2) prowadziæ proces pielêgnowania u pacjentek z chorobami ginekologicznymi,

3) omówiæ przyczyny, objawy i diagnostykê w wybranych jednostkach chorobowych z zakresu ginekologii,

4) rozpoznaæ stany zagro¿enia zdrowia i ¿ycia oraz udzieliæ pierwszej pomocy,

5) przygotowaæ pacjentki do zabiegów operacyjnych planowych i nag³ych,

6) omówiæ zasady postêpowania aseptycznego i antyseptycznego,

7) zapobiegaæ powik³aniom pooperacyjnym,

8) podawaæ leki zgodnie z zasadami farmakoterapii,

9) przygotowaæ pacjentkê do samoopieki i samopielêgnacji,

10) prowadziæ dokumentacjê medyczn± obowi±zuj±c± w oddziale ginekologicznym.

 

 

Tre¶ci kszta³cenia

1) Zasady i techniki zabiegów profilaktycznych, diagnostycznych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych stosowanych w ginekologii.

2) Proces pielêgnowania pacjentki z chorobami ginekologicznymi.

3) Zasady przygotowania pacjentki do operacji w trybie planowym i nag³ym.

4) Zasady pielêgnowania pacjentki po zabiegu operacyjnym.

5) Badania diagnostyczne i lecznicze stosowane w oddziale ginekologicznym.

6) Pierwsza pomoc w stanie zagro¿enia zdrowia i ¿ycia.

7) Profilaktyka zaka¿eñ w oddziale ginekologicznym.

8) Farmakoterapia w chorobach ginekologicznych.

9) Edukacja pacjentek - przygotowanie do samoopieki i samopielêgnacji.

10) Psychoterapeutyczna rola po³o¿nej.

11) Profilaktyka chorób ginekologicznych.

 

Literatura obowi±zuj±ca

1. Andres J. (red.): Wytyczne resuscytacji 2010. Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2010.

2. Ba³anda A.: Opieka nad noworodkiem. PZWL, Warszawa 2009.

3. Bieñ A. (red).: Opieka nad kobiet± ciê¿arn±. PZWL, Warszawa 2009.

4. Brêborowicz G. H. (red.): Po³o¿nictwo. Podrêcznik dla po³o¿nych i pielêgniarek. PZWL, Warszawa 2002.

5. Makara- Studziñska M.: Psychologia w po³o¿nictwie i ginekologii. PZWL, Warszawa 2009.

6. Pisarski T. (red.): Po³o¿nictwo i ginekologia. PZWL, Warszawa 2002.

7. Szczapa J. (red.): Podstawy neonatologii. PZWL, Warszawa 2008.

8. Troszyñski M.: Po³o¿nictwo. Æwiczenia. PZWL, Warszawa 2009.

 

Literatura uzupe³niaj±ca

1. Boley M.: Stany nagl±ce w okresie oko³oporodowym. PZWL, Warszawa 2009.

2. Borkowski W.: Opieka pielêgniarska nad noworodkiem. Medycyna Praktyczna, Kraków 2007.

3. Borys B.: Æwiczenia gimnastyczne dla kobiet oczekuj±cych dziecka. PZWL,

Warszawa 2000.

4. Chazan B., Leibschang J. (red.): Postêpowanie w nag³ych stanach w po³o¿nictwie i ginekologii. PZWL, Warszawa 2002.

5. Dudenhausen J. W., Pschyrembel W.: Po³o¿nictwo praktyczne i operacje po³o¿nicze. PZWL, Warszawa 2009.

6. Helwich E. (red.): Wcze¶niak. PZWL, Warszawa 2009.

7. Kulik T. B., Gozdek N., Wysokiñski M. (red.): Pielêgniarka i po³o¿na wobec edukacji zdrowotnej. Wydawnictwo „Werset”, Lublin 2003.

8. £epecka-Klusek C. (red.): Pielêgniarstwo we wspó³czesnym po³o¿nictwie

i ginekologii. Czelej, Lublin 2010.

9. Mikiel-Kostyra K.: Karmienie piersi±. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2000.

10. Norwitz E., Schorge J., Po³o¿nictwo i ginekologia w zarysie. PZWL, Warszawa 2009.

11. Pilewska A. (red.): Opieka nad wcze¶niakiem. PZWL, Warszawa 2009.

12.Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju: HIV/AIDS – prawa cz³owieka w miejscu pracy. UNPD, Warszawa 2003.

13.Stadnicka G. (red).: Opieka przedkoncepcyjna. PZWL, Warszawa 2009.

14.Szajewska H., Albrecht P.: Jak ¿ywiæ niemowlêta i ma³e dzieci. PZWL, Warszawa 2009.

15.Szczapa J. (red.): Neonatologia. PZWL, Warszawa 2000.

16.Szreter T. (red.): Anestezjologia i intensywna terapia u dzieci. Elsevier Urban& Partner, Wroc³aw 2007



[1] Ilekroæ w  programie jest mowa o pielêgniarce, nale¿y przez to rozumieæ równie¿ pielêgniarza

[2] Ilekroæ w  programie jest mowa o po³o¿nej, nale¿y przez to rozumieæ równie¿ po³o¿nego

Wyszukaj: