Strona główna
Aktualności
Biblioteka
Biuletyn
Komisje i zespoły
Konferencje
Konkursy
Konsultanci i opinie
Magazyn Pielęgniarki i Położnej
O Izbie
Ośrodek Informacyjno
Edukacyjny
Pielęgniarki i Położne w UE
Zamówienia publiczne
Praca
Prawo
Szkolenia
Ubezpieczenia - nowość
Uchwały
XXV-lecie Samorządu Pielęgniarek i Położnych
Linki
Kontakt
Galeria
Wnioski do pobrania
SMK

Kraków 2011-06-03

Stanowisko z dnia 03 czerwca 2011 r. konsultanta krajowego w dziedzinie pielêgniarstwa ratunkowego w sprawie transportu pacjentów z symptomatologi±: ostrego zespo³u wieñcowego, udaru niedokrwiennego lub udaru krwotocznego oraz pacjentów urazowych z miejsca zdarzenia bezpo¶rednio do szpitala, w którym znajduje siê jednostka organizacyjna szpitala wyspecjalizowana w zakresie udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych niezbêdnych dla ratownictwa medycznego lub centrum urazowe przez podstawowe Zespo³y Ratownictwa Medycznego poza rejon operacyjny dysponenta jednostki.

 

 

 

W my¶l postanowieñ art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 8 wrze¶nia 2006 r. o Pañstwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z pó¼n. zm.) - zwanej dalej ustaw± o PRM, zespó³ ratownictwa medycznego transportuje osobê w stanie nag³ego zagro¿enia zdrowotnego do najbli¿szego, pod wzglêdem czasu dotarcia, szpitalnego oddzia³u ratunkowego lub do szpitala wskazanego przez dyspozytora medycznego lub lekarza koordynatora ratownictwa medycznego.

Natomiast art. 45 ust. 1 ustawy o PRM stanowi, i¿ w przypadku, gdy u osoby w stanie nag³ego zagro¿enia zdrowotnego zostanie stwierdzony stan, który zgodnie ze standardami postêpowania, o których mowa w art. 43, wymaga transportu z miejsca zdarzenia bezpo¶rednio do szpitala, w którym znajduje siê centrum urazowe albo do jednostki organizacyjnej szpitala wyspecjalizowanej w zakresie udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych niezbêdnych dla ratownictwa medycznego, lub gdy tak zadecyduje lekarz systemu obecny na miejscu zdarzenia, osobê tak± transportuje siê bezpo¶rednio do wskazanego szpitala, w którym znajduje siê centrum urazowe albo wskazanej jednostki organizacyjnej szpitala wyspecjalizowanej w zakresie udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych niezbêdnych dla ratownictwa medycznego. W przypadku transportu poza rejon operacyjny transport koordynuje lekarz koordynator ratownictwa medycznego.

Z podanych ww. zapisów wynika, i¿ osoba w stanie nag³ego zagro¿enia zdrowotnego powinna byæ przetransportowana do najbli¿szego szpitalnego oddzia³u ratunkowego lub szpitala, który jest wskazany przez dyspozytora medycznego lub lekarza koordynatora ratownictwa medycznego w oparciu o posiadane informacjê dotycz±ce potencja³u medycznego jednostki szpitalnej (które s± ujête w Wojewódzkim Planie Dzia³ania Systemu Pañstwowego Ratownictwa Medycznego, tworzonego na podstawie art. 21 ustawy o PRM), czyli mo¿liwo¶ci niezbêdnej diagnostyki i procesu leczniczo-terapeutycznego konkretnego pacjenta z problemem zdrowotnym.

Decyzjê o transporcie do szpitala innego ni¿ najbli¿szy wzglêdem czasu dotarcia, czyli transportu z miejsca zdarzenia bezpo¶rednio do szpitala, w którym znajduje siê centrum urazowe albo jednostka organizacyjna szpitala wyspecjalizowana w zakresie udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych niezbêdnych dla ratownictwa medycznego (wskazanego przez dyspozytora medycznego lub lekarza koordynatora ratownictwa medycznego) mo¿e byæ podjêta tylko przez lekarza systemu (o którym mowa w art. 3 pkt. 3 ustawy o PRM) obecnego na miejscu zdarzenia. W tym przypadku ustawodawca okre¶li³ rolê lekarza koordynatora ratownictwa medycznego jako koordynuj±c± w przypadku transportu poza rejon operacyjny.

Maj±c na wzglêdzie jak najszybsze prawid³owe zabezpieczenie medyczne osób w stanie nag³ego zagro¿enia zdrowotnego, a w szczególno¶ci:

a)    dotarcie  pacjentów z symptomatologi± ostrego  zespo³u wieñcowego do jednostek organizacyjnych szpitala zapewniaj±cych kardiologiê interwencyjn±;

b)    dotarcie pacjentów z symptomatologi± udaru niedokrwiennego lub udaru krwotocznego do jednostek organizacyjnych szpitala zapewniaj±cych leczenie udarów;

c)    dotarcie pacjentów urazowych, o których mowa w art. 3 pkt. 12 ustawy o PRM, do centrum urazowego (art. 3 pkt. 11 ustawy o PRM);

 

Nale¿y równie¿ mieæ na uwadze inne czynniki wspó³towarzysz±ce opiniowanej kwestii.

1.     Do chwili obecnej nie zosta³y opublikowane standardy postêpowania o których mowa w art. 43 ustawy o PRM - st±d nie mo¿na siê do nich odwo³aæ. Faktem jest, i¿ standardy, o których mowa w art. 43 ustawy o PRM, powinny wynikaæ wprost z aktualnej wiedzy medycznej. Wiedza ta jest za¶ przekazywana w ramach przedmiotów nauczania w procesie kszta³cenia zarówno pielêgniarek systemu, ratowników medycznych jak i lekarzy systemu. Osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynno¶ci ratunkowych powinni znaæ algorytm postêpowania wobec osób bêd±cych w stanie nag³ego zagro¿enia zdrowotnego w poszczególnych symptomatologiach chorób. Jednak wiedza medyczna ulega systematycznym zmianom i modyfikacjom w miarê postêpów w rozwoju medycyny i regulowanie tego obszaru w formie aktu prawnego wymaga czêstych aktualizacji. Pomimo i¿ wiedza medyczna jest egzekwowana w procesie kszta³cenia oraz w procesie dalszego doskonalenia zawodowego cz³onków zespo³u ratownictwa medycznego, to brak jest aktu prawnego wprowadzaj±cego standardy medyczne postêpowania, a przez to sankcjonuj±cego ich stosowanie.

2.     Brak uregulowañ prawnych dotycz±cych zlecania leków drog± radiow± i telefoniczn± z poza listy zawartej w:

 

a)     rozporz±dzeniu Ministra Zdrowia z dnia 7 listopada 2007 r. w sprawie rodzaju i zakresu ¶wiadczeñ zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielêgniarkê albo po³o¿n± samodzielnie bez zlecenia lekarskiego (Dz. U. Nr 210, poz. 1540) - w odniesieniu do pielêgniarek systemu;

b)     rozporz±dzeniu Ministra Zdrowia z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie szczegó³owego zakresu medycznych czynno¶ci ratunkowych, które mog± byæ podejmowane przez ratownika medycznego (Dz. U. z 2007r. Nr 4 poz. 33, z pó¼n. zm.) - w odniesieniu do ratowników medycznych.

Z zapisów przytoczonych rozporz±dzeñ wynika brak mo¿liwo¶ci podawania leków nie umieszczonych ww. listach.

3.     Brak uregulowañ prawnych dotycz±cych konsultacji medycznych wykonywanych drog± radiow± i telefoniczn±.

4.     Brak uregulowañ prawnych dotycz±cych teletransmisji zapisu elektrokardiograficznego i jego zdalnej interpretacji - st±d nale¿y traktowaæ jej rolê jako pomocnicz± w diagnozowaniu objawów pacjenta (pomimo prób uregulowañ w tym zakresie w wojewódzkich planach dzia³ania systemu Pañstwowego Ratownictwa Medycznego).

5.     Cytowane zapisy ustawy nie precyzuj±, czy decyzja podjêta przez lekarza systemu obecnego na miejscu zdarzenia odnosi siê równie¿ do transportów pacjentów przez podstawowe zespo³y ratownictwa medycznego (a wiêc bez lekarza systemu w danym zespole ratownictwa medycznego) z miejsca zdarzenia do o¶rodków wyspecjalizowanych w zakresie udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych niezbêdnych dla ratownictwa medycznego, znajduj±cych siê czêsto poza rejonem operacyjnym.

6.     W przypadku bezpo¶redniego transportu pacjenta z miejsca zdarzeni, do szpitala poza rejonem operacyjnym, opuszczenie przez zespó³ ratownictwa medycznego rejonu operacyjnego powinno skutkowaæ zadysponowaniem przez lekarza koordynatora ratownictwa medycznego lub dysponenta jednostki innego zespo³u ratownictwa medycznego w³±czonego do systemu Pañstwowego Ratownictwa Medycznego w ten rejon, z zachowaniem zgodno¶ci w zakresie czasu dotarcia do miejsca wezwania zgodnie z postanowieniem art. 24 ustawy o PRM.

Opisywane kwestie rodz± problemy odpowiedzialno¶ci prawnej za podejmowane dzia³ania miêdzy innymi w zakresie:

a) podjêcia decyzji przez kierownika podstawowego zespo³u ratownictwa medycznego o transporcie pacjenta nie do najbli¿szego pod wzglêdem czasu dotarcia szpitalnego oddzia³u ratunkowego, lecz do szpitala w którym znajduje siê centrum urazowe albo jednostka organizacyjna szpitala wyspecjalizowana w zakresie udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych niezbêdnych dla ratownictwa medycznego, w szczególno¶ci gdy znajduje siê ona poza rejonem operacyjnym;

b)     decyzji wy¿ej wymienionej skutkuj±cym czasowym brakiem zespo³u ratownictwa medycznego w rejonie operacyjnym i obszarze dzia³ania (art. 3 pkt. 13 ustawy o PRM), a przez to pogorszenie zabezpieczenia obszaru dzia³ania zespo³u ratownictwa medycznego, co w konsekwencji wp³yn±æ mo¿e na niezapewnienie realizacji parametrów czasów dotarcia zespo³u ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia, o których mowa w art. 24 ustawy o PRM, w odniesieniu do innych osób w stanie nag³ego zagro¿enia zdrowotnego;

c)     przekroczenia kompetencji poprzez podanie leków innych ni¿ zawarte w wy¿ej wymienionych regulacjach prawnych;

d)     niepe³nego rozpoznania wskazañ lub ich braku do leczenia w o¶rodku kardiologii interwencyjnej.

W my¶l postanowieñ ustawy o PRM, zespo³y ratownictwa medycznego maj± ka¿dej osobie w stanie nag³ego zagro¿enia zdrowotnego zapewniæ pomoc poprzez medyczne czynno¶ci ratunkowe (art. 1 i art. 3 pkt. 4 ustawy o PRM). Kierownik zespo³u ratownictwa medycznego podejmuje decyzje o zastosowanych procedurach medycznych czynno¶ci ratunkowych na postawie objawów chorobowych u danego pacjenta. W zespo³ach ratownictwa medycznego, mo¿liwo¶ci wykonania badañ diagnostycznych s± ograniczone. Dlatego kieruj±cy medycznymi czynno¶ciami ratunkowymi nie ma mo¿liwo¶ci dok³adnego zdiagnozowania i stwierdzenia rozpoznania danego problemu zdrowotnego u pacjenta, gdy¿ nie ma mo¿liwo¶ci zweryfikowania symptomów chorobowych stanowi±cych podstawê diagnostyki. Okre¶lenie „ewidentny zawa³ miê¶nia serca" nie jest precyzyjnym okre¶leniem funkcjonuj±cym w terminologii medycznej. Proponuje, aby w przypadku pacjentów z symptomatologi± ostrego zespo³u wieñcowego u¿ywaæ definicji zgodnej np. z Komunikatem Ministra Zdrowia z dnia 7 sierpnia 2009 roku w sprawie standardu kwalifikacji pacjentów z ostrymi zespo³ami wieñcowymi do leczenia inwazyjnego, wypracowany przez zespó³ kardiologów na czele z prof. Grzegorzem Opolskim - Konsultantem Krajowym w dziedzinie kardiologii.

Proponowane rozwi±zania organizacyjne, które w my¶l obowi±zuj±cych regulacji prawnych mog± maksymalnie skróciæ czas dotarcia pacjenta kwalifikuj±cego siê do podjêcia leczenia w ramach o¶rodka wyspecjalizowanego w interwencyjnym leczeniu pacjentów z rozpoznanym ostrym zespo³em wieñcowym to szybkie zabezpieczenie i zdiagnozowanie oraz kwalifikacja do leczenia inwazyjnego pacjentów z symptomami ostrego zespo³u wieñcowego.

 

Dlatego:

1)    w przypadku, gdy czas dotarcia specjalistycznego zespo³u ratownictwa medycznego do chorego z podejrzeniem ostrego zespo³u wieñcowego nie przekracza czasu 15 minut od momentu przyjêcia zg³oszenia, kierowany powinien byæ specjalistyczny zespó³ ratownictwa medycznego (z lekarzem systemu), który transportuje pacjenta bezpo¶rednio do szpitala posiadaj±cego jednostkê organizacyjn± wyspecjalizowan± do udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych w zakresie kardiologii inwazyjnej, po zdiagnozowaniu przez lekarza systemu u pacjenta ostrego zespo³u wieñcowego, kwalifikuj±cego siê do leczenia inwazyjnego (art. 45 ust. 1 ustawy o PRM) lub transportuje pacjenta z symptomami ostrego zespo³u wieñcowego do najbli¿szego szpitalnego oddzia³u ratunkowego lub szpitala, gdy lekarz systemu zespo³u nie zakwalifikuje pacjenta do leczenia inwazyjnego (art. 44 ust. 1 ustawy o PRM);

2)    w przypadku, gdy czas dotarcia specjalistycznego zespo³u ratownictwa medycznego do chorego z podejrzeniem ostrego zespo³u wieñcowego przekracza 15 minut od momentu zg³oszenia, a czas dotarcia najbli¿szego dla miejsca wezwania podstawowego zespo³u ratownictwa medycznego jest krótszy ni¿ czas dotarcia specjalistycznego zespo³u ratownictwa medycznego, podstawowy zespó³ ratownictwa medycznego powinien po przybyciu na miejsca wezwania:

 

a)    zabezpieczyæ pacjenta z podejrzeniem ostrego zespo³u wieñcowego,

b)    wykonaæ EKG (oraz teletransmisjê zapisu 12-odprowadzeniowe EKG je¶li dostêpna -w ramach wspó³pracy do oddzia³ów wykonuj±cych przezskórne interwencje wieñcowe - PCI i leczenie trombolityczne),

c)    dokonaæ konsultacji zapisu EKG z lekarzem analizuj±cym,

d)    przygotowaæ pacjenta do przetransportowania przez specjalistyczny zespó³ ratownictwa medycznego lub ¶mig³owcowy zespó³ ratownictwa medycznego HEMS do szpitala, wybranego przez lekarza systemu danego zespo³u. Celem przyspieszenia przekazania pacjenta do specjalistycznego zespo³u ratownictwa medycznego lub ¶mig³owcowego zespo³u ratownictwa medycznego HEMS pacjent mo¿e byæ przetransportowany przez podstawowy zespó³ ratownictwa medycznego do miejsca l±dowania ¶mig³owca HEMS lub miejsca przekazania pacjenta pod opiekê lekarza systemu ze specjalistycznego zespo³u ratownictwa medycznego. W przypadku zespo³ów ratownictwa medycznego to lekarz systemu powinien zabezpieczyæ transport bez przenoszenia pacjenta pomiêdzy ambulansami;

e)    transportowaæ pacjenta do o¶rodka kardiologii interwencyjnej w przypadku gdy czas dotarcia do tego o¶rodka jest krótszy lub porównywalny z transportem do najbli¿szego szpitalnego oddzia³u ratunkowego lub przewidywany czas oczekiwania na zespó³ specjalistyczny lub HEMS wraz przekazaniem i transportem spowodowa³by istotne opó¼nienie podjêcia leczenia przyczynowego;

 

3)    w przypadku, gdy czas dotarcia zespo³u ratownictwa medycznego (specjalistycznego i podstawowego) do chorego z podejrzeniem ostrego zespo³u wieñcowego przekracza czas 15 minut od momentu zg³oszenia i czas przetransportowania osoby z podejrzeniem ostrego zespo³u wieñcowego do najbli¿szego szpitalnego oddzia³u ratunkowego od momentu zg³oszenia przekracza czas 30 minut od momentu zg³oszenia, powinno nast±piæ wezwanie ¶mig³owcowego zespo³u ratownictwa medycznego HEMS Lotniczego Pogotowia Ratunkowego z jednoczesnym wys³aniem najbli¿szego pod wzglêdem czasu dotarcia dla miejsca wezwania zespo³u ratownictwa medycznego; w tym przypadku zespó³ ratownictwa medycznego powinien zabezpieczyæ pacjenta do przetransportowania przez ¶mig³owcowy zespó³ ratownictwa medycznego HEMS do szpitala wybranego przez lekarza systemu ¶mig³owcowego zespo³u ratownictwa medycznego;

4)    w przypadku, kiedy na miejsce wezwania do pacjenta z podejrzeniem ostrego zespo³u wieñcowego zosta³ wys³any podstawowy zespó³ ratownictwa medycznego i nie jest mo¿liwe szybkie wsparcie przetransportowania pacjenta przez zespó³ z lekarzem systemu: specjalistyczny zespó³ ratownictwa medycznego lub ¶mig³owcowy zespó³ ratownictwa medycznego HEMS Lotniczego Pogotowia Ratunkowego; podstawowy zespó³ ratownictwa medycznego transportuje pacjenta do najbli¿szego pod wzglêdem czasu dotarcia szpitalnego oddzia³u ratunkowego lub szpitala, tego który jest wskazany przez dyspozytora medycznego lub lekarza koordynatora ratownictwa medycznego (art. 44 ust. 1 ustawy o PRM);

5)    w przypadku przetransportowania pacjenta z podejrzeniem ostrego zespo³u wieñcowego do najbli¿szego, pod wzglêdem czasu dotarcia, szpitalnego oddzia³u ratunkowego lub szpitala, konieczne jest skrócenie pobytu pacjenta w tym szpitalu do koniecznego minimum (nie przekraczaj±cego 90 minut od przybycia zespo³u ratownictwa medycznego do pacjenta) wykonania niezbêdnej dostêpnej diagnostyki kwalifikuj±cej pacjenta z ostrymi zespo³ami wieñcowymi do leczenia inwazyjnego (art. 33 ust. 1 ustawy o PRM);

6)    w szpitalu nieposiadaj±cym potencja³u medycznego do interwencji kardiologicznych, w przypadku zakwalifikowania pacjenta z ostrym zespo³em wieñcowym do leczenia inwazyjnego, ze szpitalnego oddzia³u ratunkowego lub izby przyjêæ szpitala dokonuje siê niezw³ocznie transportu pacjenta specjalistycznym zespo³em transportu sanitarnego do szpitala posiadaj±cego jednostkê organizacyjn± wyspecjalizowan± do udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych w zakresie kardiologii inwazyjnej - pacjent powinien byæ dostarczony do jednostki kardiologii inwazyjnej w czasie nieprzekraczaj±cym 120 minut od momentu przybycia zespo³u ratownictwa medycznego do pacjenta (art. 33 ust. 2 ustawy o PRM);

7)    specjalistyczny zespó³ transportu sanitarnego, o którym mowa w pkt. 6 nie mo¿e byæ zespo³em ratownictwa medycznego w³±czonym do systemu Pañstwowego Ratownictwa Medycznego;

8)   specjalistyczny zespó³ transportu sanitarnego, o którym mowa w pkt. 6 i 7 musi spe³niaæ minimalne wymagania techniczne i jako¶ciowe wynikaj±ce z obowi±zuj±cej normy PN-EN 1789 dla ambulansu typu C, czyli ambulansu drogowego skonstruowanego i wyposa¿onego do transportu, zaawansowanego leczenia i monitorowania pacjenta podczas transportu, a tak¿e zapewniaæ mo¿liwo¶æ podjêcia natychmiastowych czynno¶ci ratunkowych (art. 33. pkt. 2 ustawy o PRM);

9) celem zapewnienia zaawansowanego leczenia i monitorowania pacjenta podczas transportu sanitarnego miêdzyszpitalnego zaleca siê, aby w sk³ad specjalistycznego zespo³u transportu sanitarnego, o którym mowa w ust. 6 - 8, wchodzi³y co najmniej trzy osoby uprawnione do wykonywania ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej, w tym:

a)     lekarz specjalista posiadaj±cy specjalizacjê lub tytu³ specjalisty z nastêpuj±cych dziedzin medycyny: anestezjologii i intensywnej terapii, chorób wewnêtrznych, chirurgii ogólnej, chirurgii dzieciêcej, chirurgii klatki piersiowej, chirurgii plastycznej, kardiochirurgii, kardiologii, medycyny rodzinnej, medycyny s±dowej, medycyny transportu, neurochirurgii, neurologii, ortopedii i traumatologii narz±du ruchu, pediatrii, po³o¿nictwa i ginekologii, urologii,

b)     pielêgniarka posiadaj±c± tytu³ specjalisty lub specjalizuj±c± siê w dziedzinie pielêgniarstwa ratunkowego, anestezjologii i intensywnej opieki, chirurgii, kardiologii, pediatrii, albo pielêgniarka posiadaj±c± ukoñczony kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielêgniarstwa ratunkowego, anestezjologii i intensywnej opieki, chirurgii, kardiologii, pediatrii, albo pielêgniarka posiadaj±c± ukoñczony kurs specjalistyczny w zakresie resuscytacji kr±¿eniowo - oddechowej,

c)     ratownik medyczny posiadaj±cy prawo jazdy i spe³niaj±cy warunki, o których mowa w art. 95a ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z pó¼n. zm.).

Zespó³ ratownictwa medycznego w³±czony do systemu Pañstwowego Ratownictwa Medycznego, zapewniaj±cy gotowo¶æ do udzielania medycznych czynno¶ci ratunkowych, nie mo¿e realizowaæ w tym czasie zleceñ od innych podmiotów oraz udzielaæ ¶wiadczeñ wynikaj±cych z realizacji umów o udzielanie ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej w innych zakresach ¶wiadczeñ, a w szczególno¶ci:

1)     leczenia szpitalnego,

2)     nocnej i ¶wi±tecznej wyjazdowej opieki lekarskiej i pielêgniarskiej,

3)     transportu sanitarnego w podstawowej opiece zdrowotnej,

4)     transportu sanitarnego pacjenta po hospitalizacji do miejsca zamieszkania,

5)     transportu sanitarnego neonatologicznego,

6)     transportu sanitarnego miêdzyszpitalnego,

7)     transportu sanitarnego wewn±trzszpitalnego,

8)     transportu sanitarnego osób, które znajduj± siê w stanie nag³ego zagro¿enia zdrowotnego do i od szpitalnego oddzia³u ratunkowego z i do l±dowiska ¶mig³owca ratunkowego.

Niedopuszczalna jest w sytuacji braku podstaw i odmienno¶ci interpretacji prawnych omawianych powy¿ej, jakakolwiek forma wywierania presji (np. konieczno¶æ sporz±dzania notatek z okre¶leniem powodu dla którego pacjent nie zosta³ przewieziony bezpo¶rednio do o¶rodka kardiologii interwencyjnej, utrudnianie przekazania pacjenta do szpitala - uzale¿niaj±c od wykonania badañ diagnostycznych, nie przyjmowanie pacjentów i wymuszanie do przetransportowaniach ich do innego szpitala lub szpitala posiadaj±cego jednostkê organizacyjn± wyspecjalizowan± do udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych w zakresie kardiologii inwazyjnej, nak³adanie kar finansowych) na cz³onków podstawowych zespo³ów ratownictwa medycznego, do podejmowania dzia³añ przekraczaj±cych kompetencje nadane w ustawie o PRM i ustawie o zawodzie pielêgniarki i po³o¿nej (Dz.U. z 2009 r. Nr .151 poz. 1217).

Przedstawione zalecenia s± zgodne z wytycznymi Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC) dotycz±cego postêpowania w ostrym zawale serca z utrzymuj±cym siê uniesieniem odcinka ST, oraz wytycznymi dotycz±cymi rewaskularyzacji miê¶nia sercowego.

Zalecenia te w kwestii generalnych zasad dotycz±ce transportu pacjentów poza rejon operacyjny nale¿y równie¿ odnie¶æ do pacjentów transportowanych do centrów urazowych oraz pacjentów z objawami udaru niedokrwiennego lub krwotocznego.

Podejmuj±c lokalne rozwi ±zania ka¿dorazowo nale¿y odnie¶æ si ê do oczekiwanych korzy¶ci i zagro¿eñ w podjêciu lub zaniechaniu dzia³añ maj±c na uwadze dobro pacjenta, bezpieczeñstwo zespo³u udzielaj±cego medycznych czynno¶ci ratunkowych wraz ze zgodno¶ci± z obowi±zuj±cym prawem.

Poprzez uregulowania prawne konieczne jest wdro¿enie standardów postêpowania i wypracowanych wytycznych medycznych, w szczególno¶ci dotycz±ce leczenia pacjentów urazowych, leczenia zawa³u serca oraz postêpowanie w udarze mózgu.

Maj±c na uwadze ci±g³y rozwój medycyny ratunkowej, metod diagnostycznych i terapeutycznych opinia ta odnosi siê do aktualnej sytuacji prawnej i organizacyjnej jednostek ratownictwa medycznego.

Wyszukaj: