Kraków 2011-06-03 Stanowisko z dnia 03 czerwca 2011
r. konsultanta krajowego w dziedzinie pielêgniarstwa ratunkowego w sprawie
transportu pacjentów z symptomatologi±: ostrego zespo³u wieñcowego, udaru
niedokrwiennego lub udaru krwotocznego oraz pacjentów urazowych z miejsca
zdarzenia bezpo¶rednio do szpitala, w którym znajduje siê jednostka
organizacyjna szpitala wyspecjalizowana w zakresie udzielania ¶wiadczeñ
zdrowotnych niezbêdnych dla ratownictwa medycznego lub centrum urazowe przez
podstawowe Zespo³y Ratownictwa Medycznego poza rejon operacyjny dysponenta
jednostki. W my¶l postanowieñ art. 44 ust. 1
ustawy z dnia 8 wrze¶nia 2006 r. o Pañstwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr
191, poz. 1410, z pó¼n. zm.) - zwanej dalej ustaw± o PRM, zespó³ ratownictwa
medycznego transportuje osobê w stanie nag³ego zagro¿enia zdrowotnego do najbli¿szego,
pod wzglêdem czasu dotarcia, szpitalnego oddzia³u ratunkowego lub do szpitala
wskazanego przez dyspozytora medycznego lub lekarza koordynatora ratownictwa
medycznego. Natomiast art. 45 ust. 1 ustawy o
PRM stanowi, i¿ w przypadku, gdy u osoby w stanie nag³ego zagro¿enia
zdrowotnego zostanie stwierdzony stan, który zgodnie ze standardami postêpowania,
o których mowa w art. 43, wymaga transportu z miejsca zdarzenia bezpo¶rednio do
szpitala, w którym znajduje siê centrum urazowe albo do jednostki
organizacyjnej szpitala wyspecjalizowanej w zakresie udzielania ¶wiadczeñ
zdrowotnych niezbêdnych dla ratownictwa medycznego, lub gdy tak zadecyduje
lekarz systemu obecny na miejscu zdarzenia, osobê tak± transportuje siê bezpo¶rednio
do wskazanego szpitala, w którym znajduje siê centrum urazowe albo wskazanej
jednostki organizacyjnej szpitala wyspecjalizowanej w zakresie udzielania ¶wiadczeñ
zdrowotnych niezbêdnych dla ratownictwa medycznego. W przypadku transportu poza
rejon operacyjny transport koordynuje lekarz koordynator ratownictwa
medycznego. Z podanych ww. zapisów wynika, i¿
osoba w stanie nag³ego zagro¿enia zdrowotnego powinna byæ przetransportowana do
najbli¿szego szpitalnego oddzia³u ratunkowego lub szpitala, który jest wskazany
przez dyspozytora medycznego lub lekarza koordynatora ratownictwa medycznego w
oparciu o posiadane informacjê dotycz±ce potencja³u medycznego jednostki
szpitalnej (które s± ujête w Wojewódzkim Planie Dzia³ania Systemu Pañstwowego
Ratownictwa Medycznego, tworzonego na podstawie art. 21 ustawy o PRM), czyli mo¿liwo¶ci
niezbêdnej diagnostyki i procesu leczniczo-terapeutycznego konkretnego pacjenta
z problemem zdrowotnym. Decyzjê o transporcie do szpitala
innego ni¿ najbli¿szy wzglêdem czasu dotarcia, czyli transportu z miejsca
zdarzenia bezpo¶rednio do szpitala, w którym znajduje siê centrum urazowe albo
jednostka organizacyjna szpitala wyspecjalizowana w zakresie udzielania ¶wiadczeñ
zdrowotnych niezbêdnych dla ratownictwa medycznego (wskazanego przez
dyspozytora medycznego lub lekarza koordynatora ratownictwa medycznego) mo¿e byæ
podjêta tylko przez lekarza systemu (o którym mowa w art. 3 pkt. 3
ustawy o PRM) obecnego na miejscu zdarzenia. W tym
przypadku ustawodawca okre¶li³ rolê lekarza koordynatora ratownictwa medycznego
jako koordynuj±c± w przypadku transportu poza rejon operacyjny. Maj±c na wzglêdzie jak najszybsze
prawid³owe zabezpieczenie medyczne osób w stanie nag³ego zagro¿enia
zdrowotnego, a w szczególno¶ci: a) dotarcie pacjentów z symptomatologi± ostrego zespo³u wieñcowego do jednostek
organizacyjnych szpitala zapewniaj±cych kardiologiê interwencyjn±; b) dotarcie
pacjentów z symptomatologi± udaru niedokrwiennego lub udaru krwotocznego do
jednostek organizacyjnych szpitala zapewniaj±cych leczenie udarów; c) dotarcie
pacjentów urazowych, o których mowa w art. 3 pkt. 12 ustawy o PRM, do centrum
urazowego (art. 3 pkt. 11 ustawy o PRM); Nale¿y równie¿ mieæ na uwadze inne czynniki
wspó³towarzysz±ce opiniowanej kwestii. 1. Do chwili
obecnej nie zosta³y opublikowane standardy postêpowania o których mowa w art.
43 ustawy o PRM - st±d nie mo¿na siê do nich odwo³aæ. Faktem jest, i¿
standardy, o których mowa w art. 43 ustawy o PRM, powinny wynikaæ wprost z
aktualnej wiedzy medycznej. Wiedza ta jest za¶ przekazywana w ramach przedmiotów
nauczania w procesie kszta³cenia zarówno pielêgniarek systemu, ratowników
medycznych jak i lekarzy systemu. Osoby uprawnione do wykonywania medycznych
czynno¶ci ratunkowych powinni znaæ algorytm postêpowania wobec osób bêd±cych w
stanie nag³ego zagro¿enia zdrowotnego w poszczególnych symptomatologiach chorób.
Jednak wiedza medyczna ulega systematycznym zmianom i modyfikacjom w miarê postêpów
w rozwoju medycyny i regulowanie tego obszaru w formie aktu prawnego wymaga czêstych
aktualizacji. Pomimo i¿ wiedza medyczna jest egzekwowana w procesie kszta³cenia
oraz w procesie dalszego doskonalenia zawodowego cz³onków zespo³u ratownictwa
medycznego, to brak jest aktu prawnego wprowadzaj±cego standardy medyczne postêpowania,
a przez to sankcjonuj±cego ich stosowanie. 2. Brak
uregulowañ prawnych dotycz±cych zlecania leków drog± radiow± i telefoniczn± z
poza listy zawartej w: a) rozporz±dzeniu
Ministra Zdrowia z dnia 7 listopada 2007 r. w sprawie rodzaju i zakresu ¶wiadczeñ
zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych
przez pielêgniarkê albo po³o¿n± samodzielnie bez zlecenia lekarskiego (Dz. U.
Nr 210, poz. 1540) - w odniesieniu do pielêgniarek systemu; b) rozporz±dzeniu
Ministra Zdrowia z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie szczegó³owego zakresu
medycznych czynno¶ci ratunkowych, które mog± byæ podejmowane przez ratownika
medycznego (Dz. U. z 2007r. Nr 4 poz. 33, z pó¼n. zm.) - w odniesieniu do
ratowników medycznych. Z zapisów
przytoczonych rozporz±dzeñ wynika brak mo¿liwo¶ci podawania leków nie
umieszczonych ww. listach. 3. Brak
uregulowañ prawnych dotycz±cych konsultacji medycznych wykonywanych drog±
radiow± i telefoniczn±. 4. Brak
uregulowañ prawnych dotycz±cych teletransmisji zapisu elektrokardiograficznego
i jego zdalnej interpretacji - st±d nale¿y traktowaæ jej rolê jako pomocnicz± w
diagnozowaniu objawów pacjenta (pomimo prób uregulowañ w tym zakresie w wojewódzkich
planach dzia³ania systemu Pañstwowego Ratownictwa Medycznego). 5. Cytowane
zapisy ustawy nie precyzuj±, czy decyzja podjêta przez lekarza
systemu obecnego na miejscu zdarzenia odnosi siê równie¿ do transportów
pacjentów przez podstawowe zespo³y ratownictwa medycznego (a wiêc bez lekarza
systemu w danym zespole ratownictwa medycznego) z miejsca zdarzenia do o¶rodków
wyspecjalizowanych w zakresie udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych niezbêdnych dla
ratownictwa medycznego, znajduj±cych siê czêsto poza rejonem operacyjnym. 6. W przypadku
bezpo¶redniego transportu pacjenta z miejsca zdarzeni, do szpitala poza rejonem
operacyjnym, opuszczenie przez zespó³ ratownictwa medycznego rejonu
operacyjnego powinno skutkowaæ zadysponowaniem przez lekarza koordynatora
ratownictwa medycznego lub dysponenta jednostki innego zespo³u ratownictwa
medycznego w³±czonego do systemu Pañstwowego Ratownictwa Medycznego w ten
rejon, z zachowaniem zgodno¶ci w zakresie czasu dotarcia do miejsca wezwania
zgodnie z postanowieniem art. 24 ustawy o PRM. Opisywane kwestie rodz± problemy
odpowiedzialno¶ci prawnej za podejmowane dzia³ania miêdzy innymi w zakresie: a) podjêcia
decyzji przez kierownika podstawowego zespo³u ratownictwa medycznego o
transporcie pacjenta nie do najbli¿szego pod wzglêdem czasu dotarcia
szpitalnego oddzia³u ratunkowego, lecz do szpitala w którym znajduje siê
centrum urazowe albo jednostka organizacyjna szpitala wyspecjalizowana w
zakresie udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych niezbêdnych dla ratownictwa
medycznego, w szczególno¶ci gdy znajduje siê ona poza rejonem operacyjnym; b) decyzji wy¿ej
wymienionej skutkuj±cym czasowym brakiem zespo³u ratownictwa medycznego w
rejonie operacyjnym i obszarze dzia³ania (art. 3 pkt. 13 ustawy o PRM), a przez
to pogorszenie zabezpieczenia obszaru dzia³ania zespo³u ratownictwa medycznego,
co w konsekwencji wp³yn±æ mo¿e na niezapewnienie realizacji parametrów czasów
dotarcia zespo³u ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia, o których mowa w
art. 24 ustawy o PRM, w odniesieniu do innych osób w stanie nag³ego zagro¿enia
zdrowotnego; c) przekroczenia
kompetencji poprzez podanie leków innych ni¿ zawarte w wy¿ej wymienionych
regulacjach prawnych; d) niepe³nego
rozpoznania wskazañ lub ich braku do leczenia w o¶rodku kardiologii
interwencyjnej. W my¶l postanowieñ ustawy o PRM,
zespo³y ratownictwa medycznego maj± ka¿dej osobie w stanie nag³ego zagro¿enia
zdrowotnego zapewniæ pomoc poprzez medyczne czynno¶ci ratunkowe (art. 1 i art.
3 pkt. 4 ustawy o PRM). Kierownik zespo³u ratownictwa medycznego podejmuje
decyzje o zastosowanych procedurach medycznych czynno¶ci ratunkowych na
postawie objawów chorobowych u danego pacjenta. W zespo³ach ratownictwa
medycznego, mo¿liwo¶ci wykonania badañ diagnostycznych s± ograniczone. Dlatego
kieruj±cy medycznymi czynno¶ciami ratunkowymi nie ma mo¿liwo¶ci dok³adnego
zdiagnozowania i stwierdzenia rozpoznania danego problemu zdrowotnego u
pacjenta, gdy¿ nie ma mo¿liwo¶ci zweryfikowania symptomów chorobowych stanowi±cych
podstawê diagnostyki. Okre¶lenie „ewidentny zawa³ miê¶nia serca" nie jest
precyzyjnym okre¶leniem funkcjonuj±cym w terminologii medycznej. Proponuje, aby
w przypadku pacjentów z symptomatologi± ostrego zespo³u wieñcowego u¿ywaæ
definicji zgodnej np. z Komunikatem Ministra Zdrowia z dnia 7 sierpnia 2009
roku w sprawie standardu kwalifikacji pacjentów z ostrymi zespo³ami wieñcowymi
do leczenia inwazyjnego, wypracowany przez zespó³ kardiologów na czele z prof.
Grzegorzem Opolskim - Konsultantem Krajowym w dziedzinie kardiologii. Proponowane rozwi±zania
organizacyjne, które w my¶l obowi±zuj±cych regulacji prawnych mog± maksymalnie
skróciæ czas dotarcia pacjenta kwalifikuj±cego siê do podjêcia leczenia w
ramach o¶rodka wyspecjalizowanego w interwencyjnym leczeniu pacjentów z
rozpoznanym ostrym zespo³em wieñcowym to szybkie zabezpieczenie i
zdiagnozowanie oraz kwalifikacja do leczenia inwazyjnego pacjentów z symptomami
ostrego zespo³u wieñcowego. Dlatego: 1) w przypadku,
gdy czas dotarcia specjalistycznego zespo³u ratownictwa medycznego do chorego z
podejrzeniem ostrego zespo³u wieñcowego nie przekracza czasu 15 minut od
momentu przyjêcia zg³oszenia, kierowany powinien byæ specjalistyczny zespó³
ratownictwa medycznego (z lekarzem systemu), który transportuje pacjenta bezpo¶rednio
do szpitala posiadaj±cego jednostkê organizacyjn± wyspecjalizowan± do
udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych w zakresie kardiologii inwazyjnej, po
zdiagnozowaniu przez lekarza systemu u pacjenta ostrego zespo³u wieñcowego,
kwalifikuj±cego siê do leczenia inwazyjnego (art. 45 ust. 1 ustawy o PRM) lub
transportuje pacjenta z symptomami ostrego zespo³u wieñcowego do najbli¿szego
szpitalnego oddzia³u ratunkowego lub szpitala, gdy lekarz systemu zespo³u nie
zakwalifikuje pacjenta do leczenia inwazyjnego (art. 44 ust. 1 ustawy o PRM); 2) w przypadku,
gdy czas dotarcia specjalistycznego zespo³u ratownictwa medycznego do chorego z
podejrzeniem ostrego zespo³u wieñcowego przekracza 15 minut od momentu zg³oszenia,
a czas dotarcia najbli¿szego dla miejsca wezwania podstawowego zespo³u
ratownictwa medycznego jest krótszy ni¿ czas dotarcia specjalistycznego zespo³u
ratownictwa medycznego, podstawowy zespó³ ratownictwa medycznego powinien po
przybyciu na miejsca wezwania: a)
zabezpieczyæ pacjenta z
podejrzeniem ostrego zespo³u wieñcowego, b) wykonaæ EKG
(oraz teletransmisjê zapisu 12-odprowadzeniowe EKG je¶li dostêpna -w ramach wspó³pracy
do oddzia³ów wykonuj±cych przezskórne interwencje wieñcowe - PCI i leczenie
trombolityczne), c) dokonaæ
konsultacji zapisu EKG z lekarzem analizuj±cym, d) przygotowaæ
pacjenta do przetransportowania przez specjalistyczny zespó³ ratownictwa
medycznego lub ¶mig³owcowy zespó³ ratownictwa medycznego HEMS do szpitala,
wybranego przez lekarza systemu danego zespo³u. Celem przyspieszenia
przekazania pacjenta do specjalistycznego zespo³u ratownictwa medycznego lub ¶mig³owcowego
zespo³u ratownictwa medycznego HEMS pacjent mo¿e byæ przetransportowany przez
podstawowy zespó³ ratownictwa medycznego do miejsca l±dowania ¶mig³owca HEMS
lub miejsca przekazania pacjenta pod opiekê lekarza systemu ze
specjalistycznego zespo³u ratownictwa medycznego. W przypadku zespo³ów
ratownictwa medycznego to lekarz systemu powinien zabezpieczyæ transport bez
przenoszenia pacjenta pomiêdzy ambulansami; e) transportowaæ
pacjenta do o¶rodka kardiologii interwencyjnej w przypadku gdy czas dotarcia do
tego o¶rodka jest krótszy lub porównywalny z transportem do najbli¿szego
szpitalnego oddzia³u ratunkowego lub przewidywany czas oczekiwania na zespó³
specjalistyczny lub HEMS wraz przekazaniem i transportem spowodowa³by istotne
opó¼nienie podjêcia leczenia przyczynowego; 3) w przypadku,
gdy czas dotarcia zespo³u ratownictwa medycznego (specjalistycznego i
podstawowego) do chorego z podejrzeniem ostrego zespo³u wieñcowego przekracza
czas 15 minut od momentu zg³oszenia i czas przetransportowania osoby z
podejrzeniem ostrego zespo³u wieñcowego do najbli¿szego szpitalnego oddzia³u
ratunkowego od momentu zg³oszenia przekracza czas 30 minut od momentu zg³oszenia,
powinno nast±piæ wezwanie ¶mig³owcowego zespo³u ratownictwa medycznego HEMS
Lotniczego Pogotowia Ratunkowego z jednoczesnym wys³aniem najbli¿szego pod wzglêdem
czasu dotarcia dla miejsca wezwania zespo³u ratownictwa medycznego; w tym
przypadku zespó³ ratownictwa medycznego powinien zabezpieczyæ pacjenta do
przetransportowania przez ¶mig³owcowy zespó³ ratownictwa medycznego HEMS do
szpitala wybranego przez lekarza systemu ¶mig³owcowego zespo³u ratownictwa
medycznego; 4) w przypadku,
kiedy na miejsce wezwania do pacjenta z podejrzeniem ostrego zespo³u wieñcowego
zosta³ wys³any podstawowy zespó³ ratownictwa medycznego i nie jest mo¿liwe
szybkie wsparcie przetransportowania pacjenta przez zespó³ z lekarzem systemu:
specjalistyczny zespó³ ratownictwa medycznego lub ¶mig³owcowy zespó³
ratownictwa medycznego HEMS Lotniczego Pogotowia Ratunkowego; podstawowy zespó³
ratownictwa medycznego transportuje pacjenta do najbli¿szego pod wzglêdem czasu
dotarcia szpitalnego oddzia³u ratunkowego lub szpitala, tego który jest
wskazany przez dyspozytora medycznego lub lekarza koordynatora ratownictwa
medycznego (art. 44 ust. 1 ustawy o PRM); 5) w przypadku
przetransportowania pacjenta z podejrzeniem ostrego zespo³u wieñcowego do
najbli¿szego, pod wzglêdem czasu dotarcia, szpitalnego oddzia³u ratunkowego lub
szpitala, konieczne jest skrócenie pobytu pacjenta w tym szpitalu do
koniecznego minimum (nie przekraczaj±cego 90 minut od przybycia zespo³u
ratownictwa medycznego do pacjenta) wykonania niezbêdnej dostêpnej diagnostyki
kwalifikuj±cej pacjenta z ostrymi zespo³ami wieñcowymi do leczenia inwazyjnego
(art. 33 ust. 1 ustawy o PRM); 6) w szpitalu
nieposiadaj±cym potencja³u medycznego do interwencji kardiologicznych, w
przypadku zakwalifikowania pacjenta z ostrym zespo³em wieñcowym do leczenia
inwazyjnego, ze szpitalnego oddzia³u ratunkowego lub izby przyjêæ szpitala
dokonuje siê niezw³ocznie transportu pacjenta specjalistycznym zespo³em
transportu sanitarnego do szpitala posiadaj±cego jednostkê organizacyjn±
wyspecjalizowan± do udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych w zakresie kardiologii
inwazyjnej - pacjent powinien byæ dostarczony do jednostki kardiologii
inwazyjnej w czasie nieprzekraczaj±cym 120 minut od momentu przybycia zespo³u
ratownictwa medycznego do pacjenta (art. 33 ust. 2 ustawy o PRM); 7) specjalistyczny
zespó³ transportu sanitarnego, o którym mowa w pkt. 6 nie mo¿e byæ
zespo³em ratownictwa medycznego w³±czonym do systemu Pañstwowego Ratownictwa
Medycznego; 8) specjalistyczny
zespó³ transportu sanitarnego, o którym mowa w pkt. 6 i 7 musi spe³niaæ
minimalne wymagania techniczne i jako¶ciowe wynikaj±ce z obowi±zuj±cej normy
PN-EN 1789 dla ambulansu typu C, czyli ambulansu drogowego skonstruowanego i
wyposa¿onego do transportu, zaawansowanego leczenia i monitorowania pacjenta
podczas transportu, a tak¿e zapewniaæ mo¿liwo¶æ podjêcia
natychmiastowych czynno¶ci ratunkowych (art. 33. pkt. 2 ustawy o PRM); 9) celem
zapewnienia zaawansowanego leczenia i monitorowania pacjenta podczas transportu
sanitarnego miêdzyszpitalnego zaleca siê, aby w sk³ad specjalistycznego zespo³u
transportu sanitarnego, o którym mowa w ust. 6 - 8, wchodzi³y co najmniej trzy
osoby uprawnione do wykonywania ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej, w tym: a) lekarz
specjalista posiadaj±cy specjalizacjê lub tytu³ specjalisty z nastêpuj±cych
dziedzin medycyny: anestezjologii i intensywnej terapii, chorób wewnêtrznych,
chirurgii ogólnej, chirurgii dzieciêcej, chirurgii klatki piersiowej, chirurgii
plastycznej, kardiochirurgii, kardiologii, medycyny rodzinnej, medycyny s±dowej,
medycyny transportu, neurochirurgii, neurologii, ortopedii i traumatologii narz±du
ruchu, pediatrii, po³o¿nictwa i ginekologii, urologii, b) pielêgniarka
posiadaj±c± tytu³ specjalisty lub specjalizuj±c± siê w dziedzinie pielêgniarstwa
ratunkowego, anestezjologii i intensywnej opieki, chirurgii, kardiologii,
pediatrii, albo pielêgniarka posiadaj±c± ukoñczony kurs kwalifikacyjny w
dziedzinie pielêgniarstwa ratunkowego, anestezjologii i intensywnej opieki,
chirurgii, kardiologii, pediatrii, albo pielêgniarka posiadaj±c± ukoñczony kurs
specjalistyczny w zakresie resuscytacji kr±¿eniowo - oddechowej, c) ratownik
medyczny posiadaj±cy prawo jazdy i spe³niaj±cy warunki, o których mowa w art.
95a ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z
2005 r. Nr 108, poz. 908, z pó¼n. zm.). Zespó³ ratownictwa medycznego w³±czony
do systemu Pañstwowego Ratownictwa Medycznego, zapewniaj±cy gotowo¶æ do
udzielania medycznych czynno¶ci ratunkowych, nie mo¿e
realizowaæ w tym czasie zleceñ od innych podmiotów oraz udzielaæ
¶wiadczeñ wynikaj±cych z realizacji umów o udzielanie ¶wiadczeñ opieki
zdrowotnej w innych zakresach ¶wiadczeñ, a w szczególno¶ci: 1) leczenia
szpitalnego, 2) nocnej i ¶wi±tecznej
wyjazdowej opieki lekarskiej i pielêgniarskiej, 3) transportu
sanitarnego w podstawowej opiece zdrowotnej, 4) transportu
sanitarnego pacjenta po hospitalizacji do miejsca zamieszkania, 5) transportu
sanitarnego neonatologicznego, 6) transportu
sanitarnego miêdzyszpitalnego, 7) transportu
sanitarnego wewn±trzszpitalnego, 8) transportu
sanitarnego osób, które znajduj± siê w stanie nag³ego zagro¿enia zdrowotnego do
i od szpitalnego oddzia³u ratunkowego z i do l±dowiska ¶mig³owca ratunkowego. Niedopuszczalna jest w sytuacji
braku podstaw i odmienno¶ci interpretacji prawnych omawianych powy¿ej,
jakakolwiek forma wywierania presji (np. konieczno¶æ sporz±dzania notatek z
okre¶leniem powodu dla którego pacjent nie zosta³ przewieziony bezpo¶rednio do
o¶rodka kardiologii interwencyjnej, utrudnianie przekazania pacjenta do
szpitala - uzale¿niaj±c od wykonania badañ diagnostycznych, nie przyjmowanie
pacjentów i wymuszanie do przetransportowaniach ich do innego szpitala lub
szpitala posiadaj±cego jednostkê organizacyjn± wyspecjalizowan± do udzielania ¶wiadczeñ
zdrowotnych w zakresie kardiologii inwazyjnej, nak³adanie kar finansowych) na
cz³onków podstawowych zespo³ów ratownictwa medycznego, do podejmowania dzia³añ
przekraczaj±cych kompetencje nadane w ustawie o PRM i ustawie o zawodzie pielêgniarki
i po³o¿nej (Dz.U. z 2009 r. Nr .151 poz. 1217). Przedstawione zalecenia s± zgodne
z wytycznymi Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC) dotycz±cego postêpowania
w ostrym zawale serca z utrzymuj±cym siê uniesieniem odcinka ST, oraz wytycznymi
dotycz±cymi rewaskularyzacji miê¶nia sercowego. Zalecenia te w kwestii
generalnych zasad dotycz±ce transportu pacjentów poza rejon operacyjny nale¿y równie¿
odnie¶æ do pacjentów transportowanych do centrów urazowych oraz pacjentów z
objawami udaru niedokrwiennego lub krwotocznego. Podejmuj±c lokalne rozwi ±zania
ka¿dorazowo nale¿y odnie¶æ si ê do oczekiwanych korzy¶ci i zagro¿eñ w podjêciu
lub zaniechaniu dzia³añ maj±c na uwadze dobro pacjenta, bezpieczeñstwo zespo³u
udzielaj±cego medycznych czynno¶ci ratunkowych wraz ze zgodno¶ci± z obowi±zuj±cym
prawem. Poprzez uregulowania prawne
konieczne jest wdro¿enie standardów postêpowania i wypracowanych wytycznych
medycznych, w szczególno¶ci dotycz±ce leczenia pacjentów urazowych, leczenia
zawa³u serca oraz postêpowanie w udarze mózgu. Maj±c na
uwadze ci±g³y rozwój medycyny ratunkowej, metod diagnostycznych i
terapeutycznych opinia ta odnosi siê do aktualnej sytuacji prawnej i
organizacyjnej jednostek ratownictwa medycznego. |
|